Mijn (handige) spaartip

Stricle Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Stricle heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 10

14 februari 2017, 13:11

Hi!

Aan het begin van het nieuwe jaar ben ik aan het Googlen geslagen om op zoek te gaan naar enkele handige tips om geld te (be)sparen. Ik wilde ze graag even met jullie delen.

1: 52 weken challenge.

Iedere week, vanaf 1 januari, leg je een klein bedrag weg. Iedere week wordt dit bedrag weer een beetje verhoogd. Om het makkelijk te houden (en leuk) ben ik in week 1 (uiteraard) begonnen met €1 euro. Week 2 = €2 euro etc. Zodra je bent aanbeland bij week 52 spaar je €1378 euro (ongeveer). Dit is voor sommigen wellicht niet ontzettend veel, maar voor ondergetekende (student) is het dit wel. En zeker als het zo makkelijk en haast onopgemerkt gaat.

2. Spaar elke dag één uur van je uurloon (en stop het in een indexfonds).

Oké, naast mijn studie werk ik fulltime en verdien ik bijvoorbeeld €10 euro per uur. Iedere dag gaat de eerste €10 euro recht naar mijn spaar- en beleggingsrekening. Dat is ongeveer €50 euro per week en €200 euro per maand. Dat is €2400 euro aan het eind van de maand, inclusief €1378 van de 52 weken challenge. Omdat ik dit geld niet direct nodig heb gaat het grootste deel van de €200 euro p.m. naar een indexfonds zodat het kan werken. Dit hoeft natuurlijk niet. Maar gezien de lage rentes en als je het bedrag lang kan missen, raad ik het zeker aan.

Als iemand anders nog handige spaartips heeft, let me know! :-)
  • Ves

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Ves heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 56
    Allrounder

Allrounder

14 februari 2017, 21:16

De 52 weken challenge heb ik 1 jaar succesvol kunnen doen. 2 jaren helaas niet. Het is zeker een goed en leuke idee. Vooral als het automatisch wordt overgeboekt.
    In het jaar dat het mij lukte had ik dus heel wat vooruit gepland want daar ging het dus mis in de jaren ervoor.
  • Stricle Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Stricle heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 10

15 februari 2017, 08:52

Tof :-)

Ik hoop hem ook te kunnen voltooien dit jaar. Het is een hels karwei om al die transacties in te plannen, maar wel veel makkelijker zodra alles is geautomatiseerd. Zodra je loon is gestort laat je verder alles over aan de app :-).

Wellicht dat ik hem ga doorzetten als ik dit jaar succesvol afrond. Hangt ook een beetje af van mijn financiële situatie.
  • waterkip

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten waterkip heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 16
    Allrounder

Allrounder

22 februari 2017, 14:09

Leuke manieren om te sparen, maar ik voor mij zou dit niet werken. Dit komt voornamelijk omdat dit sparen geen doel heeft, of het doel is alleen vermogen vergroten. Which is fine, maar werkt niet in mijn situatie. Ik spaar voor zoveel mogelijk tastbare doelen.

Wat bedoel ik daarmee? Ik gebruik een zero-sum bugeting methode. Ik zorg dus dat voor alles wat ik aan kosten maak een potje heb waar ik elke maand geld in stop. Dat zijn maandelijkse rekening, maar ook kwartaallijkse en jaarlijkse rekeningen. Daar zet ik elke maand geld voor apart. Vakantie, geld gaat opzij, vervanging voor m'n bruin/grijs/witgoed, geld gaat opzij. You name it. Ik houd daarom geen geld over want al mijn geld heeft een doel. Gevolg is dus dat ik "niet" spaar. But I do, want ik houd gemiddeld €400 over per maand van m'n inkomen. Die €400 gaat elke maand direct naar m'n spaarrekeningen.

Mijn tip is: Ga zero sum budgeteren:

* http://www.thesimpledollar.com/how-and-why-to-use-a-zero-sum-budget/
    * http://lifehacker.com/the-power-of-a-zero-sum-budget-1443100021 /
    * http://clubthrifty.com/4-reasons-zero-sum-budgets-awesome/
    * http://clubthrifty.com/how-to-budget-guide-that-works/

Om in te haken op een van je tips: Ik zou misschien ipv gelijk het geld in een indexfonds willen stoppen eerst goed kijken naar je pensioen. Persoonlijk stop ik elke maand zo'n €100 in m'n pensioen. Wellicht is het een idee om je tip 2 te spreiden over een taxable account en een tax-shielded account. De eerstgenoemde is je indexfond bij bijvoorbeeld DeGiro en de laatst genoemde is een pensioenbeleggingsrekening bij bijvoorbeeld BrandNewDay. Voordeel van een tax-shielded optie is dat je geld terugkrijgt voor het geld wat je in dat account stopt. Je krijgt namelijk van de belastingdienst je inkomensbelasting terug (als je nog onder je jaarruimte zit that is). Je hebt overigens ook pensioenspaarrekeningen, die zijn minder risicovol dan een beleggingsrekening, maar hebben ook minder rendement. Maar die hebben ook de belastingteruggave want tax-shielded. Ook een geldige optie voor geld wat je achter de hand (kan) houden.
    I think sex is better than logic, but I can't prove it.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie