2 maal belasting vrije gift van €100.000- voor de aanschaf van een woning

Robje Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Robje heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 0

20 januari 2018, 00:01

Beste,

Ik weet niet of ik dit op de juiste plek plaats, maar zag helaas geen rubriek belastingen, vandaag bij het onderwerp huis geplaatst.
Hoop dat iemand hier een duidelijk inzicht in kan verschaffen en misschien wel andere handige tips heeft omtrent dit onderwerp.

Je mocht een tijd €100.000,- belastingvrij schenken van ouders aan kind als deze gebruikt werd voor de aanschaf van een woning.

Echter in 2018 is de regel iets aangepast en mag je ook die €100.000,- belastingvrij schenken aan een willekeurig persoon heb ik begrepen, mits dit maar gebruikt wordt voor de aanschaf van een woning.

Op het moment dat je getrouwd bent dan ziet de belasting je volgens mij als 1 en zou je dus als getrouwd stel 1 maal €100.000,- belastingvrij kunnen ontvangen van 1 andere partij. Echter als je nog niet getrouwd bent ziet de belasting een koppel nog niet als 1 en dezelfde persoon. Zou hier een fiscaal voordeel uit te behalen zijn. Doordat de ouders van persoon A €100.000 schenkt aan hun kind en ook €100.000,- schenkt aan de partner van hun kind, Om op deze wijze €200.000,- belasting vrij te kunnen schenken aan dit koppel?

Kleine voorbeeld berekening:

Waarde woning: €500.000,-
Minus €100.000,- belastingvrij geschonken aan kind
Minus €100.000,- belastingvrij geschonken partner van kind
Restwaarde: €300.000,-
minus €122.000,- waar we 10% over betalen (€12.200,- belasting)
dan blijft er €178.000,- over waar we 20% over betalen (€35.600)
Dan betaal je dus aan belasting: €12.200 + €35.600 = €47.800,- belasting

Ben benieuwd of jullie hier mogelijkheden in zien.
Of misschien hebben jullie wel andere goede tips :)

Reacties (1)

• Oskar BarendseOskar Barendse

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Oskar Barendse heeft ontvangen van andere leden.

Financieel Planner van Knab Reacties: 23
    Allrounder

Allrounder

23 januari 2018, 13:25

@Robje: dank voor je vraag. Het lijkt zo mooi maar ja, de belastingdienst / wetgever heeft in dit soort zaken wel goed voorzien. Ik kan je niet blij maken maar wel het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
    Allereerst de uitleg van de bovengenoemde regeling op de site van de belastingdienst.

Wat hierbij belangrijk is dat er gesproken wordt over het begrip 'partner'. De ontvanger en diens partner zijn inderdaad zoals jij ook al vermeldt in het schenkingsrecht één persoon. En om voor de belastingdienst te worden gezien als partner hoef je niet getrouwd of geregistreerd partner te zijn. Het partnerbegrip is veel breder. De consumentenbond heeft een mooie checklist op hun website om te bepalen of je wel of geen fiscaal partner bent.

Het gaat erom dat je fiscaal partner bent op het moment dat je beiden op hetzelfde adres bent ingeschreven en eigenaar van de (toekomstige) woning bent. Wellicht zal je denken maar dan maak ik mijn partner geen eigenaar van de woning maar dan kan de 100k niet aan hem/haar geschonken worden. Waterdicht ben ik bang :)
    Product Manager Financiële Planning bij Knab

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie