Hoe werken mutaties binnen KNAB tijdens weekend- en feestdagen ?

tonk44 Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 284
Allrounder

Allrounder

11 januari 2017, 20:08

1. Wordt een in het weekend/feestdag ingevoerde overboeking (transactiedatum) van een eigen KNAB betaalrekening naar eigen spaarrekening (of visa versa) direct uitgevoerd of is de valutadatum pas op de 1e werkdag daarna? Is n.m.m. een interne KNAB aangelegenheid waar het externe centrale betaalsysteem niet aan te pas komt (spaarrekeningen hebben immers geen IBAN !)
2. idem maar dan voor de situatie tussen betaalrekeningen van eigen KNAB-klanten?
Beste antwoord door Lisa

@Tonk44: Ik denk dat we inderdaad een beetje langs elkaar heen praten :-)

Aan het begin van onze conversatie hadden we het enkel over hoe transacties werken op weekend- en feestdagen. In het geval van een weekenddag geldt mijn volgende opmerking: Je kan het wel een beetje vergelijken met externe boekingen. Deze worden natuurlijk ook altijd direct van jouw rekening afgeschreven terwijl deze eigenlijk pas de eerstvolgende werkdag de deur uitgaan.

Jouw voorbeeld van 9 januari is echter gewoon een werkdag. Op werkdagen is de transactiedatum gelijk aan de valutadatum. Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je. Anders hoor ik het graag!

Bekijk originele reactie
m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisa heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 388
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

12 januari 2017, 12:21

@Tonk44: Bedankt voor je vragen Tonk44! In geval 1 en 2 zullen de valutadatum op de eerst volgende werkdag staan. Het klopt dat er bij interne boekingen (Spaar > Betaal of Betaal > Betaal) geen extern betalingsverkeer aan te pas komt. Echter wel een intern Knab betalingsverkeer. En dit interne betalingsverkeer kent net als het externe betalingsverkeer geen weekenden waardoor de valutadatum verspringt. Wel staan de boekingen meteen op de andere rekening binnen Knab, maar het systeem verwerkt de boekingen pas op de valutadatum.
    Webcare Moderator bij Knab
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

12 januari 2017, 12:32

@Lisa; Bedankt voor je antwoorden.
    Ik vind het vreemd dat er in weekenden en feestdagen boekingen geaccepteerd en doorgevoerd worden op eigen rekeningen en eigen klanten - jullie systemen zijn dus wel actief in die tijden maar toch krijgen ze pas een valutadatum op de 1e werkdag erna.
    Een boekingsdatum is eigenlijk alleen een vóórmelding, op de valutadatum is de mutatie pas effectief met alle gevolgen van dien.
    Als jullie systemen in het weekend toch draaien waarom dan toch valuteren ?
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

12 januari 2017, 17:51

@Tonk44: Je kan het wel een beetje vergelijken met externe boekingen. Deze worden natuurlijk ook altijd direct van jouw rekening afgeschreven terwijl deze eigenlijk pas de eerstvolgende werkdag de deur uitgaan. Dat een interne boeking toch een valutadatum krijgt komt dus door ons interne betalingsverkeer.
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

12 januari 2017, 18:09

Lisa schreef:

@Tonk44: Je kan het wel een beetje vergelijken met externe boekingen. Deze worden natuurlijk ook altijd direct van jouw rekening afgeschreven terwijl deze eigenlijk pas de eerstvolgende werkdag de deur uitgaan.

Voor boekingen tussen klanten van eenzelfde bank - in deze KNAB (zelfs een echte internetbank) vind ik dat niet meer van deze tijd.

Aanvulling: Op 09-01-2017 heb ik een overboeking gedaan naar de rekening van mijn echtgenote (ook Knab klant). Zowel mijn afschrijving als haar bijschrijving hebben een valutadatum van 09-01-2017.
    Hoe past dit in de uitleg ?

Lisa schreef:

@Tonk44: Dat een interne boeking toch een valutadatum krijgt komt dus door ons interne betalingsverkeer.

M.a.w. door een aanpassing van jullie intern betalingsverkeer kan valutering voorkomen worden ?
    Mijn voorstel: Pas het intern betalingsverkeer aan ! Op enige manier moet Knab zich toch kunnen onderscheiden van de ander banken :8
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

16 januari 2017, 12:09

tonk44 schreef:

Aanvulling: Op 09-01-2017 heb ik een overboeking gedaan naar de rekening van mijn echtgenote (ook Knab klant). Zowel mijn afschrijving als haar bijschrijving hebben een valutadatum van 09-01-2017.

9 januari was een maandag dus in dat geval is de transactiedatum hetzelfde als de valutadatum. Het voorbeeld dat ik gaf is de situatie als het wordt uitgevoerd op een weekenddag.

Lisa schreef:

M.a.w. door een aanpassing van jullie intern betalingsverkeer kan valutering voorkomen worden ?
    Mijn voorstel: Pas het intern betalingsverkeer aan ! Op enige manier moet Knab zich toch kunnen onderscheiden van de ander banken :8

Ik snap je gedachtegang en misschien is het inderdaad zo simpel. Maar er is over nagedacht en bewust voor gekozen om het interne betalingsverkeer aan te passen aan het externe betalingsverkeer.
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

16 januari 2017, 12:14

Bedankt Lisa,
    In feite is het een valutering en aangezien jullie rente geven op de betaalrekening worden deze inkomsten dus gemist. - geldt ook voor spaarrekeningen.
    Ook graag een reactie op mijn eerdere aanvulling:
    Op 09-01-2017 heb ik een overboeking gedaan naar de rekening van mijn echtgenote (ook Knab klant). Zowel mijn afschrijving als haar bijschrijving hebben een valutadatum van 09-01-2017.
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

16 januari 2017, 12:47

@Tonk44: Natuurlijk is er nagedacht over de rente en deze wordt uiteraard niet ten nadele uitgekeerd. Vrijdag aan het einde van de dag wordt de rente over het hele weekend namelijk al bijgeschreven op jouw rekening.

De reactie op jouw eerdere aanvulling had ik in mijn eerdere reactie al gegeven :-)
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

16 januari 2017, 14:29

@Lisa:
    Je schreef toen: Je kan het wel een beetje vergelijken met externe boekingen. Deze worden natuurlijk ook altijd direct van jouw rekening afgeschreven terwijl deze eigenlijk pas de eerstvolgende werkdag de deur uitgaan.
    Maar ik laat zien aan een voorbeeld dat iets anders constateer. Ik snap het niet meer :(
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa Antwoord

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

17 januari 2017, 10:14

@Tonk44: Ik denk dat we inderdaad een beetje langs elkaar heen praten :-)

Aan het begin van onze conversatie hadden we het enkel over hoe transacties werken op weekend- en feestdagen. In het geval van een weekenddag geldt mijn volgende opmerking: Je kan het wel een beetje vergelijken met externe boekingen. Deze worden natuurlijk ook altijd direct van jouw rekening afgeschreven terwijl deze eigenlijk pas de eerstvolgende werkdag de deur uitgaan.

Jouw voorbeeld van 9 januari is echter gewoon een werkdag. Op werkdagen is de transactiedatum gelijk aan de valutadatum. Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je. Anders hoor ik het graag!
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

17 januari 2017, 10:17

OK. Bedankt.
    Ik had je uitleg als een algemene werkwijze geïnterpreteerd.
    m.vr.gr. Ton
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

17 januari 2017, 10:21

Moet deze topic niet ingedeeld worden bij "Betalen en Sparen" (nieuwe indeling)
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

17 januari 2017, 11:08

@Tonk44: Zeker weten, thanks voor het meedenken, ga hem meteen verplaatsen :)
  • dfrenner

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten dfrenner heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

20 januari 2017, 11:36

Wacht even...
    Je hebt drie verschillende soorten van overboeken mijns inziens.

1 Van je eigen knab spaarrekening, naar je eigen knab betaalrekening.
    2 Van de ene knab betaalrekening naar de andere knab betaalrekening, waarbij deze op naam staan van verschillende personen
    3 Van een knab rekening naar een andere bank rekening

De eerste twee gaan altijd direct in de bankwereld. In ieder geval bij ING, RABO en ABN heb ik daar persoonlijk ervaring mee. Ik verkoop iets via marktplaats, iemand komt op zaterdag bij mij thuis. Ik vraag dan altijd welke bank zij hebben. Als ze één van deze drie hebben vraag ik of ze het ter plekke middels de app kunnen overschrijven naar mij. Dit staat in het weekend, binnen dezelfde bank, binnen een seconde op andermans rekening.

Zegt u nu dat dit bij Knab niet zo werkt!?
    Geldt dit dan enkel voor scenario 2 en 3?
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

20 januari 2017, 15:21

@dfrenner: De drie manieren van overboeken heb je inderdaad goed op een rijtje gezet! En het werkt bij Knab hetzelfde als de banken die jij benoemd. Dus als jij in het weekend een overboeking vanaf jouw Knab rekening doet naar Persoon X met ook een betaalrekening bij Knab zal dit zo goed als direct om de rekening van Persoon X staan en vice versa.

Waar het in mijn vorige reacties om ging is de valutadatum. Dit is de datum waarop een overgeboekt bedrag rentedragend wordt of niet en dit is altijd een werkdag. Dit heb je echter amper in de gaten en heeft geen invloed op het moment dat jij het geld overboekt.
  • dfrenner

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten dfrenner heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

20 januari 2017, 15:43

Oooh dan is het goed. Die 0,3% kan mij gestolen worden, aangezien Rabo en ING het überhaupt niet leveren op betaalrekeningen...
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

22 januari 2017, 15:15

Lisa schreef:

@dfrenner: De drie manieren van overboeken heb je inderdaad goed op een rijtje gezet! En het werkt bij Knab hetzelfde als de banken die jij benoemd. Dus als jij in het weekend een overboeking vanaf jouw Knab rekening doet naar Persoon X met ook een betaalrekening bij Knab zal dit zo goed als direct om de rekening van Persoon X staan en vice versa.

Waar het in mijn vorige reacties om ging is de valutadatum. Dit is de datum waarop een overgeboekt bedrag rentedragend wordt of niet en dit is altijd een werkdag. Dit heb je echter amper in de gaten en heeft geen invloed op het moment dat jij het geld overboekt.

m.vr.gr. Ton
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

22 januari 2017, 15:32

@Lisa: Nu ben ik los !
    In een weekend (za, zo) en feestdagen is er extern betalingsverkeer nodig om van KNAB naar een externe bank (bv RABO, ING ABN_AMRO) om een overboeking te bewerkstelligen. In het voorbeeld van DFRENNER zal er dus op zaterdag geen overboeking plaatsvinden tussen een externe bank en KNAB of vv. Er vindt wel een afschrijving plaats maar de overboeking vindt pas op de eerste werkdag daarna .
    De Valutadatum is toch de dag waarop het geld daadwerkelijk ter beschikking is van de ontvanger. Dat di post dan ook rentedragend is, is in deze ondergeschikt.
    Alleen op werkdagen is valutadatum gelijk aan mutatiedatum voor zowel externe banken als intern KNAB
    Voor interne mutaties tussen KNAB rekeningen is dat ook in het weekend en feestdagen.

Graag een bevestiging of ontwarring in deze.
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

23 januari 2017, 15:10

tonk44 schreef:

In een weekend (za, zo) en feestdagen is er extern betalingsverkeer nodig om van KNAB naar een externe bank (bv RABO, ING ABN_AMRO) om een overboeking te bewerkstelligen.

Dat klopt inderdaad, er is altijd extern betalingsverkeer nodig wanneer je overboekt van de ene bank naar de andere bank. Alleen dit externe betalingsverkeer verwerkt enkel op werkdagen.

tonk44 schreef:

In het voorbeeld van DFRENNER zal er dus op zaterdag geen overboeking plaatsvinden tussen een externe bank en KNAB of vv. Er vindt wel een afschrijving plaats maar de overboeking vindt pas op de eerste werkdag daarna.

Klopt, om bij het voorbeeld van Dfrenner te blijven; als er op zaterdag een marktplaats koper komt en diegene heeft geen matchende bank met de verkoper dan zal het geld pas de eerstvolgende werkdag op de rekening van de verkoper staan.

tonk44 schreef:

De Valutadatum is toch de dag waarop het geld daadwerkelijk ter beschikking is van de ontvanger.

Dit hoeft niet zo te zijn. Je hebt zelf ervaren dat het geld bij een overboeking van Knab naar Knab of Betaal- naar spaarrekening binnen Knab direct op de andere rekening staat maar dat de valutadatum wel wordt aangepast naar de eerstvolgende werkdag. De definitie van de valutadatum is dus als volgt: De datum waarop een overgeboekt bedrag rentedragend wordt of niet.

tonk44 schreef:

Alleen op werkdagen is valutadatum gelijk aan mutatiedatum voor zowel externe banken als intern KNAB

Klopt!

tonk44 schreef:

Voor interne mutaties tussen KNAB rekeningen is dat ook in het weekend en feestdagen.

Klopt niet, ook bij overboekingen binnen Knab wordt er gebruik gemaakt van een betalingsverkeer. Dit interne betalingsverkeer kent net als het externe betalingsverkeer geen weekenden waardoor de valutadatum verspringt. Wel staan de boekingen meteen op de andere rekening binnen Knab, maar het systeem verwerkt de boekingen aan de achterkant pas op de valutadatum en daarom is deze anders dan de transactiedatum.
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

23 januari 2017, 15:53

@Lisa: Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik vermoed dat je met "matchende bank" bedoeld dat de 2 partijen een bankrekening gebruiken van een zelfde bank (KNAB-KNAB of ING-ING of RABO-RABO enz.)

Dus:

Bij intern betalingsverkeer binnen eigen rekeningen van de KNAB-klant en tussen verschillende KNAB-klanten wordt een overboeking 24/7 direct gerealiseerd waarbij de valutadatum (rentedragend) later kan zijn dan de mutatiedatum indien de opdracht in het weekend of feestdag ingegeven is. In dat geval is de valutadatum de 1e werkdag na het weekend/feestdag.

Bij extern betalingsverkeer tussen de verschillende niet-KNAB-banken is extern betalingsverkeer nodig dat alleen op werkdagen ter beschikking is. Op werkdagen worden de opdrachten direct verwerkt.
    In weekenden en feestdagen staan de opdrachten in de wacht bij de bank van de opdrachtgever en worden pas doorgezet op de 1e werkdag daarna. De afschrijving krijgt de datum van de opdracht (mutatiedatum) - intern betalingsverkeer KNAB, voor de ontvangende partij wordt de overschrijving op de 1e werkdag zichtbaar.Voor hem geldt dan mutatiedatum = valutadatum.

Voor een externe betalingsopdracht is de vraag of er een verwerkingsdoorlooptijd en tijdspanne aanwezig is waarop die verwerkt worden.
    Als voorbeeld: een opdracht zal in de regel binnen 2 (?) uur bij de ontvanger zichtbaar zijn indien voor 15h00 (?) ingegeven ?

Als deze stellingen juist zijn stel ik voor deze of een aangepaste versie in de rubriek "Veel gestelde vragen" op te nemen.
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

24 januari 2017, 12:06

tonk44 schreef:

Ik vermoed dat je met "matchende bank" bedoeld dat de 2 partijen een bankrekening gebruiken van een zelfde bank (KNAB-KNAB of ING-ING of RABO-RABO enz.)

Klopt inderdaad en ook de andere informatie heb je nu goed voor ogen :)

tonk44 schreef:

Voor een externe betalingsopdracht is de vraag of er een verwerkingsdoorlooptijd en tijdspanne aanwezig is waarop die verwerkt worden.
    Als voorbeeld: een opdracht zal in de regel binnen 2 (?) uur bij de ontvanger zichtbaar zijn indien voor 15h00 (?) ingegeven ?

Voor een externe overboeking (op een werkdag) staat gemiddeld 4 uur mits de overboeking voor 14.00 uur is gedaan. In de praktijk is dit echter vaak stukken sneller! Als je later dan 14.00 uur maar voor 15.30 uur een externe overboeking doet wordt deze nog wel door ons uitgevoerd maar is de kans klein(er) dat de ontvanger de overboeking nog binnenkrijgt.
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

24 januari 2017, 12:27

@Lisa, bedankt.
    Hier kan ik en andere bezoekers/klanten iets mee ! Nu nog op een algemeen terugvindbare plaats :)
    m.vr.gr. Ton

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie