PSD2 nieuwe Europese betaalrichtlijn

PamPam Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 937
Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

10 november 2017, 11:46

Wat is PSD2?

Volgend jaar gaat een nieuwe Europese betaalrichtlijn in: de PSD2. Klinkt ingewikkeld en dat is het ook wel. De PSD2 zorgt er namelijk voor dat derde partijen toegang kunnen krijgen tot jouw betaalgegevens. Mits jij toestemming geeft natuurlijk. Je leest er meer over in het blog PSD2: 6 vragen over deze nieuwe Europese betaalrichtlijn.

Delen van financiële data

In een eerder blog op onze community verteld René Frijters (oprichter Knab) over zijn visie op het delen van financiële data. Hij benadrukt dat PSD2 eigenlijk niet ver genoeg gaat en dat jij zelf moet kunnen bepalen wat er met ál jouw data gebeurt. Wat je hypotheeklasten zijn en hoeveel je kwijt bent aan energie en verzekeringen, maar ook waar je boodschappen doet en bij welke telefoonprovider je zit. Zo kunnen derde partijen jou helpen je financiën te optimaliseren.

Wat vind jij?

We zijn erg benieuwd naar jouw mening over de nieuwe PSD2-wetgeving. Ben je positief of juist negatief? En waarom? Heb je misschien nog vragen? Of ben je er al helemaal ingedoken en heb je een plan uitgedacht over hoe je de voordelen uit PSD2 gaat halen? Laat het weten in de comments hieronder en praat erover met je mede-communityleden.
Webcare Moderator bij Knab
  • Ferdinand

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Ferdinand heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

14 februari 2018, 13:25

foutje sorry
  • Ferdinand

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Ferdinand heeft ontvangen van andere leden.

14 februari 2018, 13:31

die PSD2-wetgeving lijkt mij totaal ontoereikend vanuit risico-managment oogpunt. Je kunt er gif op innemen dat bedrijven sneaky trucks gaan uitproberen om toestemmingen te hengelen. B.V. toestemming koppelen aan inccassomachtiging,en zo. Het is absoluut noodzakelijk dat de bank van de rekeninghouder, eerst checkt bij haar klant of die inderdaad toestemming heeft gegeven en die toestemming wil handhaven. Allen dan is het mogelijk dat al te handige jongens snel genoeg tegen de lamp lopen
    Mijn vraag is dus: Gaat KNAB mijn informeren voordat ze wat voor informatie ook met derden deelt. Dit gaat voor mij een cruciale voorwaarde worden om mijn bank te vertrouwen.
    vriendelijke groet Ferdinand
  • tonk44

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 491
    Allrounder

Allrounder

14 februari 2018, 15:13

Ik zal ten alle tijden weigeren en geen toestemming verlenen om mijn financiële data te delen met derden.
    m.vr.gr. Ton
  • PamPam Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

14 februari 2018, 15:59

Ferdinand schreef:

Gaat KNAB mijn informeren voordat ze wat voor informatie ook met derden deelt. Dit gaat voor mij een cruciale voorwaarde worden om mijn bank te vertrouwen.
    vriendelijke groet Ferdinand

Hi Ferdinand, als jij ons geen toestemming geeft om de gegevens te delen, dan verandert er niets voor jou. Zonder jouw toestemming wordt er dus niets gedeeld. Zie ook het blog hierover.
  • Ferdinand

14 februari 2018, 23:09

maar uit de pers begrijp ik dat die toestemming niet direct aan KNAB wordt gegeven maar aan een derde partij, die dan bij KNAB aankomt met het bericht dat hij gemachtigd is. OP die manier heb ik ook gevechten met de belastingdienst en het ministerie moeten voeren om te verhinderen dat een mijn totaal onbekend administratiekantoor al mijn belastinggegevens zou ontvangen. Ik zou dat onbekende bureau aan het andere eind van Nederland namelijk gemachtigd hebben. zowel de belastingdienst als het ministerie stelde zich op het standpunt dat ik het maar met die onbekende oplichters moest oplossen hoe mijn niet -bestaande machtiging in te trekken. Hun ONFEILBARE systemen hadden namelijk genoteerd dat ik die onbekenden wel had gemachtigd en die registratie kon niet veranderd worden!! Dat soort ellende bedoel ik dus.
  • PamPam Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

15 februari 2018, 10:09

Ferdinand schreef:

maar uit de pers begrijp ik dat die toestemming niet direct aan KNAB wordt gegeven maar aan een derde partij, die dan bij KNAB aankomt met het bericht dat hij gemachtigd is. OP die manier heb ik ook gevechten met de belastingdienst en het ministerie moeten voeren om te verhinderen dat een mijn totaal onbekend administratiekantoor al mijn belastinggegevens zou ontvangen. Ik zou dat onbekende bureau aan het andere eind van Nederland namelijk gemachtigd hebben. zowel de belastingdienst als het ministerie stelde zich op het standpunt dat ik het maar met die onbekende oplichters moest oplossen hoe mijn niet -bestaande machtiging in te trekken. Hun ONFEILBARE systemen hadden namelijk genoteerd dat ik die onbekenden wel had gemachtigd en die registratie kon niet veranderd worden!! Dat soort ellende bedoel ik dus.

Hi Ferdinand,

Ik begrijp dat dit alles vragen opwekt en dat jij duidelijkheid wilt over hoe we het bij Knab allemaal gaan inrichten. Hoe we dit exact gaan inrichten, kan ik nu nog niet aangeven. Maar wat wel zeker is, is dat jij zelf eerst akkoord moet gaan voordat er gegevens uitgewisseld zouden worden. Hoe het precies ingericht wordt is nog niet bekend daar de PSD2 invoering uitgesteld is. We volgen deze richtlijn qua timing en zijn momenteel in afwachting van de ontwikkelingen hierin. Je kunt dus het beste de Community in de gaten houden. Wij zullen je hier namelijk op de hoogte houden als er meer concreet is.

Groet, Pam
  • MaxH

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MaxH heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 116
    Allrounder

Allrounder

15 februari 2018, 21:15

't Zal wel aan mij liggen, maar hoe haalt iemand het in zijn hoofd om dat te bedenken? En dan zijn er ook die er in mee gaan. Er is vast een hele sterke bankenlobby in Brussel. Voordeel voor de klant? Yeh right, een nieuw verdienmodel!
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 144
    Allrounder

Allrounder

19 februari 2018, 22:08

Voor wat betreft privacy en risico's heb ik niet zoveel bedenkingen bij PSD2. Eerstens heeft niemand toegang zonder mijn toestemming. En voor zover ik begrijp zijn er ook nog duidelijke verschillen in niveau's. Een saldo-check van een betaalinitiatieservice is nog iets anders dan alle data van bankafschriften. Ook begrijp ik dat eventuele schade (los van grove nalatigheid) door de bank wordt verhaald bij de derde partij. Die partijen zijn verplicht een verzekering af te sluiten om dit soort schades te vergoeden. Zonder die vergunning, geen vergunning van DNB. Van belang is uiteraard dat ik op één of andere wijze (voldoende) profijt heb van het delen van mijn gegevens en ook wil ik een vorm van zekerheid dat mijn gegevens niet voor een ander doel worden gebruikt. Dat snap ik als consument, maar dat zullen ook die "derde partijen" snappen. Ik verwelkom - uiteraard met voorzichtigheid - de nieuwe mogelijkheden die hierdoor zullen ontstaan.

Wat ik mij nog wel afvraag - en nog nergens heb kunnen vinden - of ikzelf dan ook toegang heb tot diezelfde data van mij. En dan bedoel ik natuurlijk geautomatiseerd (dus niet via een download-handeling). Dus dezelfde data via dezelfde connectie . . . . Want bij PSD2 gaat het er om dat bedrijven automatisch toegang willen hebben tot dezelfde bankgegevens als de klant. Maar tot op heden heeft de (particuliere) klant zelf dus geen automatische toegang (online toegang is immers nog niet `automatisch`). Regelt PSD2 dat ook?
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 466
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

20 februari 2018, 20:49

Walter schreef:

Wat ik mij nog wel afvraag - en nog nergens heb kunnen vinden - of ikzelf dan ook toegang heb tot diezelfde data van mij. En dan bedoel ik natuurlijk geautomatiseerd (dus niet via een download-handeling). Dus dezelfde data via dezelfde connectie . . . . Want bij PSD2 gaat het er om dat bedrijven automatisch toegang willen hebben tot dezelfde bankgegevens als de klant. Maar tot op heden heeft de (particuliere) klant zelf dus geen automatische toegang (online toegang is immers nog niet `automatisch`). Regelt PSD2 dat ook?

Wat bedoel dan precies, Walter? Moet ik dat zien zoals bij Facebook waar je in een lijst kunt zien welke spelletjes/apps/sites gekoppeld zijn met je Facebook account? Zou je dat willen zien voor PSD2, of doelde je op iets anders?

Groet, David
    Community Manager
  • Walter

Allrounder

Allrounder

20 februari 2018, 21:02

Hi David.

Ik denk dat jij doelt op inzage in de door mij afgegeven machtigingen? Nee, dat bedoelde ik niet.

Ik doel op de toegankelijkheid van mijn data zoals de derde partijen dat krijgen, maar dan (ook) door mijzelf. Dus kan ik dan op dezelfde wijze bij mijn data komen als die bedrijven (waarschijnlijk is dit enigszins vergelijkbaar met een automatische bankkoppeling voor boekhoudpakketten)?

Greetz, Walter
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

23 februari 2018, 21:57

Walter schreef:

Ik doel op de toegankelijkheid van mijn data zoals de derde partijen dat krijgen, maar dan (ook) door mijzelf. Dus kan ik dan op dezelfde wijze bij mijn data komen als die bedrijven (waarschijnlijk is dit enigszins vergelijkbaar met een automatische bankkoppeling voor boekhoudpakketten)?

Op zich is je data bij ons gewoon inzichtelijk. Ik weet niet of, als je iets koppelt via ons, je ook bij alle gegevens kunt die bij de andere partij zijn geregistreerd. Ik heb hier nog geen duidelijk antwoord op, Walter. Sorry daarvoor. Ik probeer nog meer informatie hierover te vinden.

Groet, David
    Community Manager
  • Walter

Allrounder

Allrounder

23 februari 2018, 22:05

Dank je, Het zou mooi zijn als je hier informatie over kunt vinden. En anders is het gewoon nog even afwachten wat PSD2 gaat brengen.
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 83
    Allrounder

Allrounder

2 maart 2018, 14:00

PSD2 gaat ons zeker wel wat brengen. Onder andere meer overzicht. Je zou dan bij Knab het saldo je bankrekeningen bij concurrerende banken kunnen inzien, of zelfs via Knab van een andere bankrekening geld kunnen overmaken.

Tevens is het voor winkeliers niet meer toegestaan om extra kosten in rekening te brengen voor het gebruik van creditcards, en is het maximum bedrag wat payment processors per transactie mogen rekenen ook veel lager geworden (0.15% van het bedrag, geloof ik). Dus ik hoop dat de acceptatie van creditcards wat groter wordt :)

Via dit linkje kun je in simpel Engels nog iets wijzer worden van PSD2: https://blog.revolut.com/in-case-youve-been-living-under-a-rock-this-is-about-to-kick-off/
  • MaxH

Allrounder

Allrounder

10 maart 2018, 12:03

• David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

12 maart 2018, 14:48

Zou je iets meer kunnen vertellen waarom dit relevant is in de context van PSD2, Maxh? :?

Groet, David
    Community Manager
  • MaxH

Allrounder

Allrounder

12 maart 2018, 17:18

Hallo David, uiteraard wil ik dat. De inhoud van de link is eigenlijk een Heads-up aan banken om dit soort dingen (PSD2) niet te doen. Voor PSD2 is het nu te laat en KNAB moet er wel aan meedoen. Zeker in Nederland is er steeds meer een antipathie tegen dit soort ‘dingen’. En daar helpt de berichtgeving van de afgelopen week ook niet aan mee….
    Luister naar het filmpje op het blog bij punt 4, als je daarmee de mensen Ja wilt laten zeggen…? Indien daarvoor een duur systeem voor wordt geïmplementeerd? Uiteraard zal er meer achter zitten.
    Maar goed, de brief in de link eindigt ook met de 2 opties voor de banken, je hebt helemaal gelijk dat het niet direct te maken heeft met PSD2, sluit de ogen er niet voor.

Max
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

13 maart 2018, 09:07

Bedankt voor je toelichting Maxh! :) Zeer gewaardeerd.

Groet, David
    Community Manager
  • basjs

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten basjs heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

3 april 2018, 21:26

@knab
    Is het dan ook mogelijk via PSD2 om in de knab app een tweede zakelijke rekening op te nemen? Real life problem: De zakelijke bankrekening van mijn vrouw kan nu niet ingezien worden omdat zij de voorkeur geeft aan het tonen van onze privé rekeningen in de Knab app. Onhandig om steeds online te moeten speciaal hiervoor.
    Straks kan ik dus vanuit de zakelijke Knab rekening toestemming geven aan de "privé" Knab rekeningen om de zakelijke Knab rekening te mogen "beheren"?
  • hgrutter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten hgrutter heeft ontvangen van andere leden.

3 april 2018, 22:35

Stel ik geen toestemming aan derden en mijn buurman Jan geeft wel toestemming aan partij A. Nu maak ik 10 Euro over naar mijn buurman. Hoe voorkom ik dat deze transactie bij partij A beland? Krijgt partij A dan niet gewoon de data " Hans 10 Euro heeft overgemaakt aan Jan"

Hans
  • basjs

3 april 2018, 23:14

hgrutter schreef:

Stel ik geen toestemming aan derden en mijn buurman Jan geeft wel toestemming aan partij A. Nu maak ik 10 Euro over naar mijn buurman. Hoe voorkom ik dat deze transactie bij partij A beland? Krijgt partij A dan niet gewoon de data " Hans 10 Euro heeft overgemaakt aan Jan"

Hans

Niet dat ik bij Knab werk dus inhoudelijk is dit natuurlijk niet gestaafd, maar ja. Net zoals iedereen waar jij nu geld aan overmaakt een screenshot oid online kan zetten van dezelfde betaling. Of een Whatsapp conversatie.
  • Andreas

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Andreas heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 1

4 april 2018, 08:49

Zijn er voor developers al sandbox omgevingen beschikbaar? Ik zou graag willen kijken hoe dit allemaal zou werken.
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

4 april 2018, 08:53

Hoi Basjs,
    basjs schreef:

Is het dan ook mogelijk via PSD2 om in de knab app een tweede zakelijke rekening op te nemen? Real life problem: De zakelijke bankrekening van mijn vrouw kan nu niet ingezien worden omdat zij de voorkeur geeft aan het tonen van onze privé rekeningen in de Knab app. Onhandig om steeds online te moeten speciaal hiervoor.

Voor mijn gevoel klinkt dit niet oké...je zou namelijk in de Knab app al je pakketten moeten kunnen inzien. Het maakt dan niet uit of het zakelijk of particulier is. Je kunt in het instellingen menu van de app kijken of de misschien uitgeschakeld zijn voor het overzicht. Heb je hier hulp bij nodig, dan kun je met een collega in de Knab app een chat starten of ons even bellen op 020-303 1600. We kijken er dan samen met je naar om het op te lossen.

Straks kan ik dus vanuit de zakelijke Knab rekening toestemming geven aan de "privé" Knab rekeningen om de zakelijke Knab rekening te mogen "beheren"?

Dat is een goeie vraag...en ik moet je dat antwoord voorlopig verschuldigd blijven. Ik weet niet hoe dit er uit gaat zien voor rekeningen binnen een bank omdat je al toegang hebt tot alles (zeker bij ons) wat jouw tenaamstelling draagt vanuit één inlog. In een later stadium zullen we met nog meer details komen.

Groet, David
    Community Manager
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

4 april 2018, 09:05

basjs schreef:

hgrutter schreef:

Niet dat ik bij Knab werk dus inhoudelijk is dit natuurlijk niet gestaafd, maar ja. Net zoals iedereen waar jij nu geld aan overmaakt een screenshot oid online kan zetten van dezelfde betaling. Of een Whatsapp conversatie.

Je maakt in feite bedragen over naar de andere persoon zoals je gewend bent. Als deze persoon besluit het beheer over die rekening bij een andere partij te doen, dan is dat mogelijk. Deze partij laadt op verzoek van de ontvanger de gegevens in, daar kun jij als verzender geen invloed op uitoefenen. Uiteraard is de partij die uiteindelijk de gegevens verwerkt ook onderwerpen aan de geldende wet- en regelgeving. Maar het is de keuze aan de ontvanger door wij hij de gegevens laat verwerken.

Voorbeeld:
    Hans maakt van zijn Knab rekening €10,- over naar de Rabo rekening van Piet. Piet heeft ook een rekening bij de ING Bank en hij heeft de ING Bank gevraagd om ook zijn Rabobank rekening te kunnen beheren via hun platform. De €10,- die is overgemaakt komt op de Rabobank rekening terecht, en door de koppeling kan Piet via de ING Bank de €10,- zien staan en op de Rabobankrekening vervolgens ook weer een opdracht laten uitvoeren.

Zo zou het er ongeveer uit kunnen zien. Hoe het landschap van dienstverleners er straks uit gaat zien weten we nog niet, wel dat er natuurlijk aan behoorlijk wat regelgeving voldaan moet worden. Niet zomaar elke partij kan aansluiten. Ook de gegevens die uitgelezen worden moeten volgens de geldende (privacy) regelgeving worden behandeld en gerespecteerd. Maar, jij als verzender kunt geen sturing geven aan welke partij de ontvanger heeft gekozen om de gegevens uit te lezen.

Is dat zo een beetje duidelijk?

Groet, David
    Community Manager
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

4 april 2018, 09:08

Hoi Andreas,
    Andreas schreef:

Zijn er voor developers al sandbox omgevingen beschikbaar? Ik zou graag willen kijken hoe dit allemaal zou werken.

Wij hebben geen sandbox beschikbaar die we kunnen delen. Misschien kan De Nederlandsche Bank je daar wel verder bij helpen.

Groet, David
    Community Manager
  • basjs

4 april 2018, 09:34

@david
    Voor de volledigheid was het handig geweest als ik had aangegeven dat binnen onze privé omgeving "mijn" zakelijke rekening staat. Voor mijn vrouw kregen we het advies een compleet nieuwe rekening te open ivm naamgeving. Dit hebben wij dan ook gedaan. Helaas is deze rekening dus niet te zien in de app omdat deze rekening niet gekoppeld is en de app (logischerwijs) slechts 1 maal kan worden geïnstalleerd.

P.s. Ik heb niet kunnen vinden hoe ik mobiel kan quoten. Vandaar de @David in een zwakke poging je toch te adresseren...

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie