Stem: Gebruik van iDIN bij Knab

David Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 477
Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

1 maart 2018, 09:53

Knab is op dit moment nog niet aangesloten op iDIN. Met de belastingaangifte voor de deur druppelen er wel af en toe vragen binnen over iDIN en of je met je Knab inloggegevens ook gebruik kunt maken van iDIN.

Wat is iDIN eigenlijk?

Kort gezegd is iDIN een online identificatiemiddel. Je kunt door middel van iDIN op bepaalde websites dus bevestigen dat jij bent wie je zegt dat je bent. Het systeem is van de makers van iDEAL; Currence. Naast iDEAL beheert Currence ook incassomachtigingen en de Acceptgiro.

Wanneer je iDIN gebruikt, gebruik je dus de inloggegevens van je bank gebruiken om je identiteit te bevestigen op een site van een andere partij. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld je leeftijd, of naam, e-mail en telefoonnummer, of een volledige identificatie waar ook je geslacht, geboortedatum en adres doorgegeven kunnen worden.

Waar kan ik het nu gebruiken?

De Nederlandse overheid wil graag alternatieven aanbieden naast DigID. Een van de systemen die ze willen implementeren is iDIN. Je kunt iDIN nu al gebruiken voor je belastingaangifte van maart 2018.

Wat is het verschil tussen iDIN en DigID?

Kortgezegd is het verschil tussen iDIN en DigID dat iDIN een identificatiemiddel van de banken is en DigID een identificatiemiddel is van de overheid zelf.

Hoe zit het met Knab?

Knab is op dit moment niet aangesloten op iDIN. Je kunt dit jaar dus je identiteit voor je belastingaangifte niet via Knab bevestigen. De investering voor de koppeling met iDIN hebben we nog niet gemaakt. Voordat we deze investering doen zijn we benieuwd naar jullie mening. Reageer hier op onze poll; moet Knab zich aansluiten op iDIN?

Moet Knab zich aansluiten op iDIN?

Community Manager
  • Youssef

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Youssef heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 84
    Allrounder

Allrounder

1 maart 2018, 12:33

Ik vind het zelf een stukje gemak, maar ook dat Knab dit mag toevoegen om (bijna) dezelfde functies te kunnen bieden die andere banken ook hebben.
  • Ves

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Ves heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 77
    Allrounder

Allrounder

1 maart 2018, 23:43

Denk dat dit langzaam een must gaat worden. Net als PSD2 dit gaat worden.
  • David Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

2 maart 2018, 08:46

Ves schreef:

Denk dat dit langzaam een must gaat worden. Net als PSD2 dit gaat worden.

Er zit natuurlijk wel een verschil met PSD2 dat dit een wettelijke vereiste is. iDIN is dit niet, ook omdat de overheid natuurlijk zijn eigen identificatiesysteem heeft met DigID.
    Ik ben wel heel erg benieuwd waar voor jullie de meerwaarde zit in iDIN ten opzichte van DigID? Ook ben ik dan nieuwsgierig naar jullie visie over bedrijfsleven (iDIN) versus de overheid (DigID) in dit geval.

Groet, David
    Community Manager
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 88
    Allrounder

Allrounder

2 maart 2018, 13:51

Als ik Knab was, dan zou ik nog even wachten met het uitrollen van iDIN. Want hoeveel bedrijven accepteren op dit moment iDIN? Ik verwacht dat men dit op termijn wel gaat uitbreiden, mogelijk door iDeal en iDIN samen te voegen. Ik zou dus de ontwikkelingen in de gaten houden.

Eerlijk gezegd heb ik zelf ook niet de behoefte aan nóg een standaard. Er is immers al een standaard die door de overheid en vele bedrijven (verzekeraars, pensioenfondsen, etc) gebruikt wordt. Als het goed is, wordt de acceptatie van DigiD met de komst van Idensys alleen maar groter.

Verder ben ik er niet heel happig op dat mijn bank (of eigenlijk: Currence) dit gaat regelen. Ik zie de meerwaarde van het inloggen via je bank voor de consument niet. Voor de ondernemer is het duidelijk: je weet gelijk met wie je te maken hebt.
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 156
    Allrounder

Allrounder

24 maart 2018, 09:12

Ik sluit me bij Youssef aan en vind ook dat Knab dit aan zou moeten bieden. Knab hoort wat mij betreft sowieso thuis in het rijtje wanneer banken een mogelijkheid of dienst aanbieden. Je bent volwassen en vooruitstrevend, of je bent dat niet. En eerlijk gezegd - ofschoon ik natuurlijk snap dat er wellicht keuzes gemaakt moeten worden - zou ik het goed vinden wanneer Knab ook in pilot-fases (zoals bij IDIN) al meedoet. Dat is namelijk wel dé (of `een`) manier om te onderscheiden.

De poll mist wat mij betreft een keuze optie:
    - Ik heb niet persé een vaste voorkeur voor IDIN of DigID, maar wil wel kunnen kiezen.

Het zou namelijk ook zo eens kunnen gebeuren dat één van de methodes niet werkt (storing, wachtwoord vergeten, enovoorts). Dan heb je dus een alternatieve mogelijkheid.
  • David Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

26 maart 2018, 09:31

Grappig, ik ben écht verbaasd dat mensen positief staan tegenover het regelen van toegang tot overheidsgegevens door middel van een particulier verificatiesysteem. Dat had ik echt niet zien aankomen. :)
    Als ik het goed begrijp gaat het meer om keuzemogelijkheden of opties dan om wie "de sleutel" heeft gemaakt? Er is namelijk ook nog een 3de partij, dit is Idensys van Digidentity. Dat wetende, veranderd er dan iets aan de situatie en waarom wel/niet?

Groet, David
    Community Manager
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 156
    Allrounder

Allrounder

26 maart 2018, 11:22

Hi David, altijd goed om je te laten verrassen. Voor mij is inderdaad minder van belang wie de sleutel heeft gemaakt. Ik zou wel een voorkeur hebben voor een sleutel van een partij waar ik toch al mee verbonden ben. Dat geldt wel voor mijn bank. Dat geldt dus niet zo maar voor elke 3e partij.
  • petervantulder
    Reacties: 1

27 maart 2018, 16:06

De meerwaarde zit er wat mij betreft in dat banken/bedrijfsleden op ICT-gebied korter op de bal spelen dan de Nederlandse overheid. IDIN is moderner, flexibeler en beter opgezet dan DIGID, en bovendien vanuit intrinsieke motivatie vanuit het bedrijfsleven tot stand gekomen. Dat vind ik krachtig. Naast de autorisatie naar overheidspartijen kan IDIN steeds meer gebruikt worden als identificatie naar het bedrijfsleven, iets wat Digid naar mijn verwachting niet gaat bieden (behoudens een aantal semi-overheidsinstellingen nu). Ik verwacht dat in de toekomst wellicht zelfs particulieren zich via IDIN aan elkaar kunnen identificeren, dan denk ik aan platformen als marktplaats.nl. Dat biedt onbegrensde mogelijkheden. Idin is bovendien compliant aan de nieuwe wet op de privacy AVG, en biedt daarmee een schaarse mogelijkheid om identificatie op afstand uit te voeren. Een ouderwets kopietje paspoort opsturen mag bijvoorbeeld vanaf 25 mei echt niet meer.

Grappig is dat ik op dit moment bezig ben met een hypotheekaanvraag via KNAB hypotheken. Dat gaat prima, en daar ben ik zeer tevreden over, maar deze anecdote vind ik toch wel leuk: Een van je KNAB-collega's heeft mij gevraagd één cent over te maken op een rekening van KNAB, op verzoek van de beoogde geldverstrekker, als extra verificatie van mijn identiteit. Nadat ik dat gedaan had, diende ik je collega een email sturen, en daarin te vermelden van welke rekening en met welk kenmerk ik de overboeking had uitgevoerd, zodat ze deze bijschrijving de volgende dag kon opzoeken in het systeem. Deze kon ze dan de printen/scannen en doorsturen aan de geldverstrekker. IDIN, maar dan vorige eeuw. Volgens mij beantwoord ik hierbij je vraag waar ook KNAB Idin wil ;-)

Naast de doelmatige voordelen is er nog andere bijvangst:
    De inlog via IDIN leidt je vrij snel in het proces naar je eigen bankomgeving. Dat verdeelt de belasting van gebruikers over diverse bankomgevingen (performance), en maakt idin minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld DDOS-aanvallen (security). Bij Digid ligt meteen het héle systeem eruit als het systeem overbelast is. Verder identificeer je je als klant met de autorisatiemethode die je prettig vindt (cardreader, sms, tanlijsten, app, naar gelang de keuze voor bank).

Voor mij heeft idin daarnaast nog een persoonlijk belang! Ik heb een online abonnement bij een financiële instantie, waarmee ik het gehele jaar door gegevens kan raadplegen. Die omgeving is uitsluitend toegankelijk via IDIN. Momenteel kan ik daar nog inloggen via mijn oude (nog niet beëindigde) rekening via ING, maar als deze straks definitief beëindigd is (doei hè, Hamers!), kan ik geen gebruik meer maken van deze online faciliteit.

Voor mij is het niet de vraag of, maar meer wanneer KNAB hier gebruik van gaat maken.
    Groet,
    Peter
  • David Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

28 maart 2018, 09:24

Bedankt voor je uitgebreide reactie Petervantulder! Top! Ik denk dat mijn collega dat erg bruikbare feedback zal vinden! :)

Groet, David

Community Manager
  • vvandaal

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten vvandaal heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 1

21 april 2018, 21:40

Los van het feit dat dit handig is en benodigd is voor bijvoorbeeld inloggen op bkr.
    Ik zie een voordeel voor Knab zelf. Ik ben net nieuwe klant en het verificatie proces kan potentieel (voor een groot gedeelte van nieuwe klanten in ieder geval) geheel geautomatiseerd worden redeneer ik door het gebruik van Idin.

Stel, ik kom van de ing af en ik open een nieuwe rekening bij Knab, dan kan ik met iDin bevestigen dat ik ben wie ik ben via ing naar jullie toe. Bunq doet dit ook geloof ik.
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 88
    Allrounder

Allrounder

22 april 2018, 19:34

vvandaal schreef:

Los van het feit dat dit handig is en benodigd is voor bijvoorbeeld inloggen op bkr.
    Ik zie een voordeel voor Knab zelf. Ik ben net nieuwe klant en het verificatie proces kan potentieel (voor een groot gedeelte van nieuwe klanten in ieder geval) geheel geautomatiseerd worden redeneer ik door het gebruik van Idin.

Stel, ik kom van de ing af en ik open een nieuwe rekening bij Knab, dan kan ik met iDin bevestigen dat ik ben wie ik ben via ing naar jullie toe. Bunq doet dit ook geloof ik.

Goed punt van dat overstappen naar Knab.

Ik ben an sich geen voorstander van iDin: want nóg een standaard (naast DigiD). Maar het wordt inderdaad wel vervelend wanneer je bank geen ondersteuning heeft terwijl je van een service gebruik moet maken die alleen iDin accepteert. Ik heb nu ook nog ING, maar overweeg om deze rekening op te zeggen. Dan kom ik echter wel in de situatie dat ik bijvoorbeeld geen inzage zou kunnen hebben in de gegevens van mij die bij het BKR genoteerd zijn. En mogelijk zijn er nog meer diensten waar je alleen met iDin kunt inloggen.
  • David Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

23 april 2018, 08:06

oohh schreef:

Maar het wordt inderdaad wel vervelend wanneer je bank geen ondersteuning heeft terwijl je van een service gebruik moet maken die alleen iDin accepteert....Dan kom ik echter wel in de situatie dat ik bijvoorbeeld geen inzage zou kunnen hebben in de gegevens van mij die bij het BKR genoteerd zijn. En mogelijk zijn er nog meer diensten waar je alleen met iDin kunt inloggen.

Dat de BKR iDIN aanbiedt wist ik nog niet. Ze te zien zijn ze een pilot begonnen. Het wordt inderdaad wel noodzakelijk als iDIN een nieuwe "universele" standaard wordt in Nederland. Ik ben erg benieuwd of er bij jullie nog meer bedrijven zijn die alleen iDIN in gebruik hebben genomen of er mee aan het testen zijn?

Groet, David
    Community Manager
  • Alexander van Dijl

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Alexander van Dijl heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 12
    Allrounder

Allrounder

11 mei 2018, 10:32

Mijn hypotheekverstrekker Rabobank stelt iDIN als vereiste wanneer ik een extra aflossing op mijn hypotheek wil doen zonder dagen te moeten wachten op een schriftelijke aflosnota.

Super ouderwets, en iDeal was makkelijker geweest, maar toch kiezen ze daar viir iDIN...
    Tips om beter met geld om te gaan? Kijk op https://alexandervandijl.nl/.
  • David Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

14 mei 2018, 09:18

Alexander van Dijl schreef:

Mijn hypotheekverstrekker Rabobank stelt iDIN als vereiste wanneer ik een extra aflossing op mijn hypotheek wil doen zonder dagen te moeten wachten op een schriftelijke aflosnota.

Super ouderwets, en iDeal was makkelijker geweest, maar toch kiezen ze daar viir iDIN...

Dat klinkt inderdaad wel apart. Gebruiken ze dan iDIN voor het inloggen of het opvragen van gegevens? Want je kunt met iDIN geen betalingen verrichten.

Groet, David
    Community Manager
  • Alexander van Dijl

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Alexander van Dijl heeft ontvangen van andere leden.

Allrounder

Allrounder

14 mei 2018, 15:13

Vind ik ook, heb het idee dat ze oude systemen een het koppelen zijn met nieuwe techniek. Waarschijnlijk komt er een aflosnota op papier uit en mag ik het alsnog via een reguliere overboeking overmaken... Razend onhandig!

https://bankieren.rabobank.nl/hypotheken/mijnwonen?qsl_reqcnt=1#/extra-aflossen is de link.
  • Eelco

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Eelco heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 2

14 mei 2018, 23:06

Naar mijn inziens is het zeer wenselijk dat Knab snel aan de slag gaat met IDIN, al zou het alleen in eerste instantie als Knab Lab project worden opgezet. Ik ben van mening dat Knab nu de boot dreigt te missen. Op dit moment zijn Knab en twee andere banken de enigen die deze nieuwe identificatie standaard niet ondersteunen. Ik heb nu al tweemaal "last" gehad van het feit dat Knab geen IDIN ondersteunt:
    - identificatie op portal van hypotheekverstrekker kan ik nu niet uitvoeren via IDIN. Dit kan nog wel steeds via gebruikersnaam en wachtwoord (incl. 2fa). Dit is echter weer een extra gebruikersnaam en wachtwoord, terwijl dit met IDIN had kunnen plaats vinden.
    - Bij een krediet aanvraag kan ik nu niet de documenten digitaal aanleveren, aangezien dit alleen ondersteund wordt i.c.m. IDIN. Ik moet dit nu op de ouderwetse manier doen (wachten op post en deze documenten tekenen en retourneren).

Ik snap dat Knab een relatief kleine bank is die keuzes moet maken waarin ze het beschikbare budget in investeren, maar vind dat Knab nu te laat inspeelt op de ontwikkelingen van IDIN (speelt al sinds 2016). Ik hoop dat dit nog alsnog snel opgepakt gaat worden.

DigiD is wat mij betreft op dit moment geen alternatief, aangezien die door en voor (semi)overheidsinstanties en haar burgers wordt ingezet.
  • Alexander van Dijl

Allrounder

Allrounder

14 mei 2018, 23:12

Dankjewel voor jouw uitgebreide reactie, Eelco! Laten we hopen dat deze discussie zich nog even voortzet en dat KNAB heel snel de stap maakt om met de andere banken mee te gaan.
  • Alexander van Dijl

Allrounder

Allrounder

14 mei 2018, 23:14

David schreef:

Dat klinkt inderdaad wel apart. Gebruiken ze dan iDIN voor het inloggen of het opvragen van gegevens? Want je kunt met iDIN geen betalingen verrichten.

Groet, David

Ik begrijp de gedachte van Rabobank nu. Ze willen een inlog mogelijk maken zodat ik mijn hypotheekdossier in kan zien. Zo kan ik kiezen welk hypotheekdeel ik wil aflossen en dat dan weer met iDeal kan betalen.

Nu heb ik zelf maar 1 hypotheekdeel, dus ik vind het ook echt overbodig veel moeite. Behalve dat, als iemand anders een deel van mijn hypotheek zou willen betalen kan dat ook weer niet...
  • David Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

15 mei 2018, 08:40

Eelco schreef:

Ik snap dat Knab een relatief kleine bank is die keuzes moet maken waarin ze het beschikbare budget in investeren, maar vind dat Knab nu te laat inspeelt op de ontwikkelingen van IDIN (speelt al sinds 2016). Ik hoop dat dit nog alsnog snel opgepakt gaat worden.

Laten we hopen dat deze discussie zich nog even voortzet en dat KNAB heel snel de stap maakt om met de andere banken mee te gaan.

Eelco schreef:

Ik ben van mening dat Knab nu de boot dreigt te missen.

Het is inderdaad een kwestie van investeren en wel overwogen keuzes maken voor ons. Voor zo ver ik weet bestaat iDIN al langer dan 2016, maar heeft het een aantal jaren in pilot-fase gezeten. 2018 lijkt eigenlijk het eerste jaar dat er bredere aandacht is voor iDIN, tot dit jaar heeft het systeem niet echt in de lift gezeten. Op dit moment is het nog niet de standaard die over de hele linie goed vertegenwoordigd is. Ik verwacht niet dat we "de boot dreigen te missen", we houden een vinger aan de pols en hebben ook contact met Currence omdat wij ook iDeal partner zijn. iDIN is een gestandaardiseerd systeem waar wij als bank op aan kunnen haken. Mocht de iDIN zich zo doorontwikkelen, de vraag vanuit klanten en het aanbod groter worden, dan schakelen wij natuurlijk bij. Waar dat kantelpunt ligt dat durf ik niet te zeggen, maar daarom is dit topic ook leuk voor ons om in de gaten te houden.

Groet, David

Edit: Equens vervangen voor Currence
    Community Manager
  • David Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

15 mei 2018, 08:41

Ik begrijp de gedachte van Rabobank nu. Ze willen een inlog mogelijk maken zodat ik mijn hypotheekdossier in kan zien. Zo kan ik kiezen welk hypotheekdeel ik wil aflossen en dat dan weer met iDeal kan betalen.

Nu heb ik zelf maar 1 hypotheekdeel, dus ik vind het ook echt overbodig veel moeite. Behalve dat, als iemand anders een deel van mijn hypotheek zou willen betalen kan dat ook weer niet...

Bedankt voor de toelichting, Alexander! :)

Groet, David
    Community Manager
  • Eelco

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Eelco heeft ontvangen van andere leden.

15 mei 2018, 09:41

Hallo David,

Er is in 2014 gestart met de ontwikkeling van IDIN en in 2016 geïntroduceerd. Ik heb destijds voor Knab gekozen, omdat het een vooruitstrevende bank is met nieuwe ideeën. Nu heeft Knab naar mijn inziens veel mooie zaken opgeleverd, maar vind nu echt dat ze ten opzichte van andere (vaak ook traditionele) banken op dit onderwerp achterblijven. Ook zou het mooi zijn geweest als de Knab dit in het kader van de invoering van de AVG voor 25 mei had gerealiseerd.

Voor de geintereseerden, zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/IDIN

Groeten,
    Eelco
  • MaartenPol

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MaartenPol heeft ontvangen van andere leden.

11 juli 2018, 14:47

De Nederlandse Loterij gebruikt sinds kort iDin als leeftijdsverificatie. (https://www.nederlandseloterij.nl/idin) Ik moet nu allerlei toeren uithalen omdat knab dit nog niet ondersteund. Voor de toekomst hoop ik toch dat er een oplossing komt.
  • David Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

12 juli 2018, 08:14

MaartenPol schreef:

De Nederlandse Loterij gebruikt sinds kort iDin als leeftijdsverificatie. (https://www.nederlandseloterij.nl/idin) Ik moet nu allerlei toeren uithalen omdat knab dit nog niet ondersteund. Voor de toekomst hoop ik toch dat er een oplossing komt.

Dat is wel interessant...net iets meer dan een maand verplichten ze deze manier van leeftijdverificatie zo te zien. Blijkbaar ook voor alle reeds bestaande klanten. Dat wij dan niet in het iDIN lijstje staan maakt het dan wel lastiger inderdaad.
    Gisteren zag ik ook dat iDIN begonnen is met reclame maken voor hun product, de organisatie er achter wil écht dat het gaat werken dat ze nu ook consumenten benaderen via de televisie. :) Dat hebben we ook nog niet eerder gezien.

Ik verwijs mijn collega nog een keertje naar alles wat gezegd is hier in dit topic. Wanneer ik iets terug te rapporteren heb, zal ik dat direct doen!

Groet, David
    Community Manager
  • LisanneLisanne

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisanne heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 75
    Allrounder

Allrounder

17 juli 2018, 16:57

Hi allemaal,

Vanwege de toenemende vraag naar het gebruik van IDIN bij Knab, heb ik hier een suggestie voor geopend, je kunt hier de actuele status volgen omtrent de ontwikkeling van IDIN.

Groet, Lisanne
    Webcare Moderator bij Knab
  • MartinDupuis

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MartinDupuis heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 1

16 september 2018, 18:37

Als je je kredietgegevens wilt opvragen bij BKR kun je dit online tegenwoordig alleen nog maar doen als je kunt identificeren met IDIN. Ik denk dat KNAB er niet aan ontkomt om dit ook aan te gaan bieden, er zullen denk ik steeds meer diensten zijn die hier om vragen.
    I know right from wrong. Wrong is the fun one!

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie