PSD2 nieuwe Europese betaalrichtlijn

PamPam Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 1061
Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

10 november 2017, 11:46

Wat is PSD2?

Volgend jaar gaat een nieuwe Europese betaalrichtlijn in: de PSD2. Klinkt ingewikkeld en dat is het ook wel. De PSD2 zorgt er namelijk voor dat derde partijen toegang kunnen krijgen tot jouw betaalgegevens. Mits jij toestemming geeft natuurlijk. Je leest er meer over in het blog PSD2: 6 vragen over deze nieuwe Europese betaalrichtlijn.

Delen van financiële data

In een eerder blog op onze community verteld René Frijters (oprichter Knab) over zijn visie op het delen van financiële data. Hij benadrukt dat PSD2 eigenlijk niet ver genoeg gaat en dat jij zelf moet kunnen bepalen wat er met ál jouw data gebeurt. Wat je hypotheeklasten zijn en hoeveel je kwijt bent aan energie en verzekeringen, maar ook waar je boodschappen doet en bij welke telefoonprovider je zit. Zo kunnen derde partijen jou helpen je financiën te optimaliseren.

Wat vind jij?

We zijn erg benieuwd naar jouw mening over de nieuwe PSD2-wetgeving. Ben je positief of juist negatief? En waarom? Heb je misschien nog vragen? Of ben je er al helemaal ingedoken en heb je een plan uitgedacht over hoe je de voordelen uit PSD2 gaat halen? Laat het weten in de comments hieronder en praat erover met je mede-communityleden.
Webcare Moderator bij Knab
Toon eerste bericht Verberg eerste bericht
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 538
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

9 april 2018, 13:18

MaxH schreef:

...maar indien er een referendum vóór of tegen PSD2 zou komen, dan zou het gelijk de prullenbak in gaan. Ik begrijp het echt niet. Het hele plan kost een hoop geld.

Het is de bedoeling dat het concurrentie en (fintech) ontwikkeling bevordert. Je bent nu niet langer verplicht de module van je eigen bank te gebruiken, maar hebt keuze. Ook kun je nu vanuit één platform als je rekening gaan beheren. Ook, mocht je daar voor kiezen, kun je gegevens delen met partijen die voor jou kunnen doorrekenen of je niet te veel betaald voor bijvoorbeeld je energie. Belangrijk is dat jij ten alle tijde in controle bent over wat je deelt en met wie.

MaxH schreef:

Misschien dat men er in buitenland anders tegenaan kijkt, in Nederland lijkt het mij op dit moment geen haalbare kaart. Ergens zit nog een addertje onder het gras.

Kun je daar iets meer over vertellen? Wat is volgens jou geen haalbare kaart en waar verwacht je het addertje?

Groet, David
    Community Manager
  • MaxH

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MaxH heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 118
    Allrounder

Allrounder

9 april 2018, 14:35

Hallo David, wat ik bedoel met geen haalbare kaart, is dat ik denk dat 99% van de Nederlanders geen toestemming zal geven waarmee het doel van PSD2 niet zijn doel zal halen. Misschien denk ik wel te somber hoor maar als ik de reacties zo lees....

Waar het addertje zit weet ik niet. Er is ongetwijfeld goed gelobbyd in Brussel om dit systeem erdoor te krijgen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand spontaan zoiets bedenkt, dit in een vergadering naar voren brengt en dat de rest het er mee eens is.
    Nogmaals, misschien zie ik het helemaal verkeerd en weten we over 5 jaar niet beter. We spreken elkaar dan weer over dit onderwerp en mag je me uitlachen/terechtwijzen. :P
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

9 april 2018, 14:53

MaxH schreef:

...wat ik bedoel met geen haalbare kaart, is dat ik denk dat 99% van de Nederlanders geen toestemming zal geven waarmee het doel van PSD2 niet zijn doel zal halen. Misschien denk ik wel te somber hoor maar als ik de reacties zo lees....

De reacties zijn op dit moment inderdaad erg fel. Ik begrijp het ook wel omdat mensen denken dat PSD2 ervoor zorgt dat banken gegevens door geven zonder toestemming. Dit is dus niet het geval, dit is een actie vanuit de klant en niet vanuit de bank. Doe je niets, dan blijven je gegevens lekker hier. Niets aan de hand. De keuze is aan de mensen zelf.

Naast dat iedereen zelf de keuze en afweging moet maken is het ook zo dat alle bedrijven die mee (moeten) doen met PSD2 onderworpen zijn aan de AVG (GDPR); een aanscherping van de Nederlandse privacywetgeving.

MaxH schreef:

Waar het addertje zit weet ik niet. Er is ongetwijfeld goed gelobbyd in Brussel om dit systeem erdoor te krijgen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand spontaan zoiets bedenkt, dit in een vergadering naar voren brengt en dat de rest het er mee eens is.

De keuze voor PSD2 (en ook GDPR) komt vanuit Europa en niet vanuit de industrie. De meeste banken hadden ook helemaal geen zin in het delen van gegevens.

MaxH schreef:

Nogmaals, misschien zie ik het helemaal verkeerd en weten we over 5 jaar niet beter. We spreken elkaar dan weer over dit onderwerp en mag je me uitlachen/terechtwijzen. :P

We gaan het inderdaad meemaken, maar uitlachen of terechtwijzen lijkt me niet zo van toepassing. Misschien is een korte reflectie over deze wijzigingen in PSD2 en GDPR beter van toepassing ;)

Groet, David
    Community Manager
  • tonk44

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 526
    Allrounder

Allrounder

9 april 2018, 15:09

David schreef:

MaxH schreef:

...wat ik bedoel met geen haalbare kaart, is dat ik denk dat 99% van de Nederlanders geen toestemming zal geven waarmee het doel van PSD2 niet zijn doel zal halen. Misschien denk ik wel te somber hoor maar als ik de reacties zo lees....

De reacties zijn op dit moment inderdaad erg fel. Ik begrijp het ook wel omdat mensen denken dat PSD2 ervoor zorgt dat banken gegevens door geven zonder toestemming. Dit is dus niet het geval, dit is een actie vanuit de klant en niet vanuit de bank. Doe je niets, dan blijven je gegevens lekker hier. Niets aan de hand. De keuze is aan de mensen zelf.

Naast dat iedereen zelf de keuze en afweging moet maken is het ook zo dat alle bedrijven die mee (moeten) doen met PSD2 onderworpen zijn aan de AVG (GDPR); een aanscherping van de Nederlandse privacywetgeving.

MaxH schreef:

De keuze voor PSD2 (en ook GDPR) komt vanuit Europa en niet vanuit de industrie. De meeste banken hadden ook helemaal geen zin in het delen van gegevens.

MaxH schreef:

We gaan het inderdaad meemaken, maar uitlachen of terechtwijzen lijkt me niet zo van toepassing. Misschien is een korte reflectie over deze wijzigingen in PSD2 en GDPR beter van toepassing ;)

Groet, David

Even uitleggen wat GPDR nu weer is kan geen kwaad.
    m.vr.gr. Ton
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

9 april 2018, 15:55

tonk44 schreef:

Even uitleggen wat GPDR nu weer is kan geen kwaad.

AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming, maar is beter bekend als GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR is een nieuwe Europese regel om de privacy te beschermen. Op dit moment is het een "hot-topic" omdat het op 25 mei 2018 in gaat en omdat het zowel overheid als het bedrijfsleven betreft. Je kunt meer informatie over dit onderwerp vinden op bijvoorbeeld de website van de Rijksoverheid. Het is de afgelopen tijd al veelvuldig in de media geweest, ik verwacht dat de komende weken dit nog veel vaker ook zal worden behandeld. Privacy is in Nederland meestal een dankbaar onderwerp om te behandelen.

Groet, David
    Community Manager
  • tonk44

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 526
    Allrounder

Allrounder

9 april 2018, 16:01

@ David: Met dank. We moeten er voor waken dat er niet op het forum in vaktaal gecommuniceerd wordt, zeer niet in gevoelige onderwerpen. De forumbezoekers moeten niet afhaken als het te moeilijk/niet begrepen wordt.
    m.vr.gr. Ton
  • Youssef

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Youssef heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 111
    Allrounder

Allrounder

23 mei 2018, 15:49

Vertraging van de PSD2

https://www.banken.nl/nieuws/20894/nieuwe-vertraging-dreigt-voor-invoering-psd2

Houd dit dan ook in dat Knab hiermee zal moeten wachten?
  • PamPam Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

23 mei 2018, 19:23

Youssef schreef:

Vertraging van de PSD2

Ha Youssef!

De deadline die PSD2 had is voor ons helaas ook niet haalbaar. Ook bij ons zal er daardoor enige vertraging zijn. We hopen in ieder geval in Q4 wel API's beschikbaar te hebben. Exacte data kunnen we helaas nog niet aangeven.

Groeten, Pam
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 192
    Allrounder

Allrounder

5 juni 2018, 21:43

Andreas schreef:

Zijn er voor developers al sandbox omgevingen beschikbaar? Ik zou graag willen kijken hoe dit allemaal zou werken.

Had je dit al gezien?
  • dennisb

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten dennisb heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 18
    Allrounder

Allrounder

27 november 2018, 17:18

Pam schreef:

Youssef schreef:

Vertraging van de PSD2

Ha Youssef!

De deadline die PSD2 had is voor ons helaas ook niet haalbaar. Ook bij ons zal er daardoor enige vertraging zijn. We hopen in ieder geval in Q4 wel API's beschikbaar te hebben. Exacte data kunnen we helaas nog niet aangeven.

Groeten, Pam

We zitten inmiddels al weer over de helft van Q4, de december maand zal wel weinig gaan gebeuren. Is er al een nieuwe prognose?
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

29 november 2018, 08:17

Hoi Dennisb,

dennisb schreef:

We zitten inmiddels al weer over de helft van Q4, de december maand zal wel weinig gaan gebeuren. Is er al een nieuwe prognose?

Ik heb het nog een keertje nagevraagd bij mijn collega die betrokken is met het hele PSD2 project. En ik kan op dit moment een kleine update geven.

Die algemeen geldende implementatiedatum dat PSD2 in Nederland beschikbaar komt wordt steeds verschoven. Om die reden hebben we besloten om nu de implementatie datum van de Regulatory Technical Standard (RTS) aan te houden, deze datum geeft meer vastigheid. De RTS voorziet onder andere in de voorwaarden waaraan de PSD2 API's moeten volden en schrijft voor dat alle documentatie dan op orde moet zijn. Half maart moet de RTS testomgeving klaar zijn hiervoor, en daarna willen we zo spoedig mogelijk live te gaan met de definitieve PSD2 omgeving.

Groet, David
    Community Manager
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 192
    Allrounder

Allrounder

29 november 2018, 11:19

David schreef:

algemeen geldende implementatiedatum ... wordt steeds verschoven

Klinkt als IT ;)
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

29 november 2018, 14:38

Walter schreef:

David schreef:

algemeen geldende implementatiedatum ... wordt steeds verschoven

Klinkt als IT ;)

Ha! Dat zou best goed kunnen, waar de schoen precies wringt weet ik helaas niet. Maar het is in ieder geval van toepassing voor heel Nederland.

Groet, David
    Community Manager
  • dennisb

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten dennisb heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 18
    Allrounder

Allrounder

5 januari 2019, 09:29

David schreef:

Hoi Dennisb,

dennisb schreef:

Ik heb het nog een keertje nagevraagd bij mijn collega die betrokken is met het hele PSD2 project. En ik kan op dit moment een kleine update geven.

Die algemeen geldende implementatiedatum dat PSD2 in Nederland beschikbaar komt wordt steeds verschoven. Om die reden hebben we besloten om nu de implementatie datum van de Regulatory Technical Standard (RTS) aan te houden, deze datum geeft meer vastigheid. De RTS voorziet onder andere in de voorwaarden waaraan de PSD2 API's moeten volden en schrijft voor dat alle documentatie dan op orde moet zijn. Half maart moet de RTS testomgeving klaar zijn hiervoor, en daarna willen we zo spoedig mogelijk live te gaan met de definitieve PSD2 omgeving.

Groet, David

en wanneer is de Regulatory Technical Standard (RTS) datum?
  • PamPam Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

7 januari 2019, 14:06

dennisb schreef:

en wanneer is de Regulatory Technical Standard (RTS) datum?

HI Dennis,

RTS Test staat gepland half maart en RTS Productie staat gepland half september. Knab geen invloed heeft op deze data.

Groet, Pam
  • eibert

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten eibert heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 5

18 februari 2019, 20:45

Goedendag, gaat KNAB de toestemming voor het delen van de data per rekeningnummer aanbieden ? Bij KNAB kun je zonder kosten meerdere rekeningen aanmaken, en als we dat delen ivm PSD2 dan per rekeningnummer kunnen instellen kan ik natuurlijk vrij makkelijk zelf selecteren welke transacties ik via die rekening laat lopen die ik wel deel en de transacties die ik niet wil delen kan ik dan via een ander rekeningnummer laten lopen... Gaat dat zo werken ?
  • PamPam Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

19 februari 2019, 09:38

eibert schreef:

Goedendag, gaat KNAB de toestemming voor het delen van de data per rekeningnummer aanbieden ? Bij KNAB kun je zonder kosten meerdere rekeningen aanmaken, en als we dat delen ivm PSD2 dan per rekeningnummer kunnen instellen kan ik natuurlijk vrij makkelijk zelf selecteren welke transacties ik via die rekening laat lopen die ik wel deel en de transacties die ik niet wil delen kan ik dan via een ander rekeningnummer laten lopen... Gaat dat zo werken ?

Goedemorgen!

Dank voor je vraag, graag reageer ik hierop. Je kunt straks met PDS2 inderdaad per rekening bepalen of en met wie je deze rekening wil delen en je kunt ook zelf kiezen via welke rekening je wil betalen. Je hoeft dus niet al je rekeningen te delen.

Groet, Pam
  • martva

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten martva heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 50

19 februari 2019, 13:54

David schreef:

Nu vraag ik mij toch af.
    Stel Facebook heeft bij de DNB een vergunning gekregen.
    En nu hebben ze het in hoofd gehaald dat als je de app wilt gebruiken op je telefoon, je toestemming MOET geven. Want zulke bloedzuigers zijn het wel. Als social media verslaafde, wil je natuurlijk geen seconde missen van wat er daar gebeurd, dus ga je akkoord. Noem het een soort koppelverkoop.
    Mag dat?

Een tweede ding is incasso's. Stel je machtig iemand om incasso's uit te voeren. En een incassant heeft bedacht om stiekem ergens in de voorwaarden te zetten dat je ook gelijk akkoord gaat met PSD2. Krijg ik dan twee signeer sessies te zien. 1 voor de incasso. En 1 voor de PSD2? Of wordt alles in 1 signeersessie afdekt. Ik zie dit graag in twee sessies.

Komt er een cooldown periode? Net als de wet kopen op afstand dat je producten zonder reden van opgave weer kunt terugsturen. Dus mocht je akkoord hebben gegeven, dat er de eerste twee weken geen data wordt verstuurd naar de derde partij. Dat zou wel fijn zijn.

Een toestemming intrekken moet ook beschikbaar zijn in de app en niet alleen in de persoonlijke bankomgeving. Daar wil ik graag zien in een overzichtelijk lijstje wie er allemaal toestemming hebben tot mijn gegevens en direct de mogelijk hebben om deze in te trekken.

Tot zover mijn hersenspinsels.
  • Youssef

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Youssef heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 111
    Allrounder

Allrounder

20 februari 2019, 13:07

Volgens https://www.banken.nl/nieuws/21452/psd2-formeel-van-kracht is sinds gisteren de PSD2 regeling actief in Nederland.

Echter ben ik nu benieuwd, kan ik nu alle rekeningen beheren vanuit bijv. de Knab app of zijn we nog niet zo ver in Nederland met de uitvoering hiervan?
  • PamPam Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

22 februari 2019, 10:34

martva schreef:

Nu vraag ik mij toch af.
    Stel Facebook heeft bij de DNB een vergunning gekregen.
    En nu hebben ze het in hoofd gehaald dat als je de app wilt gebruiken op je telefoon, je toestemming MOET geven. Want zulke bloedzuigers zijn het wel. Als social media verslaafde, wil je natuurlijk geen seconde missen van wat er daar gebeurd, dus ga je akkoord. Noem het een soort koppelverkoop.
    Mag dat?

Een tweede ding is incasso's. Stel je machtig iemand om incasso's uit te voeren. En een incassant heeft bedacht om stiekem ergens in de voorwaarden te zetten dat je ook gelijk akkoord gaat met PSD2. Krijg ik dan twee signeer sessies te zien. 1 voor de incasso. En 1 voor de PSD2? Of wordt alles in 1 signeersessie afdekt. Ik zie dit graag in twee sessies.

Komt er een cooldown periode? Net als de wet kopen op afstand dat je producten zonder reden van opgave weer kunt terugsturen. Dus mocht je akkoord hebben gegeven, dat er de eerste twee weken geen data wordt verstuurd naar de derde partij. Dat zou wel fijn zijn.

Een toestemming intrekken moet ook beschikbaar zijn in de app en niet alleen in de persoonlijke bankomgeving. Daar wil ik graag zien in een overzichtelijk lijstje wie er allemaal toestemming hebben tot mijn gegevens en direct de mogelijk hebben om deze in te trekken.

Tot zover mijn hersenspinsels.

Youssef schreef:

Volgens https://www.banken.nl/nieuws/21452/psd2-formeel-van-kracht is sinds gisteren de PSD2 regeling actief in Nederland.

Echter ben ik nu benieuwd, kan ik nu alle rekeningen beheren vanuit bijv. de Knab app of zijn we nog niet zo ver in Nederland met de uitvoering hiervan?

Hi Martva en Youssef,

Graag reageer ik op jullie vragen.

- Áls Facebook een vergunning zou hebben, dan hebben zij een verplichting dat er altijd expliciete toestemming gegeven moet worden, waarbij koppelverkoop in principe niet is toegestaan.

- Voor wat betreft de incassant met kleine lettertjes, er zal altijd expliciete toestemming gegeven moeten worden, dus in kleine lettertjes of ‘2 in 1’ consent mag niet.

- Een cooldown periode komt er niet.

- Knab zal een overzicht tonen van wie er allemaal toestemming hebben tot welke gegevens. Knab mag niet de mogelijkheid bieden om de toestemming via de Persoonlijke Bankomgeving of Knab App in te trekken. Dit gaat altijd via de derde partij.

Groet, Pam
  • arndjan

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten arndjan heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 2

9 maart 2019, 15:24

Hoe kan ik een derde partij (boekhoudservice) toestemming geven om mijn Knab transacties te lezen?
  • PamPam Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

11 maart 2019, 10:56

arndjan schreef:

Hoe kan ik een derde partij (boekhoudservice) toestemming geven om mijn Knab transacties te lezen?

Goedemorgen!

Op deze pagina kun je meer informatie terug lezen over het koppelen van een boekhoudpakket. Als dat niet de gewenste partijen zijn, horen we altijd graag met welk boekhoudprogramma jij zou willen koppelen. Een derde partij kan alleen toegang krijgen als deze een vergunning heeft van DNB, er zijn nu nog geen partijen die deze vergunning hebben.

Groet, Pam
  • siert

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten siert heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 5

12 maart 2019, 15:02

Er komen nu al "winkels" https://www.banken.nl/nieuws/21500/rabobank-start-psd2-winkel-voor-financiele-dienstverleners Gekker kunnen we het niet maken ... Winkels waar je API´s (om data van klanten mee op te kunnen slurpen) kunt testen ...

Het wordt steeds meer "we hebben als financiële dienstverleners een oplossing ("PSD2" geheten), waar we nog een probleem bij zoeken. Kan de klant even zijn mond houden? Dat leidt ons namelijk af bij een zoeken naar een probleem dat bij onze oplossing past."

Zoals zo vaak bij wetgeving die goed bedoeld is, weten we in Nederland binnen de kortst mogelijk keer er een gigantische administratieve rompslomp van te maken waar niemand iets meer van begrijpt en de klant volledig het spoor bijster is. Maar dat is niet het probleem waar we als financiële dienstverleners deze uitwerking van onze PSD2 oplossing voor hebben bedacht ...
  • dvmierlo

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten dvmierlo heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

12 maart 2019, 18:19

In de video https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/psd2-6-vragen-over-deze-nieuwe-europese-betaalrichtlijn-video wordt gezegd dat Knab altijd zorgvuldig omgaat met onze gegevens. Maar als die gegevens eenmaal zijn afgegeven aan derde, wie garandeerd ons dan dat er geen misbruik van gemaakt wordt? Een certificaat wat zo'n derde partij moet hebben zegt natuurlijk niks. Dat zijn maar moment opname. Ik begrijp dan ook niet dat deze wet is gemaakt en is goedgekeurd. Totaal belachelijk. Zeker in deze tijd waarin data leks etc dagelijks in het nieuws zijn.
  • PamPam Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

25 maart 2019, 09:08

@siert, @dvmierlo,

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties. Graag geef ik jullie wat meer informatie.

Het certificaat dat de derde partij moet hebben, kan alleen verkregen worden indien zij een vergunning hebben bij een NCA = national compentent authority, dit is in Nederland dus de DNB (lees ook hier DNB PSD2). Deze vergunningen worden uiteraard niet ‘zomaar’ verstrekt. Knab zal bij ieder dataverzoek checken of het certificaat nog steeds geldig is, en dus of de derde partij nog steeds gecertificeerd is door de DNB (of andere NCA).

Je bepaalt zelf of data wordt gedeeld of transacties worden geïnitieerd op jouw rekeningen. Een derde (met vergunning) kan dit nooit doen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de klant.

Groet, Pam

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie