Kasboek: Mutaties zoals storneringen tegen elkaar wegboeken zodat ze niet meegeteld worden

Jelle Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jelle heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 7

10 december 2018, 06:44

Hallo,

Ik heb een aantal keer wat grote incasso's moeten storneren en manueel overboeken voordat de incasserende partij hun automatische incasso opdracht aangepast had...
Wat is het gevolg nu?
Juist... het kasboek telt de stornering als inkomsten! De totaalbedragen zijn niet meer juist dus.
Nu weet ik dat er een manueel knopje "tonen" is waarbij ik per mutatie aan kan geven dat deze niet getoond kan worden...

Ik heb volgens mij ooit gezien dat je mutaties tegen elkaar weg kunt boeken / met elkaar kunt matchen, maar kan dit niet terugvinden.
Waar zit dit? En telt deze weggeboekte mutatie dan ook niet meer als "inkomsten" en "uitgaven"?

Daarnaast: Ik klik binnen KNAB op "Storneren", dus KNAB weet welke mutaties bij elkaar horen.
Ik zou van KNAB verwachten dat KNAB automatisch deze mutaties tegen elkaar wegboekt.

Het eindresultaat (en mijn probleem) is dat het kasboek voor mij nu waardeloos geworden is vanwege datavervuiling. Ik kan er doorheen gaan grasduinen, maar op zo'n manier kan ik wel bezig blijven.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Back-up Reacties: 542
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

12 december 2018, 08:58

Hoi Jelle,

Het Digitale Kasboek kan niet automatisch corrigeren, helaas. Het leest alleen de transacties uit vanuit je Persoonlijke Bankomgeving en snapte niet dat er iets bijzonders met die transactie aan de hand is. Mooi streven voor toekomstige verbeteringen in ieder geval.

Je kunt een transactie aanpassen in je Digitaal Kasboek. Je hebt, wanneer je in het kasboek zit, een optie genaamd "Transacties". Er wordt een lijst ingeladen met de transacties die toegepast worden in het Digitaal Kasboek. Onder de kolom "Actie" heb je de mogelijkheid om een transactie te splitsen, aan te passen, of weg te gooien. Als je op het icoontje om aan te passen klikt (dat is een blokje met een pen), dan heb je ook de mogelijkheid om een een transactie te verrekenen.

Was dat wat je zocht, Jelle? Automatisch gaat helaas niet.

Groet, David
    Community Back-up
  • Jelle Auteur

16 december 2018, 15:38

Hoi David,

Die functie zocht ik inderdaad, dankjewel.

Jammer dat dit op dit moment niet automatisch kan.
    Zou je dit aan de wishlist/roadmap o.i.d toe willen voegen?
    Het lijkt me (zeker in het geval van crediteringen) technisch wel mogelijk.

Met vriendelijke groet,
    Jelle
  • Jelle Auteur

16 december 2018, 16:41

Ik kan trouwens niet kiezen / zien welke transactie gekozen wordt om tegen te boeken, klopt dat?
    Wat gebeurt er als er geen transactie gevonden wordt om tegen weg te boeken?
  • Oskar BarendseOskar Barendse

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Oskar Barendse heeft ontvangen van andere leden.

Financieel Planner van Knab Reacties: 32
    Allrounder

Allrounder

24 december 2018, 15:34

Jelle schreef:

Ik kan trouwens niet kiezen / zien welke transactie gekozen wordt om tegen te boeken, klopt dat?
    Wat gebeurt er als er geen transactie gevonden wordt om tegen weg te boeken?

Beste Jelle, in het Digitaal Kasboek gaat alles op categorie. Het is niet mogelijk om op transactie niveau de boeking te corrigeren. Wél kan je de correctie dus doen op categorie. Als beide transacties in dezelfde categorie 'vallen' dan worden ze tegen elkaar weggestreept. Ik hoop je zo voldoende info te hebben gegeven. Groet, Oskar
    Product Manager Financiële Planning bij Knab

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie