Tegenrekening ontbreekt bij pintransacties

MarcVank Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MarcVank heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

1 februari 2019, 14:21

Voor mijn boekhouding in LibreOffice maak ik gebruik van de CSV-export en loopt daar tegen het probleem aan, dat er bij contactloze- en pintransacties geen tegenrekening wordt meegenomen.
Dit is voor mij erg onhandig, omdat er bij sommige transacties een vage of nietszeggende omschrijving geplaatst wordt en ik dan mijn bonnen door moet. Wel is de naam van de tegenrekeninghouder beschikbaar, maar om de een of andere vage reden wil die nog wel eens wijzigen of is ook niet altijd direct te herleiden naar de ontvanger.

Is het mogelijk om het rekeningnummer van de ontvanger mee te nemen in de export naar CSV?
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 1095
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

8 februari 2019, 13:54

MarcVank schreef:

Voor mijn boekhouding in LibreOffice maak ik gebruik van de CSV-export en loopt daar tegen het probleem aan, dat er bij contactloze- en pintransacties geen tegenrekening wordt meegenomen.
    Dit is voor mij erg onhandig, omdat er bij sommige transacties een vage of nietszeggende omschrijving geplaatst wordt en ik dan mijn bonnen door moet. Wel is de naam van de tegenrekeninghouder beschikbaar, maar om de een of andere vage reden wil die nog wel eens wijzigen of is ook niet altijd direct te herleiden naar de ontvanger.

Is het mogelijk om het rekeningnummer van de ontvanger mee te nemen in de export naar CSV?

HI Marc,

Dank voor je berichtje. Dit heeft niks met de csv export te maken, wij krijgen simpelweg geen tegenrekeningnummer mee bij pintransacties. Dit kun je ook bij de bij- en afschrijvingen terug zien (daar zie je alle details die we meekrijgen bij binnenkomende pintransacties).

Groet, Pam
    Webcare Moderator bij Knab
  • MarcVank Auteur

10 februari 2019, 14:12

Hallo Pam,

Dat is eigenlijk wel raar toch? Je hebt in bepaalde gevallen dus geen enkel idee wie je geld heeft ontvangen; anders dan de (soms vage) naam op je afschrift.
    Weet jij heel soms wie die namen bepaalt en waarom er geen tegenrekening meegegeven wordt? Lijkt mij sterk dat het rekeningnummer niet bekend zou kunnen zijn.
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 202
    Allrounder

Allrounder

11 februari 2019, 09:54

Knab kent de tegenrekening niet. Dit heeft te maken met het systeem van een pinbetaling (zie hier).

Dagelijks worden er miljoenen pintransacties gedaan. Maar hoe werkt het 'pinsysteem' nu eigenlijk?

In feite bestaat hét systeem niet: het is een serie van verbindingen die aan elkaar geschakeld zijn. Dit noemen we de betaalketen. Iedere schakel in die keten is van belang om de betaling tot stand te brengen: van de kassa naar de betaalautomaat, van de betaalautomaat naar de datacommunicatielijn. Via deze lijn naar een transactieverwerker, vervolgens naar de bank van de pashouder voor autorisatie en ten slotte weer naar de betaalautomaat van de acceptant. Aan het einde van de dag gaat er zowel een bestand naar de bank van de acceptant als naar de bank van de pashouder voor de verwerking van de transactie.

De verbindingen tussen de schakels moeten er gezamenlijk voor zorgen dat de transactie tot stand komt, dat het juiste bedrag van de juiste rekening wordt gehaald en op de juiste rekening wordt bijgeschreven.

Resultaat hiervan is dat de ene schakel niet over "meer" informatie beschikt ("kán" beschikken), dan de vorige schakel beschikbaar stelt.
  • MarcVank Auteur

11 februari 2019, 10:39

kijk eens aan... ik ben niet de enige.
    Weliswaar alleen met een binnen een Rabo-systeem en bij bepaalde transacties, maar toch.
    https://www.telegraaf.nl/financieel/3136171/echte-naam-op-bankafschrift-bij-rabo
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 123
    Allrounder

Allrounder

11 februari 2019, 21:13

MarcVank schreef:

kijk eens aan... ik ben niet de enige.
    Weliswaar alleen met een binnen een Rabo-systeem en bij bepaalde transacties, maar toch.
    https://www.telegraaf.nl/financieel/3136171/echte-naam-op-bankafschrift-bij-rabo

De Rabobank filtert dit uit de omschrijving van de transactie, omdat dit hier vaak wel staat. Kun je hier wat mee?

Ik moet zeggen dat ik hier ook weleens last van heb, als ik via de app naar mijn transacties kijk. Echter is het één keer klikken en ik weet het. Ik kan mij wel voorstellen dat dit bij .csv exports lastig is.

EDIT:
    Net even gekeken, maar in de omschrijving staat het wel. Je zou nog kunnen spelen met de data om de omschrijving naar wens te maken.
  • MarcVank Auteur

18 februari 2019, 15:52

Welke informatie zie jij dan extra als je er op klikt? Bij mij komt er alleen een valutadatum bij en de betaalwijze, maar aan beide heb je niet veel. De omschrijving is vrijwel gelijk aan de plaatsnaam, datum en tijd met het pasnummer. Geen namen of rekeningnummers.

Plaatsnaam is ook geen richtlijn, aangezien ik bij 1 een betaling in Hoogeveen gedaan heb, en de plaatsnaam in het afschrift op Zwijndrecht staat.
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 123
    Allrounder

Allrounder

18 februari 2019, 19:40

MarcVank schreef:

Welke informatie zie jij dan extra als je er op klikt? Bij mij komt er alleen een valutadatum bij en de betaalwijze, maar aan beide heb je niet veel. De omschrijving is vrijwel gelijk aan de plaatsnaam, datum en tijd met het pasnummer. Geen namen of rekeningnummers.

Plaatsnaam is ook geen richtlijn, aangezien ik bij 1 een betaling in Hoogeveen gedaan heb, en de plaatsnaam in het afschrift op Zwijndrecht staat.

Ik reageerde voornamelijk op jouw reactie waarin je het artikel van de Telegraaf meestuurde. Dat gaat (volgens mij) met name om automatische incasso's waarbij niet duidelijk is van wie de betaling is. Maar dit is eenvoudig af te vangen door te kijken naar de beschrijving. Zie ook mijn screenshot :)

Ik weet niet of de merchant informatie uberhaupt wordt meegestuurd naar Knab, en of dat ergens in de back-end blijft hangen. Wellicht kan Knab daar meer informatie over geven.

1 Bijlage

• PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 1095
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

4 maart 2019, 13:26

oohh schreef:

MarcVank schreef:

Ik reageerde voornamelijk op jouw reactie waarin je het artikel van de Telegraaf meestuurde. Dat gaat (volgens mij) met name om automatische incasso's waarbij niet duidelijk is van wie de betaling is. Maar dit is eenvoudig af te vangen door te kijken naar de beschrijving. Zie ook mijn screenshot :)

Ik weet niet of de merchant informatie uberhaupt wordt meegestuurd naar Knab, en of dat ergens in de back-end blijft hangen. Wellicht kan Knab daar meer informatie over geven.

Hi!

We ontvangen deze info nog niet, en daarom kunnen we deze ook niet doorgeven. We willen dit wel ontvangen maar dit zit nog in de onderzoeksfase, dus ik kan helaas nog niets met zekerheid zeggen over of/wannneer we de data (mogelijk) wel gaan ontvangen.

Groet, Pam
    Webcare Moderator bij Knab
  • MarcVank Auteur

15 maart 2019, 17:14

dank! ik zie het wel verschijnen t.z.t... of niet ;-)

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie