Doe jij zelf je boekhouding?

Tags:

LisaLisa Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisa heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 522
Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

24 oktober 2016, 10:35

Zelf doen of uitbesteden?

Iets minder dan de helft van de zzp-ers doet zelf de belastingaangifte en maakt de jaarrekening zonder dat er een boekhouder aan te pas komt. Is het nou wel of niet slim om je boekhouding zelf te doen als zzp-er?

Doe waar je goed in bent

Boekhouder Freek Posthumus uit Amsterdam heeft er weinig vertrouwen in. 'De meeste zzp'ers zijn goed in wat ze doen, maar dat is meestal niet boekhouden'. Toch blijkt uit onderzoek dat zzp'ers de boekhouding wel steeds vaker zelf doen (BNR, 2016). Natuurlijk kun je, als je genoeg financiële kennis hebt, de boekhouding zelf doen. Het scheelt geld, maar kost je wel meer tijd.

Voordelen boekhouder

Het grootste voordeel is natuurlijk het winnen van tijd. Deze tijd kun je bijvoorbeeld steken in het runnen van je bedrijf of het realiseren van meer klanten. Een ander voordeel is dat je je minder hoeft te verdiepen in allerlei fiscale zaken. De belastingregels voor ondernemers verschillen ten opzichte van particulieren. (ikgastarten.nl, 2016).

Jouw keuze

Je bent als zzp-er niet verplicht om je boekhouding uit te besteden. Veel zzp-ers zijn dol op boekhoudsoftware en doen het daarmee zelf. Echter blijkt helaas steeds vaker dat gegevens foutief worden opgegeven. Btw aangiftes die niet kloppen, privé verzekeringen die zakelijk worden weggeboekt, het wel of niet wegzetten van een oudedagsreserve, alles komt voorbij.

Meer hierover? Luister het radio fragment van BNR terug.

Doe jij je boekhouding zelf? Waarom wel of waarom niet? Brand los in de comments!
Webcare Moderator bij Knab
  • NathalieHR

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten NathalieHR heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 11

18 juni 2018, 16:40

JA, ik doe mijn boekhouding zelf... zowel de basisboekhouding als de BTW aangifte als de IB aangifte. Helpt dat ik het leuk vind om er in te duiken, maar de grootste pluim kan ik geven aan Femke Hogema en haar trainingsprogramma waarin ik echt inzicht heb gekregen. Voor wie dat interessant vindt: www.financienvoorzzpers.nl
    *** you don't get what you wish for, you get what you work for***
  • Wimmie1969

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Wimmie1969 heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 1

14 november 2018, 20:53

Zeer Zeker aan te raden om zelf je boekhouding te doen, super interessant en eenmaal geleerd kan je ook op hetzelfde level met je boekhouder communiceren.

Superveel informatie en handige / leuke weetjes te vinden op de site van de belastingdienst
    https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/
    Ook makkelijk is een excel sheet downloaden op
    https://www.online-btw-berekenen.nl/ helemaal gratis b.t.w

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie