Vraag over calculatie van rendement en kosten.

Walter Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 175
Allrounder

Allrounder

1 juni 2018, 14:59

Goedemiddag, Ik heb een vraag over de calculatie van het rendement bij Knab Crowdfunding. Voor zover ik weet bedragen de kosten 0,08% per maand over het dan openstaande saldo.

Ik heb 2 projecten bij Knab lopen. Beiden 8% rente. Beiden 60 maanden looptijd. Voor beiden zijn nu 6 termijnen betaald (dus nog 54 termijnen te gaan).

Wat ik in het dashboard zie is dit:

Hoe kan de calculatie van mijn persoonlijke gemiddelde rente uitkomen op 8,32% ( bij 2 projecten van 8% rente ) ?

Hoe kan de calculatie van mijn persoonlijke beheervergoeding uitkomen op 1,84% ( bij een tarief van 0,08% per maand ) ?

Alvast dank.

1 Bijlage

• Walter Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 175
    Allrounder

Allrounder

10 juni 2018, 08:19

Kijk, het DELLE principe werkt. :cool: Ik ben achter het antwoord van mijn vraag. Met wat Knab gemiddelde rente noemt, wordt effectieve rente bedoelt. En ja, dan snap ik hoe je op 8,32% komt. Voor wie hier ook tegenaan loopt: Knab biedt (in dit voorbeeld) een nominale rente van 8 procent. Deze rente wordt elke maand uitgekeerd. Omdat je na elke uitkering ook rente zou krijgen over de uitgekeerde rente van het voorgaande kwartaal, ligt het werkelijke rendement, de effectieve rente, hoger dan de nominale rente. Oftewel, dit is het rente-op-rente effect.

Maar dan het volgende: het is toch totaal onzinnig om dit percentage in een crowdfunding dashboard te hanteren? Voor een (bank)rekening waar maandelijks rente wordt uitgekeerd en er dus ook daadwerkelijk een rente-op-rente effect is, is dit relevant en correct.

Maar in het geval van crowdfunding wordt helemaal geen rente-op-rente geboden. En sterker nog: Collin Crowdfund (en daardoor helaas ook Knab) werken met een rekening-courant waar geen rente op wordt geboden. Dus die effectieve rente waarmee hier wordt geschermd, is niet realistisch. Iemand zou dus zelfs kunnen beargumenteren dat het vermelden van dit percentage misleidend is.

Gezien dat laatste, is het niet verstandiger dit percentage weg te laten? :? Of hoe kijkt Knab hier zelf tegenaan?
  • EnriqueEnrique

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Enrique heeft ontvangen van andere leden.

Medewerker Crowdfunding Reacties: 14
    Allrounder

Allrounder

12 juli 2018, 08:40

Walter schreef:

Hoe kan de calculatie van mijn persoonlijke gemiddelde rente uitkomen op 8,32% ( bij 2 projecten van 8% rente ) ?

Hoe kan de calculatie van mijn persoonlijke beheervergoeding uitkomen op 1,84% ( bij een tarief van 0,08% per maand ) ?

Alvast dank.

Hoi Walter,
    We hebben meer vragen hierover ontvangen van verschillende klanten. Samen met Collin zijn we de vragen aan het verzamelen en we gaan een Q&A opstellen, om dit beter in kaart te brengen. Bedankt voor jouw input. We komen snel bij je op terug.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie