PSD2 nieuwe Europese betaalrichtlijn

PamPam Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 890
Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

10 november 2017, 11:46

Wat is PSD2?

Volgend jaar gaat een nieuwe Europese betaalrichtlijn in: de PSD2. Klinkt ingewikkeld en dat is het ook wel. De PSD2 zorgt er namelijk voor dat derde partijen toegang kunnen krijgen tot jouw betaalgegevens. Mits jij toestemming geeft natuurlijk. Je leest er meer over in het blog PSD2: 6 vragen over deze nieuwe Europese betaalrichtlijn.

Delen van financiële data

In een eerder blog op onze community verteld René Frijters (oprichter Knab) over zijn visie op het delen van financiële data. Hij benadrukt dat PSD2 eigenlijk niet ver genoeg gaat en dat jij zelf moet kunnen bepalen wat er met ál jouw data gebeurt. Wat je hypotheeklasten zijn en hoeveel je kwijt bent aan energie en verzekeringen, maar ook waar je boodschappen doet en bij welke telefoonprovider je zit. Zo kunnen derde partijen jou helpen je financiën te optimaliseren.

Wat vind jij?

We zijn erg benieuwd naar jouw mening over de nieuwe PSD2-wetgeving. Ben je positief of juist negatief? En waarom? Heb je misschien nog vragen? Of ben je er al helemaal ingedoken en heb je een plan uitgedacht over hoe je de voordelen uit PSD2 gaat halen? Laat het weten in de comments hieronder en praat erover met je mede-communityleden.
Webcare Moderator bij Knab
Toon eerste bericht Verberg eerste bericht
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 358
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

4 april 2018, 10:05

Hoi Basjs,
    basjs schreef:

Voor de volledigheid was het handig geweest als ik had aangegeven dat binnen onze privé omgeving "mijn" zakelijke rekening staat. Voor mijn vrouw kregen we het advies een compleet nieuwe rekening te open ivm naamgeving. Dit hebben wij dan ook gedaan. Helaas is deze rekening dus niet te zien in de app omdat deze rekening niet gekoppeld is en de app (logischerwijs) slechts 1 maal kan worden geïnstalleerd.

Helaas is dit niet de beste plek om in te gaan op details van rekeningen, maar zoals ik het nu begrijp is jouw vrouw geen bestuurder op de zakelijke rekening. Om die reden kan zij de zakelijke rekening niet inzien. Ik weet niet of PSD2 hier een oplossing voor gaat brengen, maar je zou kunnen overwegen om je vrouw toe te voegen als gevolmachtigde met dezelfde rechten als een bestuurder bij de Kamer van Koophandel voor de onderneming. Je kunt dan ook je vrouw daarna toevoegen aan de zakelijke Knab rekening en dan is ook de rekening beschikbaar in de Knab app. Mogelijk is dat een uitkomst? Als je daar verder over in gesprek wilt gaan is het misschien beter om over dit onderwerp een nieuw topic aan te maken.

P.s. Ik heb niet kunnen vinden hoe ik mobiel kan quoten. Vandaar de @David in een zwakke poging je toch te adresseren...

Geen probleem! :) Message received, haha!

Groet, David
    Community Manager
  • basjs

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten basjs heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

4 april 2018, 10:08

@David
    Het werken met een machtiging is inderdaad de oplossing, niet PSD2. Goed om te weten. Bedankt!
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

4 april 2018, 10:17

basjs schreef:

Het werken met een machtiging is inderdaad de oplossing, niet PSD2. Goed om te weten. Bedankt!

Graag gedaan! :)

Groet, David
    Community Manager
  • marcus

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten marcus heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 1

4 april 2018, 12:32

Zorgelijk! Dat vind ik er van, enorm zorgelijk!
    Mensen geven akkoord aan diensten welke inzage hebben die die persoon die toestemming heeft gegeven. Daarmee heeft die partij inzage in saldo en transacties. Daarmee geeft die persoon ook gegevens prijs van anderen die in verbinding staan met die persoon door betalingen. Waar die persoon bijvoorbeeld geen toestemmingen op heeft gegeven. daarmee is de privacy van die andere persoon geschonden! Als de diensten met elkaar verbind is er helemaal geen privacy meer en ligt alles op straat. Hoe dom is dit? Stap voor stap ligt alles op straat en is er geen privacy meer!

Als andere personen bewust, onbewust mee doen (app click&go), gaat de #privacy er van anderen aan die de keus bewust heeft gemaakt om NIET mee te doen!!
  • hgrutter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten hgrutter heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

4 april 2018, 17:22

basjs schreef:

hgrutter schreef:

Stel ik geen toestemming aan derden en mijn buurman Jan geeft wel toestemming aan partij A. Nu maak ik 10 Euro over naar mijn buurman. Hoe voorkom ik dat deze transactie bij partij A beland? Krijgt partij A dan niet gewoon de data " Hans 10 Euro heeft overgemaakt aan Jan"

Hans

Niet dat ik bij Knab werk dus inhoudelijk is dit natuurlijk niet gestaafd, maar ja. Net zoals iedereen waar jij nu geld aan overmaakt een screenshot oid online kan zetten van dezelfde betaling. Of een Whatsapp conversatie.

Wil inderdaad nog een formeel antwoord van Knab.

Wat jij hier aangeeft is in theorie mogelijk in de praktijk zal dit zelden (of nooit) gebeuren en kan je dus onmogelijk op deze manier een behoorlijk inzicht krijgen in vrijwel alle bankzaken van een ander. Als dit via PSD2 toegankelijk is via derden die toestemming geven dan kan dit dus wel. Dit zal dus ook gaan gebeuren. (zie bijvoorbeeld facebook / cambridge analitics affaire)

Een paar jaar geleden was er nog grote ophef over een bank die deze gegevens wilde gaan verkopen. Dat is toen teruggedraaid. En nu geven we het alsnog weg via een omweg? Die ook nog eens gelegaliseerd is? en dan zonder toestemming?
  • hgrutter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten hgrutter heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

4 april 2018, 17:30

David schreef:

basjs schreef:

hgrutter schreef:

Stel ik geen toestemming aan derden en mijn buurman Jan geeft wel toestemming aan partij A. Nu maak ik 10 Euro over naar mijn buurman. Hoe voorkom ik dat deze transactie bij partij A beland? Krijgt partij A dan niet gewoon de data " Hans 10 Euro heeft overgemaakt aan Jan"

Niet dat ik bij Knab werk dus inhoudelijk is dit natuurlijk niet gestaafd, maar ja. Net zoals iedereen waar jij nu geld aan overmaakt een screenshot oid online kan zetten van dezelfde betaling. Of een Whatsapp conversatie.

Je maakt in feite bedragen over naar de andere persoon zoals je gewend bent. Als deze persoon besluit het beheer over die rekening bij een andere partij te doen, dan is dat mogelijk. Deze partij laadt op verzoek van de ontvanger de gegevens in, daar kun jij als verzender geen invloed op uitoefenen. Uiteraard is de partij die uiteindelijk de gegevens verwerkt ook onderwerpen aan de geldende wet- en regelgeving. Maar het is de keuze aan de ontvanger door wij hij de gegevens laat verwerken.

Voorbeeld:
    Hans maakt van zijn Knab rekening €10,- over naar de Rabo rekening van Piet. Piet heeft ook een rekening bij de ING Bank en hij heeft de ING Bank gevraagd om ook zijn Rabobank rekening te kunnen beheren via hun platform. De €10,- die is overgemaakt komt op de Rabobank rekening terecht, en door de koppeling kan Piet via de ING Bank de €10,- zien staan en op de Rabobankrekening vervolgens ook weer een opdracht laten uitvoeren.

Zo zou het er ongeveer uit kunnen zien. Hoe het landschap van dienstverleners er straks uit gaat zien weten we nog niet, wel dat er natuurlijk aan behoorlijk wat regelgeving voldaan moet worden. Niet zomaar elke partij kan aansluiten. Ook de gegevens die uitgelezen worden moeten volgens de geldende (privacy) regelgeving worden behandeld en gerespecteerd. Maar, jij als verzender kunt geen sturing geven aan welke partij de ontvanger heeft gekozen om de gegevens uit te lezen.

Is dat zo een beetje duidelijk?

Groet, David

Dus onze bankgegeven komen zonder onze toestemming terecht bij partijen die geen contract met ons hebben. Dat zijn partijen met een bankvergunning zoals bijvoorbeeld Google of een kleine bank met beperkt IT budget en dito beveiliging in oost-europa.

Als het mis gaat kan het niet ongedaan worden gemaakt.
  • Johan Mulder

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Johan Mulder heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 2

4 april 2018, 22:16

David schreef:

Walter schreef:

Ik doel op de toegankelijkheid van mijn data zoals de derde partijen dat krijgen, maar dan (ook) door mijzelf. Dus kan ik dan op dezelfde wijze bij mijn data komen als die bedrijven (waarschijnlijk is dit enigszins vergelijkbaar met een automatische bankkoppeling voor boekhoudpakketten)?

Op zich is je data bij ons gewoon inzichtelijk. Ik weet niet of, als je iets koppelt via ons, je ook bij alle gegevens kunt die bij de andere partij zijn geregistreerd. Ik heb hier nog geen duidelijk antwoord op, Walter. Sorry daarvoor. Ik probeer nog meer informatie hierover te vinden.

Groet, David

Het punt van Walter was om gegevens geautomatiseerd te kunnen beheren/downloaden, via een of andere API oid dus die de bank (knab dus) aan moet bieden tbv. PSD2. Het is voor sommige bedrijven al mogelijk om transacties van mijn bankrekening te downloaden (e-boekhouden kan dat bijvoorbeeld) en de vraag is of zo'n API ook beschikbaar wordt gesteld voor de klanten zelf. Dat is nu namelijk niet het geval. Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in zo'n API.
    Een beetje flauw misschien, maar wat automatisering betreft ligt concurrent bunq jaren voor op de concurrentie.
  • rbeneficiario

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten rbeneficiario heeft ontvangen van andere leden.

5 april 2018, 10:39

Allemaal leuk en aardig bedacht door de witte-boorden echter staat dit contra op de GDPR/ AVG Europesche wetgeving! Er zou één systeem moeten komen waar alles van een persoon in staat. dmv van een checkmark bepaal je dan zelf wie/ wat/ hoe en waar een organisatie/ bedrijf/ instantie jou informatie mag inzien en/ of zelf mag gebruiken. Maar het is toch van de zotte dat niemand centraal inzicht heeft wie jou gegevens heeft en/ of gebruikt/ misbruikt! Data regulering is en moet centraal zijn en regelbaar/ instelbaar door de eigenaar dus jij als natuurlijk persoon!

(natuur(lijk) dus dubbelzinnig!!!)
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

5 april 2018, 17:26

Hoi allemaal!
    Natuurlijk begrijp ik de zorgen heel erg goed. Het is voor iedereen nieuw en onbekend en ik begrijp dat er voor sommigen in gedachten behoorlijke doem-scenario's ontstaan. Ik ga overleggen met mijn collega of wij niet deze nieuwe "knagende stemmetjes" ;) op een andere manier gerust kunnen stellen. Blijf daarnaast vooral komen met je vragen. Ik zag een aantal opmerkingen terug komen die ik wel meteen zal proberen te beantwoorden.

hgrutter schreef:

Dus onze bankgegeven komen zonder onze toestemming terecht bij partijen die geen contract met ons hebben. Dat zijn partijen met een bankvergunning zoals bijvoorbeeld Google of een kleine bank met beperkt IT budget en dito beveiliging in oost-europa.
    Als het mis gaat kan het niet ongedaan worden gemaakt.

Stel je doet een overboeking van Knab naar ASN Bank, dan ontvangt de ASN Bank bijvoorbeeld de naam en het Knab rekeningnummer. Je hebt geen contract met de ASN Bank, maar toch hebben ze van ons die informatie ontvangen om de transactie goed te laten verlopen. Als je een keer een bedrag naar iemand over maakt die gebruik maakt van een dienst van een derde partij, zoals bijvoorbeeld Google (als ze dat zouden gaan doen), dan kan Google die transactie inderdaad zien net als de ASN Bank dat kon. Het is daarmee niet zo dat ze automatisch alles van jou weten als verzender, zij kunnen niet opeens jouw gegevens in. Het stopt dus in dit voorbeeld bij de ASN Bankrekening van de ontvanger. Misschien is het ook goed om te benoemen dat het op dit moment zo is dat elke keer als je een overboeking doet, of je pas in een geld- of betaalautomaat stopt, of iets betaalt met iDEAL de transactie ook altijd door meerdere instanties gaat; je hebt bijvoorbeeld je eigen bank, de bank van de winkel, de leverancier van de automaat die de betaling afwikkelt en bij Knab heb je ook Maestro die het netwerk voor pasbetalingen levert, etc... Dit is natuurlijk zeer gereguleerd en dat zal met PSD2 niet anders zijn.

Er zijn natuurlijk meer mensen met dezelfde zorgen en vragen. Op de site van De Nederlansche Bank vindt je een Q&A over veiligheid en privacy rond PSD2.

hgrutter schreef:

Een paar jaar geleden was er nog grote ophef over een bank die deze gegevens wilde gaan verkopen. Dat is toen teruggedraaid. En nu geven we het alsnog weg via een omweg? Die ook nog eens gelegaliseerd is? en dan zonder toestemming?

Het probleem toen was inderdaad dat die betreffende bank klantgegevens wilde verkopen. Dat is met PSD2 niet het geval. De opdracht voor een "PSD2-koppeling" komt van de klant en niet van de bank. Wij moeten met de nieuwe regelgeving voorzien in die koppeling als de klant hier om vraagt. Zonder verzoek van de klant mogen wij de gegevens niet zomaar naar buiten brengen of verkopen. Ik begrijp overigens heel goed dat die vergelijking met toen snel gemaakt is, maar dit gaat om hoe een klant zijn gegevens beheert en niet om de verspreiding (/verkoop) van klantgegevens door een bank of instantie.

johan mulder schreef:

...de vraag is of zo'n API ook beschikbaar wordt gesteld voor de klanten zelf. Dat is nu namelijk niet het geval. Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in zo'n API.

Een API voor particulieren is binnen de context van PSD2 voor zo ver ik weet niet mogelijk en waarschijnlijk ook niet wenselijk. Er moet een bepaalde vorm van regulering plaats vinden om de veiligheid en privacy zo goed mogelijk te waarborgen en dit kun je wel toepassen op instanties...maar niet op particulieren. Dat zou een leuke klus zijn voor de inspectie als ook particulieren koppelingen konden maken ;) (als ik het verkeerd begrepen heb, let me know).

Een beetje flauw misschien, maar wat automatisering betreft ligt concurrent bunq jaren voor op de concurrentie.

Ook Bunq moet zich houden aan alle richtlijnen. Ik verwacht dat je straks via Bunq ook al jouw rekeninginformatie van andere banken kunt inladen, inzien en opdrachten geven. Ook hier geldt dat Bunq koppelingen moet gaan maken. Ze lopen met veel dingen inderdaad voorop en ze hebben ongetwijfeld al heel veel klaar staan om meteen te activeren, maar ze kunnen voor bepaalde zaken niet harder dan de rest. Bunq kan alleen gaan uitwisselen als er een andere partij is die er ook klaar voor is. Dat gezegd hebbende, ik verwacht in de toekomst nog wel wat technische hoogstandjes uit de Bunq-koker. :)

rbeneficiario schreef:

...echter staat dit contra op de GDPR/ AVG Europesche wetgeving!

Met alle onduidelijkheden die er nog zijn snap ik dat dit het gevoel is, maar dat lijk mij niet het geval. Elk bedrijf dat in Europa actief wil zijn moet voldoen aan de AVG wetgeving en moet je precies kunnen vertellen hoe zij om gaan met de gegevens die jij met dit bedrijf deelt. Ook als je bijvoorbeeld ons de opdracht zou geven je gegevens van hier te delen met een andere partij, dan moet die andere partij jou vertellen welke gegevens ze ontvangen en waarom en hoe ze die gegevens gebruiken. Daarmee spreken AVG en PSD2 elkaar niet tegen, maar iedereen die met PSD2 werkt moet ook voldoen aan de AVG.

Maar het is toch van de zotte dat niemand centraal inzicht heeft wie jou gegevens heeft en/ of gebruikt/ misbruikt! Data regulering is en moet centraal zijn en regelbaar/ instelbaar door de eigenaar dus jij als natuurlijk persoon!

Jij bent uiteindelijk de persoon die besluit met welke partij je in zee gaat, jij bent dus ook de persoon die bepaalt met wie jij jouw gegevens deelt. Het is niet aan ons om een koppeling te maken met een andere partij, jij blijft de opdrachtgever over de koppelingen. Ik weet nog niet precies hoe we bij Knab inzichtelijk maken met welke partijen je een koppeling hebt gemaakt. Dat is iets wat ik voor leg aan mijn collega.

Er komen vast nog meer vragen. Vergeet vooral niet ook te kijken op de site van DNB en AFM, die bieden ook meer informatie.

Groet, David
    Community Manager
  • Johan Mulder

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Johan Mulder heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 2

5 april 2018, 17:56

David schreef:

johan mulder schreef:

...de vraag is of zo'n API ook beschikbaar wordt gesteld voor de klanten zelf. Dat is nu namelijk niet het geval. Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in zo'n API.

Een API voor particulieren is binnen de context van PSD2 voor zo ver ik weet niet mogelijk en waarschijnlijk ook niet wenselijk. Er moet een bepaalde vorm van regulering plaats vinden om de veiligheid en privacy zo goed mogelijk te waarborgen en dit kun je wel toepassen op instanties...maar niet op particulieren. Dat zou een leuke klus zijn voor de inspectie als ook particulieren koppelingen konden maken ;) (als ik het verkeerd begrepen heb, let me know).

Ik doel niet op een API in de context van particulieren. Ik ben zakelijke klant bij knab en heb geen andere mogelijkheid om gegevens te downloaden anders dan de handmatige mogelijkheid. De 11 boekhoudpakketten die genoemd zijn op https://www.knab.nl/zakelijk-financieel-overzicht/boekhoudkoppeling zijn blijkbaar de enige 11 die op een of andere manier toegang hebben gekregen tot een API die jullie aanbieden. Dat vind ik wat karig en ik wil dergelijke zaken graag ook zelf geautomatiseerd kunnen doen (daar ben ik tenslotte programmeur voor).
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

5 april 2018, 18:23

Johan Mulder schreef:

David schreef:

johan mulder schreef:

Ik doel niet op een API in de context van particulieren. Ik ben zakelijke klant bij knab en heb geen andere mogelijkheid om gegevens te downloaden anders dan de handmatige mogelijkheid. De 11 boekhoudpakketten die genoemd zijn op https://www.knab.nl/zakelijk-financieel-overzicht/boekhoudkoppeling zijn blijkbaar de enige 11 die op een of andere manier toegang hebben gekregen tot een API die jullie aanbieden. Dat vind ik wat karig en ik wil dergelijke zaken graag ook zelf geautomatiseerd kunnen doen (daar ben ik tenslotte programmeur voor).

Dan begrijp ik het, Johan! :) De koppelingen die we op dit moment hebben zijn specifiek gemaakt op en met de boekhoudprogramma's. De technische details weet ik daar verder ook niet van, maar het is dusdanig gemaakt dat elke koppeling op maat is. Met PSD2 veranderd dit en moeten koppelingen mogelijk worden met alle boekhoudprogramma's die voldoen aan de richtlijnen. De koppeling met Exact is bij Knab onder andere nooit gemaakt omdat zij wilden wachten op PSD2.

Wanneer je zelf een koppeling zou willen leggen (jouw eigen gemaakte systeem koppelen aan de Knab rekening) weet ik niet of dat zomaar mogelijk is. Je kunt het beste hiervoor de bronnen van De Nederlansche Bank raadplegen over hoe dit werkt en hoe je dit dan in elkaar zou moeten zetten. In het raamwerk van PSD2 leveren wij de gegevens als het "verzoek" op de juiste manier volgens de geldende regels bij ons wordt gedaan.

Groet, David
    Community Manager
  • Karin

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Karin heeft ontvangen van andere leden.

5 april 2018, 21:00

Hi, Ik wil niet dat derden iets doen met mijn gegevens. moet ik nu iets doen? want dat vind ik niet duidelijk. Van mij krijgen ze geen toestemming. Wat moet ik nu doen?
    groejtes Karin Visser
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

5 april 2018, 21:13

Hoi Karin
    Karin schreef:

Hi, Ik wil niet dat derden iets doen met mijn gegevens. moet ik nu iets doen? want dat vind ik niet duidelijk. Van mij krijgen ze geen toestemming. Wat moet ik nu doen?
    groejtes Karin Visser

Je hoeft hiervoor helemaal niets te doen. Een PSD2 koppeling treed alleen in werking als jij dat verzoek doet. Zonder jouw verzoek vindt er geen koppeling plaats en worden er dus geen gegevens uitgewisseld. De controle over met wie de gegevens worden gedeeld is altijd in handen van de rekeninghouder. Vergeet niet ook het filmpje en de uitleg van mijn collega Alexander te bekijken in de Knab Bibliotheek.

Groet, David
    Community Manager
  • Cristina

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Cristina heeft ontvangen van andere leden.

6 april 2018, 11:24

Ik zou graag een duidelijk uitleg in Jip en Janneke taal willen. Ik zie absoluut geen voordelen als iedereen in mijn data kan kijken en zelfs mij over mijn aankopen en gedrag gaat attenderen ivm mijn buurman bijv. Dat is meer dan grove privacyschending. Ik wil ten eerste weten wat is een 'toestemming", wanneer heb je een toestemming gegeven en hoe kan je die intrekken. Ik heb nu bijv. incasso's lopen bij sommige bedrijven. Betekent dit dat ze straks in mijn bankgegevens kunnen kijken? En gaan ze mij 'aanbiedingen' doen of juist mij weigeren van diensten als ik te veel of juist te weinig geld heb? Zo ja, dan is dit onvoorstelbaar erg, want sommige incasso's kan je nog niet eens weigeren. Graag antwoord hierop.
  • tonk44

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 469
    Allrounder

Allrounder

6 april 2018, 13:03

Cristina schreef:

Ik zou graag een duidelijk uitleg in Jip en Janneke taal willen. Ik zie absoluut geen voordelen als iedereen in mijn data kan kijken en zelfs mij over mijn aankopen en gedrag gaat attenderen ivm mijn buurman bijv. Dat is meer dan grove privacyschending. Ik wil ten eerste weten wat is een 'toestemming", wanneer heb je een toestemming gegeven en hoe kan je die intrekken. Ik heb nu bijv. incasso's lopen bij sommige bedrijven. Betekent dit dat ze straks in mijn bankgegevens kunnen kijken? En gaan ze mij 'aanbiedingen' doen of juist mij weigeren van diensten als ik te veel of juist te weinig geld heb? Zo ja, dan is dit onvoorstelbaar erg, want sommige incasso's kan je nog niet eens weigeren. Graag antwoord hierop.

@Cristina: Ik ondersteun je verzoek. Er wordt te snel aangenomen dat iedereen het "vakjargon" meester is. Ter voorbereiding is op http://psd2.nl e.e.a. te lezen.
    m.vr.gr. Ton
  • Cristina

6 april 2018, 13:09

Dank. De informatie is nog steeds voor banken en bedrijven, en niet voor het consument.
  • Cristina

6 april 2018, 14:35

Is het zo moeilijk om een antwoord te geven of een (bestaande) incasso een toestemming is voor dit soort zaken c.q. je rekening bloot geven?
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

6 april 2018, 15:24

Hoi Cristina!
    Cristina schreef:

Ik zou graag een duidelijk uitleg in Jip en Janneke taal willen.

Ik doe mijn best voor je, ik begrijp heel goed dat er nog veel onduidelijk is en dat er nog veel vragen zijn en zullen komen.

Ik zie absoluut geen voordelen als iedereen in mijn data kan kijken en zelfs mij over mijn aankopen en gedrag gaat attenderen ivm mijn buurman bijv.

Het blijft zo dat niemand in jouw data kan, tenzij je daar zelf toestemming voor geeft. Je moet écht zelf een handeling verrichten om een koppeling te maken met een andere partij.

Ik wil ten eerste weten wat is een 'toestemming", wanneer heb je een toestemming gegeven en hoe kan je die intrekken.

Wanneer je graag wilt dat een andere partij jouw gegevens van Knab ontvangt dan geef je bij deze partij opdracht om de gegevens bij ons op te halen. Wij krijgen dat verzoek binnen en wettelijk moeten wij hier dan aan voldoen, maar dat doen wij natuurlijk niet zomaar. Het moet wel volgens de geldende wet- en regelgeving verlopen. Daarom is de PSD2 koppeling ook niet automatisch tot stand gekomen, maar moet je ook bij Knab akkoord geven. Om bij Knab akkoord te geven zul je dit moeten bevestigen. Je krijgt dan een signeeropdracht te zien (bevestiging met bankpas en Cardreader en mogelijk in de toekomst met de Knab app). Pas wanneer jij door te signeren akkoord hebt gegeven komt de koppeling tot stand. Eerder niet. Je geeft per partij toestemming, het is dus niet een éénmalige toestemming voor alle partijen.

Je vindt alle gemaakte koppelingen straks terug in een overzicht in de Persoonijke Bankomgeving. Je kunt vanuit dit overzicht de koppelingen ook weer intrekken.

Hoe alles visueel er uit gaat zien is nog niet klaar, we kunnen je daarom nog geen afbeeldingen laten zien.

Ik heb nu bijv. incasso's lopen bij sommige bedrijven. Betekent dit dat ze straks in mijn bankgegevens kunnen kijken?

Een incasso is een machtiging om een bedrag (via de bank van de incassant) van jouw rekening af te mogen halen. Een incasso is een "betaalproduct" en daarmee vergelijkbaar met overschrijven, pinnen en iDEAL. Er ontstaat bij een incasso geen koppeling met een andere partij. De incassant kan niet jouw gegevens bij ons inzien. Een incasso is géén PSD2 koppeling.

Groet, David
    Community Manager
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

6 april 2018, 15:29

Hoi Christina,
    Cristina schreef:

Is het zo moeilijk om een antwoord te geven of een (bestaande) incasso een toestemming is voor dit soort zaken c.q. je rekening bloot geven?

Het antwoord is niet zo moeilijk, gelukkig, maar de community is niet de plek voor instant-antwoorden. Als je snel iets van ons nodig hebt, dan kun je het beste een chat starten in de Knab app of bellen met 020-303 1600 (beide van 08-22 uur). Algemene vragen kunnen we ook beantwoorden via Twitter en Facebook.

Groet, David
    Community Manager
  • Cristina

6 april 2018, 16:18

Ok, dank. Nu is het wat duidelijker. Punt is dat ik naar de community ben gestuurd met dit soort vragen...
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

6 april 2018, 17:21

Cristina schreef:

Ok, dank. Nu is het wat duidelijker. Punt is dat ik naar de community ben gestuurd met dit soort vragen...

Geen probleem hoor, Cristina! :) Je bent welkom met al je vragen en zorgen op de community. Het is alleen niet zo dat via dit medium binnen een aantal minuten een antwoord verschijnt, zowel niet van ons als van andere community leden. De Knab Community is namelijk niet alleen om service vragen te beantwoorden door Knab, maar ook door de andere leden. Of te voorzien in een gesprek.

Kom maar op met al je vragen over PSD2; mijn collega's, de andere communityleden en ik doen ons best je zo goed mogelijk bij te helpen. :)

Sowieso erg fijn dat we het een beetje duidelijker hebben kunnen maken.

Groet, David
    Community Manager
  • Lennis95

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lennis95 heeft ontvangen van andere leden.

7 april 2018, 07:09

Is het al mogelijk om aan te geven dat ik hier geen toestemming voor geef? Ik heb namelijk geen zin in dat een 'derde' partij in mijn betaalgegevens kan kijken...
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 100
    Allrounder

Allrounder

7 april 2018, 07:52

Johan Mulder schreef:

...de vraag is of zo'n API ook beschikbaar wordt gesteld voor de klanten zelf. Dat is nu namelijk niet het geval. Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in zo'n API.... ik wil dergelijke zaken graag ook zelf geautomatiseerd kunnen doen (daar ben ik tenslotte programmeur voor)

David schreef:

Een API voor particulieren is binnen de context van PSD2 voor zo ver ik weet niet mogelijk en waarschijnlijk ook niet wenselijk. ... Wanneer je zelf een koppeling zou willen leggen (jouw eigen gemaakte systeem koppelen aan de Knab rekening) weet ik niet of dat zomaar mogelijk is.

Kijk, dat (Johan) is exact wat ik bedoelde. Ik had ook hoop geput uit eerdere communicatie waarin René Frijters zijn visie gaf op het delen van financiële data en waar hij benadrukte dat PSD2 eigenlijk niet ver genoeg gaat. En dus hoopte ik dat Knab daarom verder zou gaan dan PSD2. Terechte eerder gemaakte opmerking hier in de community dat wat betreft automatisering Bunq ver voor ligt.

Bij de toelichting op PSD2 wordt ook als mogelijk voordeel genoemd dat er nu derde partijen gaan opstaan die een centrale app gaan ontwikkelen voor het beheren al jouw bankzaken en ook het gecentraliseerd uitvoeren van al jouw banktransacties. En daarmee gaat die partij dus tussen de bank en de klant in gaan staan. Voor de klant kan dat prettig zijn: 1 omgeving voor alle bankzaken. Voor de bank lijkt me dat minder prettig.

Wanneer die derde partij dan ook nog een API aan die klanten beschikbaar stelt (en dat lijkt me dus alleen maar logisch, want we hebben het over een derde partij waar automatisering het verdienmodel is), denk ik dat de bank weer achteraan loopt in de ontwikkeling. Voor een zeer behoudende, traditionele bank waar 65+ de doelgroep is, is dit risico misschien niet heel groot. Voor een jonge, dynamische bank die zich wil onderscheiden en zich richt op digitaal-ingesteld publiek kan dat wel eens lastig worden.

Wel mooi om te horen dat PSD2 zijn motoren nu echt heeft gestart (mailing van vandaag).
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 100
    Allrounder

Allrounder

7 april 2018, 07:53

Lennis95 schreef:

Is het al mogelijk om aan te geven dat ik hier geen toestemming voor geef? Ik heb namelijk geen zin in dat een 'derde' partij in mijn betaalgegevens kan kijken...

Je hoeft dan helemaal niets te doen. Als je Knab (en derde partijen) geen toestemming geeft om de gegevens te delen, verandert er helemaal niets. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je ergens iets vergeet te melden.
  • MaxH

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MaxH heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 116
    Allrounder

Allrounder

9 april 2018, 12:52

Het is dat het referendum wordt afgeschaft, waar ik het persoonlijk mee eens ben, maar indien er een referendum vóór of tegen PSD2 zou komen, dan zou het gelijk de prullenbak in gaan. Ik begrijp het echt niet. Het hele plan kost een hoop geld.
    Misschien dat men er in buitenland anders tegenaan kijkt, in Nederland lijkt het mij op dit moment geen haalbare kaart. Ergens zit nog een addertje onder het gras.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie