Downloaden van mutaties - 2

tonk44 Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 433
Allrounder

Allrounder

3 januari 2018, 10:10

Bij het selecteren van je gewenste datumgrenzen wordt klaarblijkelijk de valutadatum (~rentedragend) gebruikt. Dit lijkt me erg onlogisch aangezien de boekdatum de beschikbaarheid van een overboeking weergeeft. Bij deze jaarwisseling wordt dat nog eens duidelijk.
Uitgaven of ontvangsten met boekdatum 28-12-2017 hebben een valutadatum van 02-01-2018.
Als er nu gekozen wordt voor het downloaden van mutaties per 01-01-2018 komen die van 29-12-2017 ook mee = vorig jaar.
Dit lijkt me geen goede keuze.
Graag omzetten naar boekdatum of een keuzemogelijkheid inbouwen waarmee de klant een keuze kan maken.
m.vr.gr. Ton
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 786
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

9 januari 2018, 14:45

tonk44 schreef:

Bij het selecteren van je gewenste datumgrenzen wordt klaarblijkelijk de valutadatum (~rentedragend) gebruikt. Dit lijkt me erg onlogisch aangezien de boekdatum de beschikbaarheid van een overboeking weergeeft. Bij deze jaarwisseling wordt dat nog eens duidelijk.
    Uitgaven of ontvangsten met boekdatum 28-12-2017 hebben een valutadatum van 02-01-2018.
    Als er nu gekozen wordt voor het downloaden van mutaties per 01-01-2018 komen die van 29-12-2017 ook mee = vorig jaar.
    Dit lijkt me geen goede keuze.
    Graag omzetten naar boekdatum of een keuzemogelijkheid inbouwen waarmee de klant een keuze kan maken.

Hi Ton,

De datum waarop wordt gezocht is de boekdatum, dat is dan de datum waarop wij het geld daadwerkelijk uitsturen naar de andere partij. Deze komt bijna altijd overeen met de valutadatum (enkele uitzondering daargelaten). De datum waarop de klant een transactie heeft uitgevoerd, noemen we de transactiedatum (wat jij boekdatum noemde, hetgeen begrijpelijk is hoor). Maar het klopt dat het zoeken op boekdatum resulteert in transacties waarvan de transactiedatum voor de datum ligt waarop is gezocht (bijvoorbeeld bij een pintransactie in het weekend (die hebben een transactiedatum van bijvoorbeeld de zaterdag, maar een boek- en valutadatum van de maandag er op).

We laten de transacties zien met als datum de transactiedatum, omdat dat de datum is waarop de klant hem heeft uitgevoerd, en dat de klant het meeste zegt. Echter gaat het zoeken op boekdatum, maar laten we die niet zien. We kunnen wel die datum laten zien onder de details van de boeking, boven valutadatum bijvoorbeeld, als dat gewenst wordt.

Het zoeken zal voorlopig blijven gaan op boekdatum, aangezien het betalingssysteem dat als invoer verwacht en dit niet zomaar aangepast kan worden. Daarbij wordt het saldo dat wordt gecommuniceerd op afschriften en jaaroverzichten ook gebaseerd op boekdatum. Dit werkt overigens bij andere banken ook zo, zoals bij de ING. Alleen bij bijvoorbeeld de ING worden de transacties weergegeven met de boekdatum, dus de daadwerkelijk transactiedatum zie je (bij pintransacties niet terug, alleen in de omschrijving, zoals altijd bij pintransacties). Voor beide valt wat te zeggen.

Groet, Pam
    Webcare Moderator bij Knab
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

9 januari 2018, 20:46

@ Pam:
    Bedankt voor je uitvoerig antwoord.Wat ik relevant vind, zeker bij jaarwisselingen dat het resultaat van de download overeenkomt met de jaarafrekening. Als ik bv. kies voor alle mutaties vanaf 01-01-2018 moeten daar die mutaties zichtbaar zijn die een toets door een accountant (jaarafsluitingen e.d.) en de belastingdienst (saldo per 01-01) kan doorstaan.
    Het lijkt eer op dat het voor afschrijvingen de valutadatum zou moeten zijn en voor bijschrijvingen de valutadatum ?
    m.vr.gr. Ton
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 218
    Allrounder

Allrounder

16 januari 2018, 19:18

Hoi Tonk44,

Het is inderdaad relevant dat het de toets van accountant of belastingdienst doorstaat. Die gegevens zijn namelijk altijd gebaseerd op de boekdatum (niet te verwarren met de transactiedatum), en het zoeken en downloaden toont ook de resultaten op basis van de boekdatum (de datum die voor de transactie staat is de transactiedatum. Vandaar dat er bijvoorbeeld pintransacties van het weekend van 30 en 31 december 2017 tussen staan, maar de boekdatum van die transacties was 02-01-2018, en worden ook zo verwerkt naar bijvoorbeeld de belastingdienst toe).

Namens mijn collega.

Groet, David
    Community Manager
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

16 januari 2018, 19:28

Hoi David.
    ??? Waarom komt dan de rentebijschrijving met boekdatum/valutadatum 29-12-2017 zichtbaar als ik selecteer vanaf 01-01-2018 ?
    m.vr.gr. Ton
  • David

Allrounder

Allrounder

17 januari 2018, 17:22

Hoi Tonk44,

tonk44 schreef:

Waarom komt dan de rentebijschrijving met boekdatum/valutadatum 29-12-2017 zichtbaar als ik selecteer vanaf 01-01-2018 ?

We hebben het hier niet kunnen nabootsen. Zou je een schermafbeelding kunnen delen zodat mijn collega het kan zien?

Groet, David
    Community Manager
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

17 januari 2018, 17:46

Hoi David,
    Volgens mij spookt het hier of daar. Een paar dagen na nieuwjaar kwamen de laatste posten van dec. 2017 (dus ook de rentebijschrijving van 29-12-2017) mee als ik de VAN-datum op 01-01-2018 instelde maar nu niet meer. Raar maar waar.
    m.vr.gr. Ton
  • David

Allrounder

Allrounder

17 januari 2018, 20:46

tonk44 schreef:

Een paar dagen na nieuwjaar kwamen de laatste posten van dec. 2017 (dus ook de rentebijschrijving van 29-12-2017) mee als ik de VAN-datum op 01-01-2018 instelde maar nu niet meer. Raar maar waar.

Mocht je het alsnog tegenkomen, dan zien we de schermafbeelding graag onze kant uit komen zodat mijn collega dit voor je kan uitpluizen.

Groet, David
    Community Manager
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

17 januari 2018, 20:51

Doen we, bedankt.
    m.vr.gr. Ton

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie