Samenwonen in het koophuis van je partner; Hoe verdelen jullie de lasten?

LisaLisa Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisa heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 522
Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

28 november 2017, 11:59

Samenwonen in het koophuis van je partner, dat klinkt ideaal, maar hebben jullie al nagedacht over het verdelen van de lasten? Dat is zo simpel nog niet, er zijn namelijk wel 6 manieren waarop je dit financieel gezien kan regelen.

Welke van de 6 manieren past het beste bij jullie?

Laat het in een reactie hieronder weten!
Webcare Moderator bij Knab
  • Sietske

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Sietske heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 1

1 januari 2018, 19:50

Beste,
    Mijn vriend en ik wonen samen in zijn koophuis, waarvan de hypotheek voor 100% op zijn naam staat. We denken eraan om een samenlevingscontract aan te gaan en fiscale partners te worden, mede omdat dit gunstig zou zijn voor de inkomstenbelasting (tenminste dat hebben we gehoord). Maar uit berichten op internet maak ik op dat wanneer de woning voor 100% op naam van één persoon staat, de ander geen eigenwoningforfait kan opgeven. Ook weet ik niet hoe het dan zit met de hypotheekrenteaftrek; is die dan wel van toepassing op mij vanwege het fiscale partnerschap, of niet omdat ik geen aandeel heb in het huis (en geen eigenwoningforfait)?
    Ik vermoed dat het aangaan van fiscaal partnerschap - puur kijkend naar de aftrekposten van het huis - geen belastingvoordelen oplevert. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?
    Vriendelijke groet Sietske
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 930
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

2 januari 2018, 11:30

Sietske schreef:

Beste,
    Mijn vriend en ik wonen samen in zijn koophuis, waarvan de hypotheek voor 100% op zijn naam staat. We denken eraan om een samenlevingscontract aan te gaan en fiscale partners te worden, mede omdat dit gunstig zou zijn voor de inkomstenbelasting (tenminste dat hebben we gehoord). Maar uit berichten op internet maak ik op dat wanneer de woning voor 100% op naam van één persoon staat, de ander geen eigenwoningforfait kan opgeven. Ook weet ik niet hoe het dan zit met de hypotheekrenteaftrek; is die dan wel van toepassing op mij vanwege het fiscale partnerschap, of niet omdat ik geen aandeel heb in het huis (en geen eigenwoningforfait)?
    Ik vermoed dat het aangaan van fiscaal partnerschap - puur kijkend naar de aftrekposten van het huis - geen belastingvoordelen oplevert. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?
    Vriendelijke groet Sietske

Hi Sietske, bedankt voor je berichtje. Het is lastig voor ons om deze vraag te beantwoorden. Hiervoor kun je eigenlijk het beste even contact opnemen met de notaris en/of de Belastingdienst. Zijn kunnen je direct aangeven welke voordelen het zou opleveren.

Excuses dat ik je hierbij niet kan helpen. Fijne dag verder.

Groet, Pam
    Webcare Moderator bij Knab
  • michel84

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten michel84 heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 1

12 juni 2018, 16:36

Goedemiddag!

Ik woon al 5 jaar lang bij mijn partner, ze heeft een koophuis. Eigenlijk hebben we maar een afspraak gemaakt, we delen alle kosten 50/50. Op de afval en rioleerheffing na, splitten we dus alles ( verzekeringen/ hypotheekkosten/ energie/water/tv internet )
    Dit vinden we eerlijk en prima.

Nu hebben we de bovenwoning erbij gekocht en de hele woning is nu van ons samen. Hiervoor gaan we een samenlevingscontract aan.

Een hele simpele rekensom brengt ons hier:
    er is 45k overwaarde op het oude huis van mijn partner + mijn partner brengt 11k meer spaarcenten in dan ik. Dan zou je 56k meer inbreng kunnen aangeven voor het samenlevingscontract.
    We vonden het een beetje oneerlijk klinken, aangezien ik de laatste 5 jaar heb 'meebetaald' aan haar hypotheek. Hoe zou je dit het beste kunnen berekenen?

Groet
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 77
    Allrounder

Allrounder

13 juni 2018, 23:21

michel84 schreef:

Goedemiddag!

Ik woon al 5 jaar lang bij mijn partner, ze heeft een koophuis. Eigenlijk hebben we maar een afspraak gemaakt, we delen alle kosten 50/50. Op de afval en rioleerheffing na, splitten we dus alles ( verzekeringen/ hypotheekkosten/ energie/water/tv internet )
    Dit vinden we eerlijk en prima.

Nu hebben we de bovenwoning erbij gekocht en de hele woning is nu van ons samen. Hiervoor gaan we een samenlevingscontract aan.

Een hele simpele rekensom brengt ons hier:
    er is 45k overwaarde op het oude huis van mijn partner + mijn partner brengt 11k meer spaarcenten in dan ik. Dan zou je 56k meer inbreng kunnen aangeven voor het samenlevingscontract.
    We vonden het een beetje oneerlijk klinken, aangezien ik de laatste 5 jaar heb 'meebetaald' aan haar hypotheek. Hoe zou je dit het beste kunnen berekenen?

Groet

Als je het eerlijk wil doen, zou je kunnen kijken naar hoeveel procent van "jullie" huis van jou is. Stel dat je vijf jaar lang elke maand 500 euro hebt overgemaakt, en zij daar 10 jaar woont. Dan heb jij 30.000 in het huis gestoken, en zij 60.000. Je zou dan dus kunnen zeggen dat het huis voor 33% van jou is. Dan kun je uiteraard ook de overwaarde op datzelfde percentage gooien. In jouw geval zou je dus 15k uit de overwaarde van het huis mee kunnen nemen.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie