Aflosstrategie

Marc1975 Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Marc1975 heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

14 augustus 2018, 23:22

Als het goed is krijg ik in april 2019 de sleutel van mijn nieuwbouw woning( eerste woning) Mocht ik genoeg spaargeld overhouden, dan is mijn plan om in december 10% extra af te lossen en dit in januari 2020 ook te doen.Dan krijg je een sneeuwbal effect. Bespaar ik op jaarbasis zo €600 , die ik dan weer kan gebruiken om extra af te lossen. Ga elke maand ook nog geld apart leggen en wil dit dan aan het eind van het jaar gebruiken om extra af te lossen.Kan ik dan altijd nog kijken of het vertrouwd is om alles wat ik opzij ga zetten hier ook voor ga gebruiken of dat ik mijn buffer moet vergroten.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Back-up Reacties: 542
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

15 augustus 2018, 08:24

Hoi Marc1975,
    Marc1975 schreef:

Als het goed is krijg ik in april 2019 de sleutel van mijn nieuwbouw woning( eerste woning) Mocht ik genoeg spaargeld overhouden, dan is mijn plan om in december 10% extra af te lossen en dit in januari 2020 ook te doen.Dan krijg je een sneeuwbal effect. Bespaar ik op jaarbasis zo €600 , die ik dan weer kan gebruiken om extra af te lossen. Ga elke maand ook nog geld apart leggen en wil dit dan aan het eind van het jaar gebruiken om extra af te lossen.Kan ik dan altijd nog kijken of het vertrouwd is om alles wat ik opzij ga zetten hier ook voor ga gebruiken of dat ik mijn buffer moet vergroten.

Ik heb je post een eigen topic gegeven, dat praat wat makkelijker ;)

Interessante strategie, Marc1975! :) Ik ben heel erg benieuwd hoe dat allemaal uit gaat pakken en dat het inderdaad lukt om zo af te lossen en je schulden te verminderen. Ik ben wel benieuwd of je deze strategie zelf hebt bedacht of dat je dit hebt overlegd met een adviseur. Zitten er ook fiscale voordelen aan deze strategie, of heb je hier (nog) niet naar gekeken?

Ohja...en natuurlijk alvast van harte gefeliciteerd met je nieuwe (eerste) eigen woning! Super leuk!

Groet, David
    Community Back-up
  • Marc1975 Auteur

15 augustus 2018, 12:52

Hallo David,

Ik heb dit niet overlegd met een adviseur. Zelf bedacht. Fiscale voordelen is leuk, maar je betaald altijd meer dan het oplevert met versneld aflossen.Mijn hypotheek bedrag is €115.000 en mijn doelstelling is om dit in zo'n 9 jaar helemaal gelijk te kijken.In het begin deel ik mijn loon in 3 delen op.1/3 Hypotheek+aflossen, 1/3 Voor overige vaste lasten( incl.boodschappen en 1/3 overige.Hypotheekrente aftrek reken ik niet mee, dat gaat het jaar erop mee in extra af te lossen.Lukt het niet om dit in 9 jaar af te lossen is er nog geen man overboord.Verwacht 3 of 4x de maximale 10% extra te kunnen aflossen.De tijd zal het leren of het ook lukt.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Back-up Reacties: 542
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

16 augustus 2018, 11:06

Marc1975 schreef:

Ik heb dit niet overlegd met een adviseur. Zelf bedacht. Fiscale voordelen is leuk, maar je betaald altijd meer dan het oplevert met versneld aflossen.Mijn hypotheek bedrag is €115.000 en mijn doelstelling is om dit in zo'n 9 jaar helemaal gelijk te kijken.In het begin deel ik mijn loon in 3 delen op.1/3 Hypotheek+aflossen, 1/3 Voor overige vaste lasten( incl.boodschappen en 1/3 overige.Hypotheekrente aftrek reken ik niet mee, dat gaat het jaar erop mee in extra af te lossen.Lukt het niet om dit in 9 jaar af te lossen is er nog geen man overboord.Verwacht 3 of 4x de maximale 10% extra te kunnen aflossen.De tijd zal het leren of het ook lukt.

Klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht! :) Hoop dat het je gaat lukken om de planning zo te voltooien!

Groet, David
    Community Back-up
  • NathalieHR

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten NathalieHR heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 18
    Allrounder

Allrounder

6 september 2018, 22:19

Helemaal met je eens Marc... De fiscale "worst" van de hypotheekrenteaftrek wordt altijd genoemd... Maar feit blijft dat je bij een lagere hypotheekschuld altijd minder rente betaalt
    *** you don't get what you wish for, you get what you work for***
  • Marc1975 Auteur

6 september 2018, 23:13

Nathalie alleen als de rente heel hoog is, kan het onverstandig zijn.Wel rekening houden met het rendementsheffing. Mijn vader kreeg heel vroeger 11% rente, maar de hypotheekrente was toen ook 13% dus als je looptijd afgelopen is ben je de Sjaak.Denk niet dat deze tijden ooit meer terug komen. Van mij mag dit wel over 10 jaar terugkomen en voor altijd zo blijven, kan ik op mijn 60 ste dan wel stoppen met werken.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie