Bankieren voor echte vrekken.

Billy Bob Trueblood Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Billy Bob Trueblood heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

12 september 2017, 14:47

Zoals iedereen weet is de rente belachelijk laag. Wil je dus maximaal rendement halen uit je geld zal je het zolang mogelijk vast moeten zetten op een spaarrekening. Mensen met vermogen of heel veel spaargeld. Die moeten kijken naar de andere producten van KNAB of andere vermogensbeheerders. Dit stukje gaat puur over maximaal rendement halen uit je dagelijkse cashflow en over budgetteren. KNAB heeft een inkomsten een uitgave analyse wat heel mooi werkt. Ik ben nog van de oude stempel. Potjes maken en budgetteren dat is meer mijn ding.

In dit stukje wil ik met jullie delen hoe ik maximaal rendement haal uit mijn inkomsten, uitgaven en hoe ik budgeteer met KNAB. Ben ook erg benieuwd naar de commentaren om het nog slimmer te maken!

De basis van mijn systeem is gebaseerd op vijf rekeningen en omdat je van KNAB onbeperkt gratis rekeningen mag aanmaken, heb ik er voor het gemak nog meer.

Ik heb 3 betaalrekeningen:
Dagelijkse uitgaven(met pin pas en €500 roodstand optie)
Inkomsten rekening(zonder pas en roodstand)
Rekeningen rekening(zonder pas en €500 roodstand optie)

Ik heb 2 normale spaarrekeningen:
Maandelijkse kosten rekening
Spaarrekening algemeen

Het slimme zit hem in het feit dat ik alle inkomsten laat overboeken naar de Maandelijkse kosten rekening. Dan gaat de rente teller lopen zodra het binnenkomt. Het is niet veel maar het is bankieren voor vrekken…. Het gaat dus om alle inkomsten zoals: toeslagen, salaris, alimentatie enz. Vakantiegeld, teruggave water, gas, licht enz bijdrage langdurig zieken gaat direct naar mijn spaarrekening algemeen.

Ik weet precies wanneer ik rekeningen worden afgeschreven van mijn rekeningen rekening. Ik laat automatisch een dag van tevoren het geld overmaken van mijn maandelijkse kosten rekening naar de rekeningen rekening. De roodstand regelt dan het verschuiven in dagen door weekenden. Let op het gaat dus om structurele kosten: Gas, licht, water, VVE, motorijtuigenbelasting, ziektekosten, hypotheek enz

Mijn boodschappen doe ik bijna altijd op roodstand en vul de rekening met de hand aan. Of ik stort een klein bedrag op mijn dagelijkse uitgaven rekening als ik weet dat ik iets ga doen. Via de KNAB app is het zo geregeld.

Dan heb ik nog de jaarlijkse rekening. Ik weet precies welke rekeningen ik jaarlijks krijg. Deze heb ik opgeteld en stort hier van 1/12 deel elke maand op die spaarrekening. Zo krijg ik rente over dat geld en zijin de rekeningen nooit een verassing of een aanslag op je budget.

Eigen risico en ziektekosten. Ik stort elke maand automatisch een 12e deel van €385 op mijn ziektekosten rekening. Die rekening room ik af als dat bedrag is bereikt of je kan het ook op een hoger bedrag afromen als je bijvoorbeeld elke 2 of 3 jaar een nieuwe bril of andere vaste medische kosten hebt. Zo kom je nooit voor verassingen te staan en heb je altijd geld voor die medische kosten.
Wat er overblijft gaat naar de spaarrekening.

Potjes maken.
Daarnaast heb ik nog een aantal potjes gemaakt voor de kosten die bijna iedereen heeft:
Onderhoud auto, huis enz. probeer een reële inschatting te maken van deze kosten. Deel ze door het aantal maanden dat je de rekening ervoor komt en stort het per maand naar een spaarrekening.

Een andere vorm van potjes maken is je kosten voor gas, licht, water zo te zetten dat je iets terugkrijgt in plaats van bij betalen. Dan heb je dat over aan het einde van het jaar want je had het al betaald en nu kan je het sparen of wat leuks mee doen!
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 18
    Allrounder

Allrounder

5 oktober 2017, 16:03

Leuk concept, alleen heb ik wel een paar opmerkingen.

Waarom maak je veel gebruik van de roodstand? Hier betaal je namelijk ook gewoon rente over, waardoor je mogelijk meer betaald dan dat je vangt door geld over te boeken naar je spaarrekening.

Verder kun je ook nog winst pakken op je zorgverzekering. Deze heb ik zelf al een aantal jaar op het maximale eigen risico staan en vang daarnaast ook nog de zorgtoeslag. Per saldo krijg ik dus geld toe. Is natuurlijk per persoon verschillend, maar meestal is dit alleen gunstig als je nauwelijks gebruik maakt van zorg.
  • Billy Bob Trueblood Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Billy Bob Trueblood heeft ontvangen van andere leden.

5 oktober 2017, 16:13

Rood staan heb je soms nodig. Omdat bij en afschrijving niet altijd synchroon lopen. Plus dat als ik meer boodschappen doe dan geplaned ik gelijk bijvul naar nul. Dan betaal je geen debet rente omdat het dezelfde dag geregeld is.
  • roelwillems

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten roelwillems heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 2

13 oktober 2017, 10:55

Mooi uitgedacht systeem. Weet overigens dat het met Knab ook volledig automatisch kan namelijk:

Één betaalrekening en één spaarrekening.
    Als inkomsten binnen komen gaat het grootste deel automatisch naar de spaarrekening middels slim saldo beheer. Alles boven €2000,- wordt automatisch overgemaakt naar de spaarrekening (€2000,- is minimum instelbaar). Van de €2000,- die na slim saldo beheer overblijft op de betaalrekening wordt direct de vaste lasten betaald.

Daarna gaan alle betalingen en incasso's van de betaalrekening, hierop is rood staan mét automatisch aanvullen geactiveerd (saldo wordt automatisch aangevuld met €250,- vanaf de spaarrekening, dus geen debet rente).
    De betaalrekening heeft altijd slechts een paar euro tot maximaal zo'n €500,- saldo. Het grootste deel van de inkomsten blijft zo lang mogelijk op de spaarrekening. Hiermee bereik je in weze hetzelfde effect maar dan geautomatiseerd.

Budgetteren doe ik overigens in een aparte applicatie (YNAB) met fictieve potjes voor toekomstige financiële verplichtingen.
  • Billy Bob Trueblood Auteur

13 oktober 2017, 11:04

Jouw systeem is ook goed! Maar omdat je gratis onbeperkt potjes(spaarrekeningen) kan aanmaken doe ik het via knab. Ik ga wel ff kijken naar Ynab https://www.youneedabudget.com/ bedankt voor de tip!

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie