Nederlanders beleggen voornamelijk in Nederlandse aandelen

LisanneLisanne Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisanne heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 75
Allrounder

Allrounder

23 augustus 2018, 10:21

Nederlanders zoeken het opvallend dichtbij huis wanneer het gaat om beleggen. Er is eind van het tweede kwartaal van 2018 een recordhoogte wat betreft de marktwaarde van beursgenoteerde Nederlandse bedrijven.

Het aandelenbezit bedroeg 36 miljard euro, waarvan 25 miljard is belegd in de beursgenoteerde Nederlandse aandelen. Dit komt neer op een gemiddeld bedrag van 3000 euro per huishouden. De populairste Nederlandse aandelen zijn voornamelijk DSM, Aegon en Ahold Delhaize. Daarnaast beleggen Nederlanders ruim 46 miljard euro in Nederlandse beleggingsfondsen (DNB, 2018).

Ikzelf vind het ook prettig om te beleggen in voornamelijk Nederlandse aandelen, misschien omdat deze bedrijven mij bekend zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken? Beleg jij ook in Nederlandse aandelen? En waarom?
Webcare Moderator bij Knab
  • Ves

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Ves heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 78
    Allrounder

Allrounder

10 oktober 2018, 09:13

Hier kijk ik niet van op. Er wordt gekozen voor veilig en zekerheid.

Zelf kijk ik buiten NL. Dit voornamelijk voor dividend uitkeringen.
  • LisanneLisanne Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisanne heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 75
    Allrounder

Allrounder

10 oktober 2018, 16:17

Ves schreef:

Hier kijk ik niet van op. Er wordt gekozen voor veilig en zekerheid.

Zelf kijk ik buiten NL. Dit voornamelijk voor dividend uitkeringen.

Hi Ves,

Interessant! Kijk je dan nog naar specifieke landen of bedrijven in het buitenland?

Groet, Lisanne
    Webcare Moderator bij Knab
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 100
    Allrounder

Allrounder

10 oktober 2018, 21:09

Ik denk dat het inderdaad gaat om vertrouwen en bekendheid, maar waarschijnlijk is het ook gemakzucht en kortzichtigheid.

Ik heb zelf sinds begin dit jaar een beleggingsrekening bij Knab, en sinds een paar maanden een account bij De Giro. Daar beleg ik in ETFs, voornamelijk om het risico te spreiden en omdat ik er geen omkijken naar heb.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 512
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

12 oktober 2018, 08:54

oohh schreef:

Ik denk dat het inderdaad gaat om vertrouwen en bekendheid, maar waarschijnlijk is het ook gemakzucht en kortzichtigheid.

Ik heb zelf sinds begin dit jaar een beleggingsrekening bij Knab, en sinds een paar maanden een account bij De Giro. Daar beleg ik in ETFs, voornamelijk om het risico te spreiden en omdat ik er geen omkijken naar heb.

En...maak je al een mooi rendement? :) Heb je van specifieke landen of thema's ETF's en waarom heb je daarvoor gekozen?

Groet, David
    Community Manager
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 100
    Allrounder

Allrounder

17 oktober 2018, 20:34

David schreef:

oohh schreef:

En...maak je al een mooi rendement? :) Heb je van specifieke landen of thema's ETF's en waarom heb je daarvoor gekozen?

Groet, David

Op dit moment heb ik helaas een negatief rendement, omdat de beurs een correctie heeft gehad. Helaas, maar het is niet anders. Ik zit er immers in voor de lange termijn.

Ik heb VWRL gekozen, hierin zitten meer dan 3000 aandelen, voornamelijk uit de VS (geloof 40-50%). Er zitten allerlei sectoren in, en et voordeel is dat het met de beurskoers meegroeit. Je bent niet afhankelijk van de grillen van een bepaalde sector of bedrijf. Wellicht iets minder rendement, maar dat is niet erg. Over een tijdje, als de rente (ooit) weer omhoog gaat ben ik wel van plan om ook (staats)obligaties te kopen, om het risico wat te verminderen.

En aandelen; het blijft gokken ;)

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie