Niet helemaal correct over renteopslag Aegon

Sis76 Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Sis76 heeft ontvangen van andere leden.

Toonbank Reacties: 0

1 februari 2018, 14:21

Net las ik vol verbazing jullie stukje op internet over renteopslag. Er zou na extra aflossen namelijk een mindering komen op je risico opslag als je loan to value percentage zakt. In het stukje staat bijvoorbeeld een opslag van 0,6% die er dan af zou gaan. Dit is incorrect. Als Aegon namelijk tussentijds se rentepercentages aanpast (en dan ook de risicoopslag) dan brengen ze in mindering de opslag die je betaald als je nu een hypotheek zou afsluiten en dus niet de opslag die je destijds in rekening is gebracht! Even ter illustratie. Dat scheelt in sommige gevallen 0,4% wat ze in eigen zak kunnen houden. Zo goed is Aegon dus NIET bezig.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 383
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

1 februari 2018, 14:51

Hoi Sis76, we leggen het voor aan de collega die het artikel in de Knab Bieb heeft geschreven. We komen er zo snel mogelijk op terug.

Groet, David
    Community Manager
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 919
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

5 februari 2018, 15:40

Sis76 schreef:

Net las ik vol verbazing jullie stukje op internet over renteopslag. Er zou na extra aflossen namelijk een mindering komen op je risico opslag als je loan to value percentage zakt. In het stukje staat bijvoorbeeld een opslag van 0,6% die er dan af zou gaan. Dit is incorrect. Als Aegon namelijk tussentijds se rentepercentages aanpast (en dan ook de risicoopslag) dan brengen ze in mindering de opslag die je betaald als je nu een hypotheek zou afsluiten en dus niet de opslag die je destijds in rekening is gebracht! Even ter illustratie. Dat scheelt in sommige gevallen 0,4% wat ze in eigen zak kunnen houden. Zo goed is Aegon dus NIET bezig.

Hi Sis76, we hebben het even uitgezocht en het rekenvoorbeeld staat los van Aegon. Het is puur een versimpeld en algemeen voorbeeld dat 'banken' in het algemeen pakt. Het is dus niet gericht op één specifieke bank.

Ik hoop dat dit het zal ophelderen.

Groet, Pam
    Webcare Moderator bij Knab
  • Json

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Json heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

8 maart 2018, 20:30

Ik sluit mij helemaal aan bij Sis76, Aegon past de risico-opslag automatisch aan omdat ze de huidige renteopslag % aan korting aanbieden. Op het moment van accepteren door de klant loopt de klant dus daadwerkelijk veel geld mis.

Ter illustratie : Bij afsluiten wordt 0,6% renteopslag in rekening gebracht en bij passeren van de 81% van de marktwaarde wordt er gekeken naar de actuele rentestand van de risico-opslag (deze staat nu op 0,2%). Bij aanpassen van de renteopslag door Aegon's 'service' loopt de klant dus 0,4% renteverschil mis over de looptijd van de hypotheek.

Aegon is de enige bank die deze "actuele rente methode" hanteert, en er nog de sier mee probeert te maken ook.

Schandalige praktijk.
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

12 maart 2018, 15:03

Het is inderdaad mogelijk dat een hypotheek aanbieder afwijkt van wat gangbaar is. Nogmaals, het artikel is gericht op hypotheken in het algemeen en niet specifiek op hypotheken van Aegon. Bij Knab Hypotheken kun je hypotheken afsluiten bij veel verschillende aanbieders.
    Ik pas de titel aan zodat duidelijker wordt dat dit gesprek over Aegon hypotheken specifiek gaan.

Groet, David
    Community Manager
  • Json

12 maart 2018, 18:03

Beste David,
    Ik denk dat het knab ook zou sieren om het artikel aan te passen. Aegon komt misschien als beste uit de test als het aankomt op het aangeven als klanten in aanmerking komen voor het laten vervallen van de renteopslag. Maar dat ze dan opeens een lager rentepercentage rekenen (en klanten dus over de rest van de rest van de hypotheeklooptijd opzadelt met de restrente) is volgens mij geen bank die het beste uit de test kan komen.
    Mvgr
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

13 maart 2018, 09:03

Json schreef:

...volgens mij geen bank die het beste uit de test kan komen.

Maak ik hieruit op dat je suggestie is om de volledige alinea "Aegon als beste uit de test" uit het artikel te verwijderen?

Groet, David
    Community Manager
  • Json

13 maart 2018, 16:45

Beste David,

Nee, ik zou die alinea aanvullen met de informatie dat Aegon als een van de weinige banken zelf aan hun klanten aangeeft wanneer zij in aanmerking komen voor de renteopslagkorting, maar dat dan de renteopslagkorting wordt geboden van de huidige markt en niet de renteopslag die de klanten bij afsluiten van de hypotheek hebben betaald.

Mvgr.
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

14 maart 2018, 08:39

Bedankt voor je toelichting, Json! Ik stuur de suggestie door naar mijn collega die het artikel heeft geschreven. Vervolgens is de keuze aan haar of zij het wel of niet zal aanpassen. Bedankt voor de bijdrage!

Groet, David
    Community Manager

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie