transactiedatum, valutadatum en boekingsdatum is een datumsoort teveel!?

tpeelen Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tpeelen heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 5

5 juni 2017, 21:40

Knab houdt drie verschillende data aan. In de CSV/Excel-downloads en op de online omgeving kom je de transactiedatum en valutadatum tegen. In het rekeningafschrift (dat je als PDF download) wordt echter de boekingsdatum gebruikt. Vaak zijn deze data gelijk aan elkaar, maar soms ook niet. Verwarrend dat je soms 3 verschillende data aantreft!

Het zou heel wat handiger zijn wanneer de boekingsdatum in de PDF vervangen wordt door transactiedatum. Dan lijkt het ook veel meer op de online omgeving die dit als eerste sorteercriterium hanteert. Goed idee?
  • LisaLisa

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisa heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 522
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

6 juni 2017, 12:21

@tpeelen,

Hi! Ik begrijp heel goed dat er wat verwarring is over de verschillende data die wij gebruiken. Toch zullen wij dit blijven doen onder andere voor de transparantie van het betalingsverkeer. Hieronder zal ik nog eens opsommen wat de verschillende data precies aangeven:

Transactiedatum - Op dit moment heeft de transactie plaatsgevonden.
    Valutadatum - De datum waarop een overgeboekt bedrag rentedragend of juist niet meer rentedragend wordt.
    Boekingsdatum - Op de boekingsdatum boeken mijn collega's het bedrag over naar derden.

Wat je zelf al aangaf, zijn de data vaak hetzelfde maar er zijn uitzonderingen (overboekingen in de avond, weekenden en feestdagen) dat de data van elkaar kan verschillen.
    Webcare Moderator bij Knab
  • tpeelen Auteur

10 juni 2017, 18:54

Beste Lisa,

Ik heb er alle begrip voor dat voor Knab het onderscheid tussen deze drie data belangrijjk is. Ik vraag ook niet om een datum vanuit Knab af te schaffen.

Wat ik wel vraag is om het voor jullie klanten makkelijker te maken. Ik maak voor mijn administratie gebruik van beiden (CSV download en PDF download). Ik download steeds een maand om in mijn administratie te verwerken. De CSV download maak ik door netjes een selectie van de eerste tot de laatste van de maand te maken (daarvoor gebruiken jullie de transactiedatum). Vervolgens download ik de PDF met mijn afschrift (jullie hebben deze op boekingsdatum gegroepeerd). Soms zijn er transacties die vanwege dit verschil in selectiecriterium, niet in beide downloads (CSV en PDF) voorkomen. Ik moet dan een extra download van de CSV maken en met het handje de goede transacties bij elkaar voegen. Simpelweg een andere datum als selectiecriterium bij de CSV opgeven werkt niet want dan krijjg ik het niet voor elkaar om exact de selectie uit de PDF in de CSV te krijgen.

Het is dus wel erg onhandig dat de selectiecriteria van CSV en PDF niet met elkaar overeenstemmen.

Ik zie 2 oplossingen:
    De mooiste: zorgen dat CSV (download) en PDF (rekeningafschrift) hetzelfde selectiecriterium hanteren.
    De minder mooie: In de CSV ook de boekingsdatum toevoegen. Ik moet dan weliswaar een ruimere download doen, maar kan dan op basis van boekingsdatum makkelijk de overeenkomstige transacties vinden.

Verheldert dit mijn probleem?

Groet, Tom
  • tonk44

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 517
    Allrounder

Allrounder

10 juni 2017, 19:49

tpeelen schreef:

Ik zie 2 oplossingen:
    De minder mooie: In de CSV ook de boekingsdatum toevoegen. Ik moet dan weliswaar een ruimere download doen, maar kan dan op basis van boekingsdatum makkelijk de overeenkomstige transacties vinden.
    Groet, Tom

SVP geen 3 datums in de CSV download. Dat gooit bij mij alles ondersteboven. :(
    m.vr.gr. Ton
  • tpeelen Auteur

10 juni 2017, 20:11

Ha Tonk,

Ik zie ook liever die andere oplossing.
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

13 juni 2017, 12:32

@tpeelen,

Je uitleg heeft het probleem zeker verhelderd, dank daarvoor! Ik ben direct naar mijn collega's gegaan en heb het probleem aan hen voorgelegd. Zij zagen inderdaad in dat de afschriften gelijk getrokken moet worden en gaan kijken naar een oplossing hiervoor. Wel wil ik je (of jullie @tonk44) voorbereiden op de minder mooie oplossing..
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

13 juni 2017, 12:39

Lisa schreef:

@tpeelen,

Je uitleg heeft het probleem zeker verhelderd, dank daarvoor! Ik ben direct naar mijn collega's gegaan en heb het probleem aan hen voorgelegd. Zij zagen inderdaad in dat de afschriften gelijk getrokken moet worden en gaan kijken naar een oplossing hiervoor. Wel wil ik je (of jullie @tonk44) voorbereiden op de minder mooie oplossing..

In welke richting gaat die dan ? Toch geen 3 datumkolommen in de downloads .xls en/of .csv, hoop ik :?
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

14 juni 2017, 09:55

tonk44 schreef:

In welke richting gaat die dan ? Toch geen 3 datumkolommen in de downloads .xls en/of .csv, hoop ik :?

Ik kan nog niet precies zeggen hoe het eruit gaat zien maar het zou heel goed kunnen dat er inderdaad een 3e datumkolom wordt toegevoegd. Wanneer je de 3e kolom buiten beschouwing wilt laten is het een kwestie van de kolom verwijderen waardoor je een zelfde overzicht als altijd krijgt :-)
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

14 juni 2017, 10:21

Lisa schreef:

tonk44 schreef:

Ik kan nog niet precies zeggen hoe het eruit gaat zien maar het zou heel goed kunnen dat er inderdaad een 3e datumkolom wordt toegevoegd. Wanneer je de 3e kolom buiten beschouwing wilt laten is het een kwestie van de kolom verwijderen waardoor je een zelfde overzicht als altijd krijgt :-)

@Lisa: Bedankt. Echter zo simpel ligt het niet voor mij en voor eenieder die gebruik maakt van de downloads en die verder verwerkt.
    In mijn toepassing wordt e.e.a door een aantal uitgebreide en complexe macro's geregeld. Als het bij 2 datum kolommen blijft maar waarvan er één een andere definitie kent, is het probleem simpel op te lossen.
    Zijn er ook consequenties voor andere downloadformaten in de zakelijke sector MT540??
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

15 juni 2017, 21:27

@Tonk44,

Voorlopig hoef je je niet druk te maken om een verandering in een van de downloads en blijft het gewoon nog hetzelfde (sorry @tpeelen). Over een MT540 is met geen letter geschreven dus geen consequenties te vinden ;)
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

15 juni 2017, 21:29

Pffff , gelukkig :D:$:S:8
    m.vr.gr. Ton
  • tpeelen Auteur

2 januari 2019, 14:03

Beste Lisa,

Het is erg stil gebleven en ik heb ook geen verbetering gezien. Wat zijn de actuele plannen?

Groet, Tom.
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 996
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

4 januari 2019, 13:21

tpeelen schreef:

Beste Lisa,
    Het is erg stil gebleven en ik heb ook geen verbetering gezien. Wat zijn de actuele plannen?
    Groet, Tom.

tpeelen schreef:

Het zou heel wat handiger zijn wanneer de boekingsdatum in de PDF vervangen wordt door transactiedatum. Dan lijkt het ook veel meer op de online omgeving die dit als eerste sorteercriterium hanteert. Goed idee?

tpeelen schreef:

Ik zie 2 oplossingen:
    De mooiste: zorgen dat CSV (download) en PDF (rekeningafschrift) hetzelfde selectiecriterium hanteren.

Beste Tom,

Allereerst excuses dat het zo lang stil is gebleven omtrent dit onderwerp. Momenteel geen concrete plannen, maar goed dat je ons weer een bericht hebt gestuurd zodat we er weer over kunnen brainstormen.

Ingaand op jouw punt uit je eerste bericht: in de PDF (die je opent via zoeken & downloaden) wordt dus boekingsdatum en transactiedatum getoond, in de CSV/excel de valutadatum en transactiedatum. Maar voor beide worden de resultaten voor het zoeken altijd getoond (selectiecriterium) op basis van de boekingsdatum en komen dus ook dezelfde transacties op de overzichten. Dus het selectiecriterium van die 2 zijn hetzelfde. Wat betreft het maandelijkse afschrift (dat elke maand automatisch wordt aangemaakt, te vinden onder het tabblad ernaast): daar staat alleen de boekingsdatum op. Dit is omdat het officiële saldo altijd op basis van de boekingsdatum wordt berekend. Het gaat hier dan immers om het officiële maandafschrift en niet om een zelf gekozen periode. Als je bij zoeken & downloaden als zoekcriterium bijvoorbeeld 01-12-2018 tot en met 31-12-2018 opvoert, krijg je dezelfde transacties te zien als op het officiele maandafschrift van december 2018.

We kunnen in de CSV ook boekingsdatum toevoegen, al was daar niet iedereen even blij mee. We kunnen in principe elke kolom nemen, weet niet of de kolomkeuze nog van invloed is op de macro's van Tonk44 bijvoorbeeld.
    Transactiedatum toevoegen aan het maandelijkse PDF afschrift doen we liever niet, dit heeft dan onder andere ook weer impact op de indeling van het document en ruimte per transactie etc.

Kortom: wijzigingen aan het maandafschrift zitten er niet echt in, dus we moeten even kijken of we een oplossing kunnen vinden door een wijziging aan de CSV.

Ik hoop dat je iets aan mijn informatie hebt. Fijne dag toegewenst.

Groet, Pam
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

4 januari 2019, 14:06

Pam, bedankt voor je actualisering van dit onderwerk, maar eerst de allerbeste wensen voor 2019 voor het hele team.
    Wat mij betreft geen aanpassingen in de kolommen van de CSV downloads inbrengen.
    Voor zo ver ik de situatie begrijp zal bij direct payment de verschillen in boekdatum, valutadatum, transactiedatum verdwenen zijn.
    De uitrol voor direct payment zou niet lang meer op zich laten wachten, toch ?
    m.vr.gr. Ton
  • tpeelen Auteur

4 januari 2019, 14:27

Beste Pam,

Dank je voor jouw uitgebreide reactie!

Ik snap jullie terughoudendheid t.a.v. het PDF-afschrift helemaal. Voor mij zou een toevoeging van de boekingsdatum aan de CSV een ideale oplossing zijn!

Hoewel ik net als Tonk44 gebruik maak van import om de CSV te verwerken, pas ik er maar wat graag mijn werkwijze op aan. Nu heb ik een elektronische administratie waarin andere data gebruikt worden als de papieren administratie en moet ik voor cruciale boekingen/data handmatige aanpassingen plegen. Het scheelt mij dus een hoop werk als jullie die boekingsdatum willen toevoegen.

N.B. In een andere post over een vergelijkbaar onderwerp kom ik tegen de vergelijking van de werkwijze van KNAB met die van ING. Het precieze verschil wat jouw collega uitlegde, heb ik niet begrepen, maar een werkwijze zoals ING (wat ik vroeger gebruikte) zou bij mij ook kunnen werken. Maar het toevoegen van boekingsdatum zoals jij aangeeft, prefereer ik.

Groet, Tom.
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

4 januari 2019, 15:08

In het CSV bestand zijn volgens mij de kolommen 27 en 28 (AA en AB) nog vrij. Indien deze voor de boekdatum door Knab ingezet kunnen worden dan blijven de wijzigingen aan mijn macro's beperkt.
    m.vr.gr. Ton
  • tpeelen Auteur

5 januari 2019, 17:44

tonk44 schreef:

In het CSV bestand zijn volgens mij de kolommen 27 en 28 (AA en AB) nog vrij. Indien deze voor de boekdatum door Knab ingezet kunnen worden dan blijven de wijzigingen aan mijn macro's beperkt.

Voor mij is dat ook een prima oplossing Ton; positie maakt mij niet uit.
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

5 januari 2019, 18:22

tpeelen schreef:

tonk44 schreef:

Voor mij is dat ook een prima oplossing Ton; positie maakt mij niet uit.

Prima, nu is PAM aan zet om te implementeren :cool:
    m.vr.gr. Ton
  • PamPam

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

7 januari 2019, 13:46

Dank Tom en Ton, we gaan het oppakken! Jullie horen het van me als het is gefixed :)

@Tonk44: Voor wat betreft de Instant Payments, goed punt echter voor pinbetalingen blijft het wel hetzelfde want die gaan niet via Instant Payments. Over het hoe en wanneer van Instant Payments wordt binnenkort meer bekend gemaakt.

Groet, Pam
  • PamPam

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

10 januari 2019, 09:36

tonk44 schreef:

HI Ton, voor zover ik kan zien is vanaf kolom P vrij, mag ik vragen hoe je aan AA komt?

Groet, Pam
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

10 januari 2019, 09:52

Na mijn import doe ik kolommen rangschikken en komt kolom P in de rangschikking op kolom AA te staan.
    Een boekdatum in kolom P in jullie export.csv komt dan in mijn bestand in AA te staan. Prima, kan ik handlen.
    m.vr.gr. Ton
  • PamPam

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

15 januari 2019, 11:34

tonk44 schreef:

Na mijn import doe ik kolommen rangschikken en komt kolom P in de rangschikking op kolom AA te staan.
    Een boekdatum in kolom P in jullie export.csv komt dan in mijn bestand in AA te staan. Prima, kan ik handlen.

Top! Gaan we doen.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie