Werk jij weleens thuis?

LisanneLisanne Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisanne heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 75
Allrounder

Allrounder

24 juli 2018, 21:42

Geen files, eigen tijd indelen, wasje doen, boodschappen doen, klinkt goed hé dat thuiswerken? In Nederland wordt steeds vaker het thuiswerken geaccepteerd.

Het thuiswerken is overgewaaid vanuit Amerika, het zou werknemers ‘gelukkiger’ en ‘productiever’ maken, eveneens scheelt het kantoorruimte en wordt er geen tijd verspilt aan file. De laatste tijd komen Amerikaanse bedrijven erachter dat ze werknemers liever op kantoor hebben ter bevordering van het samenwerken en contact met collega’s en klanten (FD,2018).

Thuiswerken wint in Nederland nog steeds aan populariteit, de afgelopen 5 jaar is het aantal thuiswerkers gestegen. In 2017 werkte gemiddeld 3 miljoen Nederlanders gewoonlijk of incidenteel thuis, waarbij gewoonlijk thuiswerken het vaakst voorkomt onder vrouwelijke zelfstandigen. Met een kleine meerderheid werken mannen (38%) respectievelijk vaker thuis dan vrouwen (35%). Nederlanders met een creatief/taalkundig beroep, managers en ICT’ers zijn beroepen die het vaakst thuis werken. Een opvallend feit is dat gewoonlijke thuiswerkers minder tijd hebben voor familie (CBS,2018).

Sinds 1 januari 2016 is de wet flexibel werken in het leven geroepen, waarbij je een werkgever kunt een verzoek kunt indien om thuis te werken of om werktijden te laten aanpassen. Hierbij moet zowel je werkgever en jij als werknemer voldoen aan een aantal voorwaarden om dit verzoek te kunnen indienen (Overheid.nl)

Werk jij ook weleens thuis? En wat heef je voorkeur?
Webcare Moderator bij Knab
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 100
    Allrounder

Allrounder

30 juli 2018, 19:24

Nee, ik werk op dit moment niet thuis. Voornamelijk omdat ik op 15 minuten fietsafstand van mijn werk woon. En tevens vind ik het prettiger om op werk te zijn. Daar kan ik mij beter concentreren, heb ik contact met collega's en natuurlijk gaat overleggen gaat veel makkelijker en persoonlijker. Overigens zou ik technisch gezien prima thuis kunnen werken :)
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 175
    Allrounder

Allrounder

9 oktober 2018, 10:31

Ik werk gemiddeld één dag per week vanuit huis. Eigenlijk altijd de vrijdag. Dit is geboren vanuit de situatie dat het team waarmee ik werk afkomstig is uit Tilburg, Amsterdam en Almere. Eén dag per week zitten we in Almere. Drie dagen in De Meern (een beetje in het midden voor iedereen). Vanuit huis werken scheelt voor iedereen dus qua reistijd. Het maakt voor ons niet uit waar we zitten. Op dezelfde locatie samenwerken heeft zo zijn voordelen (afstemming), maar afzonderlijk werken (zeker als dit beperkt is) gaat ook prima. De afstemming doen we die dag dan via een Whatsapp groep. Mijn ervaring is dat de thuiswerkdag een heel productieve is. Er is de winst van reistijd, maar er wordt ook minder koffie gedronken, er is minder afleiding en de werkdag eindigt in de meeste gevallen (veel) later.

Meer dan die ene dag zou ik ook niet vanuit huis willen werken. Juist om de redenen die Oohh al aangaf. Het (informele) contact met collega's, het "meekrijgen" van zaken die spelen, de saamhorigheid en het eenvoudige overleg.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie