Wat is jouw strategie?

Walter Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 156
Allrounder

Allrounder

24 maart 2018, 23:28

Over het belang van risicospreiding kon je hier al het een en ander lezen. Ook heb ik in een reactie op die tekst mijn persoonlijke ervaring beschreven. Tot nu toe (in anderhalf jaar tijd) een gedeeltelijke afschrijving op één project.

Wat is jouw strategie in crowdfunding? Ik zal aftrappen:

Spreiding Het meest belangrijkst vind ik financiële spreiding. Dus meerdere projecten met relatief kleinere bedragen in plaats van een grote bedragen in slechts een paar projecten. Dat is mijn eerste prioriteit. Momenteel iets meer dan 100.

Branches Daarnaast spreid ik over branches. Dus niet alleen in Horeca, maar in (zéér) diverse branches. Onder andere zorg, onroerend goed, uitvaart, recycling, detailhandel, handel in kapitaalgoederen, bouwprojecten en agrarisch.

Locatie Daarnaast spreid ik over regio's/plaatsen. Momenteel iets meer dan 74 plaatsen, redelijk verdeeld over Nederland. Logischerwijs iets meer vertegenwoordig in de randstad en wat onder-vertegenwoordigd in het Noord-Oosten van Nederland. Tot nu toe wel (bijna) alles binnen Nederland (één in Antwerpen). Ik spreid dus niet over verschillende landen.

Platforms Ik spreid wel weer over de verschillende platforms. Momenteel 7. De top 3 elk rond de 25% van mijn totale investering. De resterende 25% is verdeeld over de andere 4 platforms.

Leeftijd van het bedrijf Verder blijf ik meestal weg bij start-ups. Ik kies bij voorkeur voor gevestigde bedrijven die willen uitbreiden óf voor financiering van bedrijfsovernames.

Looptijd Qua looptijd heb ik een lichte voorkeur voor de wat langere contracten. Meestal 48 of 60 maanden (85%) en een enkeling 77, 84 of 120 maanden. Bij uitzondering zijn er wat projectjes van 12, 24 of 36 maanden.

Rendement Rendement is voor mij toch wel een belangrijke motivatie. Ik vind het leuk wanneer ik "iets" bij het bedrijf of het product voel. Maar crowdfunding zie ik als alternatief voor sparen en beleggen. De lage rendementen negeer ik. De absolute ondergrens die ik momenteel in mijn crowdfunding portefeuille heb is 7% (en dat zijn er maar 3). Een fors aantal zit op 8% tot 10%, maar evengoed zit een leuk aantal daar nog stevig boven. Het gemiddelde rendement is dan ook zelfs nog hoger dan 10%. Ik hanteer wel een sterkere spreiding naarmate het rendement hoger is (want daar is normaliter ook het risico groter).

Her-investeren De bedragen die ik maandelijks ontvang (rente en aflossing) stop ik direct weer in nieuwe projecten, zodat het totale uitstaande crowdfunding vermogen minimaal gelijk blijft (en bij voorkeur zelfs groeit).

Afschrijving Ik accepteer dus een zeker risico. Via spreiding (en logisch nadenken) probeer ik dat risico te minimaliseren. Tot nu toe heb ik een deel van één project moeten afschrijven. Verlies: bijna € 150. Maar ik houd rekening met meer mogelijke afschrijvingen en reserveer daar (rekenkundig) ook voor.

Overzicht Het overzicht over dit alles houd ik via een Excel-sheet met daarin de betalingsschema's. Een Power BI dashboard maakt verdere inzichten en analyse mogelijk op basis van deze data.

Wat is jullie strategie in crowdfunding?
  • Walter Auteur

Allrounder

Allrounder

27 mei 2018, 10:35

Ik werkte vandaag aan een stukje tekst en kwam tot een heel beknopte weergave van mijn strategie voor crowdfunding:

Risico spreiden over een groot aantal projecten en her-investeren zijn de twee belangrijkste elementen in mijn CrowdFunding strategie.

Een voorkeur voor projecten met annuïtaire aflossing (in plaats van aflossingsvrije projecten) maakt ook onderdeel uit van risicospreiding. Wellicht snap je dat al direct, maar mocht je voor dit laatste mijn argumenten willen weten dan lees je die hier.
  • EnriqueEnrique

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Enrique heeft ontvangen van andere leden.

Medewerker Crowdfunding Reacties: 14
    Allrounder

Allrounder

1 juni 2018, 16:13

Walter schreef:

Risico spreiden over een groot aantal projecten en her-investeren zijn de twee belangrijkste elementen in mijn CrowdFunding strategie.

Mooi stuk Walter en zeker een goede strategie! Iedereen dient inderdaad naar aanleiding van hun eigen wensen en behoeften een strategie bedenken die voor hen werkt. Maar Risico spreiden is voor ieder van belang bij Crowdfunden.

Het stuk over de argumenten van Walter over zijn voorkeur is de moeite waard om te lezen. Geniet ervan, maak jouw strategie en deel dat met ons !!!!
  • Wessel Gansfort

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Wessel Gansfort heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 5

9 juli 2018, 13:45

Beste Walter,

Je werkt met 4 platformen. Hoe zijn de ervaringen daarmee? Hoe steekt Knab af tegen de conurrentie?
  • Walter Auteur

Allrounder

Allrounder

9 juli 2018, 16:37

Dag Wessel. Inmiddels werk ik met 6 platformen. Elk platform heeft zo zijn voor- en nadelen.

Een enkeling biedt de mogelijkheid tot automatisch investeren. Op die manier kun je dus criteria instellen op basis waarvan automatisch wordt geïnvesteerd. Mijn ervaring hiermee is dat dit heel handig kan zijn wanneer je hier (uiteraard) voorzichtig mee omgaat. Ik wil niet "zo maar" automatisch investeren. Maar . . . ik heb ook niet altijd tijd om na de 48-uurs periode bij mijn toetsenbord te zitten. Dus in dat geval stel ik de criteria precies in op basis van het aankomende project waarin ik wil investeren. Zodra die automatische inschrijving is gedaan, verwijder ik die criteria weer. Dus de functie voor automatisch investeren gebruik ik dan telkens éénmalig. Heel handig. Dit kan bij Horeca Crowdfunding en Kapitaal op maat.

Een enkeling (Collin en daardoor helaas Knab) werkt met een rekening courant. Dat vind ik erg omslachtig (qua extra handelingen en on-overzichtelijkheid) en het kost je rendement (er wordt geen rente uitgekeerd over de rekening courant). Het voordeel van de samenwerking tussen Collin en Knab is dat er snel een infrastructuur beschikbaar was (zie ook de app). Het nadeel van de samenwerking tussen Collin en Knab is dat we het dus moeten doen met de beschikbare infrastructuur. Knab kan zich daardoor dus moeilijk onderscheiden en kan op het gebied van crowdfunding wellicht niet zo dynamisch zijn als dat ze zou willen.

Een (uniek) voordeel van Knab is echter weer dat Knab niet alleen een crowdfunding platform is, maar ook een bank. En dochter van Aegon. In dat opzicht vind ik Knab dus meer zekerheid bieden dan de andere platformen. En natuurlijk is Knab heel laagdrempelig. Deze community is daar een goed voorbeeld van. Ik ken voorbeelden van platformen die niet reageren op e-mail berichten. Het netto rendement van Knab ligt (in ieder geval op dit moment) wat hoger dan bij de meeste andere platformen. Mogelijk speelt hier een rol dat Knab pas in juli 2016 is begonnen met crowdfunding (de portefeuille is dus wat jonger).

Het gaat te ver om ál mijn ervaringen hier weer te geven, maar mocht je meer van mijn ervaringen willen weten dan kun je hier nog eens kijken.
  • Wessel Gansfort

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Wessel Gansfort heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 5

20 juli 2018, 14:33

Dank voor de reactie. Heb inmiddels 3x geinvesteerd om het te testen.

Mijn ervaring: het is lastig om mee te doen met Knab crowdfuding. Vaak is al binnen 60 seconden (!) een project vol. Zit je om klokslag 12:00 klaar, en dan nog verlies je de race.

Wat dat betreft is concurrent "Funding Circle" een stuk gemakkelijker. Daar is meer keus en je hebt alle tijd.

Nu zou je kunnen denken dat Funding Circle met zijn uiterst summiere projectbeschrijvingen en doorgaans hogere rentes meer risicovol is dan Knab die uitgebreide informatie geeft. Uit de cijfers blijkt dat voorlopig nog niet. Ik zag dat Knab zelfs iets slechter scoort dan Funding Circle als het gaat om afschrijvingen (voorzien + afgeboekt).

Crowdfunding geeft een inkijkje in de retail en horeca. Zo zag ik Burger Freak in Leiden. Gefund door Collin en al binnen een paar maanden mislukt. Inventaris wordt (met verlies) verkocht (wat zijn die roestvrijstalen frietbakken duur!). Daarna komt er in januari 2018 een nieuwe Knab crowdfund actie voor de opvolger (Big Burger on Wheels).

Ik denk dat je makkelijk enthousiast kunt worden van crowdfunding. Maar ik onderneem toch liever zelf. Dan heb je je lot in eigen hand. Het blijft een illiquide belegging. Vijf jaar is je geld weg. Er kan veel gebeuren in die tijd.

Mijn strategie:

Als ik dan toch investeer, dan doe ik dat het liefst in saaie bedrijven die er goed uitzien op papier. Geen mensen met passie, maar de zwoegers, harde werkers. Liever geen ondernemingen die zich trendy presenteren of pretenderen "maatschappelijk verantwoord" bezig te zijn (ervaring als ondernemer leert dat juist daar de gevaren zich willen verschuilen).
  • Walter Auteur

Allrounder

Allrounder

20 juli 2018, 17:07

Jij ook dank voor het delen van jouw strategie. "Saaie bedrijven" kunnen inderdaad een stuk veiliger aanvoelen dan trendy ondernemingen. Veel van je inzichten deel ik. En qua platform: elk heeft zo zijn voor- en nadelen. Dat is eigenlijk ook wel weer het leuke daarvan: zo valt er wat te kiezen, sluit er vast wel íets aan bij je wensen én heeft spreiden meer zin. Zeker wanneer de onderlinge prestaties van die platformen afwijken. Stabiliteit van het platform vind ik ook nog wel belangrijk: er is bestaat immers geen depositogarantiestelsel (zoals bij banken).
  • Walter Auteur

Allrounder

Allrounder

21 juli 2018, 09:19

Wessel Gansfort schreef:

Zo zag ik Burger Freak in Leiden. Gefund door Collin en al binnen een paar maanden mislukt. Inventaris wordt (met verlies) verkocht (wat zijn die roestvrijstalen frietbakken duur!). Daarna komt er in januari 2018 een nieuwe Knab crowdfund actie voor de opvolger (Big Burger on Wheels).

Klopt. Nou is het niet zo dat één "Hamburger-mislukking" betekent dat iedere gelijkende onderneming zal falen. Zoals je waarschijnlijk weet zit ik in Burger Freak (een verlies van zo'n 30% op de oorspronkelijke investering). Maar ik zit bijvoorbeeld ook in Johnny's Burger Company en die loopt probleemloos. Feit blijft dat je niets van tevoren kunt voorspellen. Wat naar mijn mening belangrijk is, is dat je een strategie kiest waar jij je happy bij voelt. In jouw geval dus de meer traditionele zwoegers en harde werkers. En uiteraard risicospreiding. Burger Freak is een mislukking. Maar ik ken in mijn portefeuille nu 1,5% van het aantal projecten waar "iets" mee aan de hand is. Waarbij "iets" nog niet eens altijd een gedeeltelijke afschrijving is (ook "simpelweg" uitstel van betaling komt voor).
  • Walter Auteur

Allrounder

Allrounder

21 juli 2018, 09:27

Was jij trouwens ook op de laatste Knab Open die in het teken van crowdfunding stond? Knab bood een mooie kans om ervaringen te delen en tips te krijgen over het beoordelen van crowdfunding projecten. Mocht je deze gemist hebben: houd deze bijeenkomsten dan eens in de gaten. Er volgen er zeker meer en ik verwacht ook nog wel binnen het thema crowdfunding.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie