Hoe betaal je je huis binnen 15 jaar af?

Alexander van Dijl Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Alexander van Dijl heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 12
Allrounder

Allrounder

28 april 2018, 14:02

Graag deel ik mijn persoonlijke verhaal. Zo'n 10 jaar geleden sloot ik via een concurrerende bank een hypotheek af met een rentevaste periode van 20 jaar en aflossingsvrij. Tot op heden heb ik 300 euro afgelost. Stom, maar waar.

Ik weet dat er meer mensen zijn in een vergelijkbare situatie, daarom neem ik iedereen graag mee in mijn verhaal over hoe ik de komende 5 jaar mijn hypotheek geheel aflos. Ik start daarvoor een extra baan, ga naar 80 uur werk per week toe, met als doel om binnen 5 jaar helemaal geen hypotheek meer te hebben.

Natuurlijk hoor ik ook graat jullie reacties.
Tips om beter met geld om te gaan? Kijk op https://alexandervandijl.nl/.
  • MaxH

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MaxH heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 116
    Allrounder

Allrounder

2 mei 2018, 09:30

Reclame.
  • Ves

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Ves heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 68
    Allrounder

Allrounder

4 mei 2018, 10:34

80 uur per week, pittig. In welke branch(es)?
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 65
    Allrounder

Allrounder

6 mei 2018, 12:23

Ik denk dat ik ook maar ga bloggen om m'n toekomstige hypotheek af te betalen.

/sarcasm

Helaas probeert Alexander natuurlijk gewoon schaamteloos traffic te genereren - spam dus.
  • LekkerLevenMetMinder

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten LekkerLevenMetMinder heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

7 mei 2018, 16:58

Ik heb in een paar jaar tijd zo'n 70.000 (extra) afgelost op mijn hypotheek. Moest ook wel, want het huis stond behoorlijk onder water. Daardoor kon ik schuldenvrij intrekken bij vriend. Zijn hypotheek is gelukkig een stuk lager, maar door de beperking van maximaal 10% per jaar aflossen, kunnen we dat niet binnen 5 jaar doen, zonder een stevige boete te moeten betalen. Zoals het er nu uitziet, hebben we nog 7 jaar te gaan. Tenzij we tussentijds verhuizen natuurlijk; dan kan het zijn dat de hypotheek hoger wordt, maar hebben we ook de kans om 'boetevrij' eigen geld in het huis te steken én te profiteren van een lagere rente.
    Alles over slim en bewust omgaan met je geld lees je op LekkerLevenMetMinder.nl
  • Alexander van Dijl Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Alexander van Dijl heeft ontvangen van andere leden.

Allrounder

Allrounder

15 mei 2018, 21:38

Ves schreef:

80 uur per week, pittig. In welke branch(es)?

Ik werk deels voor mijn eigen bedrijf, daarnaast ga ik een tijdje aan de slag bij een Nederlands OV-bedrijf achter de schermen. Vanuit het nieuwe "extra" inkomen los ik mijn hypotheek af :)
  • Alexander van Dijl Auteur

Allrounder

Allrounder

15 mei 2018, 21:40

LekkerLevenMetMinder schreef:

Ik heb in een paar jaar tijd zo'n 70.000 (extra) afgelost op mijn hypotheek. Moest ook wel, want het huis stond behoorlijk onder water. Daardoor kon ik schuldenvrij intrekken bij vriend. Zijn hypotheek is gelukkig een stuk lager, maar door de beperking van maximaal 10% per jaar aflossen, kunnen we dat niet binnen 5 jaar doen, zonder een stevige boete te moeten betalen. Zoals het er nu uitziet, hebben we nog 7 jaar te gaan. Tenzij we tussentijds verhuizen natuurlijk; dan kan het zijn dat de hypotheek hoger wordt, maar hebben we ook de kans om 'boetevrij' eigen geld in het huis te steken én te profiteren van een lagere rente.

Fantastisch om te horen! Blij te zien dat er toch ook Nederlanders zijn die wel nadenken over geld, lenen en de hypotheek!

Keep up the good work!
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 114
    Allrounder

Allrounder

11 juni 2018, 19:29

Ik heb ook een paar maal fiks afgelost op mijn hypotheek. Voordeel is dat mijn huis niet onder water staat. Nadeel is dat aflossen op een hypotheek met een lage rente dus ook "maar" een lage besparing oplevert. Vraag is natuurlijk waar je meer rente-voordeel behaalt. Door af te lossen? Of door het beschikbare bedrag buiten de hypotheek om te laten groeien en in later stadium af te lossen.

Aflossen levert op:
    - De hypotheekrente (die je niet meer hoeft te betalen)
    Aflossen kost:
    - De fiscale aftrek van de hypotheekrente (die je dan dus ook minder ontvangt)

Grofweg bespaar je met extra aflossen dus de helft van de hypotheekrente.

Het af te lossen bedrag laten doorgroeien om later af te lossen levert op:
    - Mogelijk een hogere rente (afhankelijk van jouw plan voor vermogensgroei)
    Het af te lossen bedrag laten doorgroeien kost:
    - Vermogensbelasting in box 3 (maar alleen voor het deel boven EUR 25.000 per persoon)

Wil je het vermogen laten groeien op een spaarrekening? Dan kun je beter aflossen op de hypotheek. De spaarrente is natuurlijk veel lager dan de hypotheekrente. Maar wil je het vermogen bijvoorbeeld laten groeien via crowdfunding? Dan kun je hoogstwaarschijnlijk beter nog niet aflossen op de hypotheek (uiteraard afhankelijk van jouw portefeuille).

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie