QR Code - Nieuwe inlogmogelijkheid Knab website

Walter Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 174
Allrounder

Allrounder

24 oktober 2018, 09:45

Deze week verscheen een nieuwe inlogmogelijkheid op de website van Knab. Ik ben voorstander van elke verbetering en nieuwe mogelijkheden. Maar in dit geval vroeg ik me toch af voor welk probleem dit de oplossing is. :? Was dit een bestaande behoefte? Worden klanten hier blij(er) van?

Inloggen via QR Code

• Youssef

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Youssef heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 92
    Allrounder

Allrounder

24 oktober 2018, 11:28

Walter schreef:

Deze week verscheen een nieuwe inlogmogelijkheid op de website van Knab. Ik ben voorstander van elke verbetering en nieuwe mogelijkheden. Maar in dit geval vroeg ik me toch af voor welk probleem dit de oplossing is. :? Was dit een bestaande behoefte? Worden klanten hier blij(er) van?

Denk dat het een stukje gemak is voor de klant, maar ook simpel.

Als je even op de website wat moet regelen (wat mobiel niet kan) dan scheelt het toch wat tijd als je met QR code kan inloggen, dan dat je je wachtwoord etc moet opzoeken.

Ik gebruik het ook puur omdat het word aangeboden en geen zin heb om mijn wachtwoord en inlog te zoeken:P
  • Walter Auteur

Allrounder

Allrounder

24 oktober 2018, 11:39

Youssef schreef:

geen zin heb om mijn wachtwoord en inlog te zoeken

Leuk om te horen! Dan is deze nieuwe optie inderdaad zinvol. :cool:
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 967
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

24 oktober 2018, 15:07

Ik zelf gebruik het ook al actief! Puur uit gemak, zodat ik geen wachtwoord en gebruikersnaam meer hoef in te vullen :) En jij Walter?
    Webcare Moderator bij Knab
  • Walter Auteur

Allrounder

Allrounder

25 oktober 2018, 06:29

Hi Pam. Nee ik gebruik de nieuwe functie niet.

Voor het inloggen op websites maak ik gebruik van een password manager. Op die manier moet ik maar één wachtwoord onthouden en geen vele tientallen. Bijkomend voordeel van zo'n password manager is ook dat het opvalt wanneer ik niet op de juiste site (maar bijvoorbeeld op een phishing site) zou zitten. Aangezien de URL dan afwijkt, worden de credentials niet aangeboden.

Overigens zou het inloggen via de QR code écht veilig(er) zijn dan de huidige situatie, wanneer de gebruiker dan (via zijn of haar instellingen in de app) het inloggen via username en password kan de-activeren. Dan kunnen onbevoegden zelfs met correcte username en password niet inloggen. En mocht het nodig zijn dan kan de gebruiker de functie om toch weer in te loggen via username en password weer activeren (via zijn of haar app).
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 94
    Allrounder

Allrounder

25 oktober 2018, 11:02

Ik gebruik ook een password manager en zou het daarom niet gebruiken. Wellicht als ik ergens zou zijn en een desktop nodig zou hebben, maar je kunt vrijwel alles al met de app.

Wat Walter voorstelt, om de QR code te gebruiken voor 2FA is een goed idee. Ik denk dat ik dat wel zou instellen ;)
  • marcello

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten marcello heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 41
    Allrounder

Allrounder

25 oktober 2018, 23:04

Dito, password manager. Daar is het dan meer gedoe een QR code te scannen...
  • erwinsteffens

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten erwinsteffens heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 1

26 oktober 2018, 09:09

Wat ik beter zou vinden is dat de QR code gebruikt kan worden als two-factor login.

Dit is nog iets wat jullie volgens mij niet ondersteunen?
  • tonk44

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 500
    Allrounder

Allrounder

26 oktober 2018, 14:50

Aangenaam verrast door de mogelijkheid om met de scan van de QR in mijn desktop in te loggen.
    Wel constateer ik dat ik de knop "TOON QR-CODE" meermaals moet activeren om de code zichtbaar te krijgen.
    m.vr.gr. Ton
  • Wallace78

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Wallace78 heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 38

30 oktober 2018, 07:44

Goedemorgen, ik heb hem ook al gebruikt omdat ik mijn wachtwoord niet meer wist op een andere computer. Vond het ontzettend handig. Inloggen ermee werkte erg goed.
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

1 november 2018, 14:22

tonk44 schreef:

Aangenaam verrast door de mogelijkheid om met de scan van de QR in mijn desktop in te loggen.
    Wel constateer ik dat ik de knop "TOON QR-CODE" meermaals moet activeren om de code zichtbaar te krijgen.

Veelvuldig activeren moet nog steeds om de QR-code zichtbaar te krijgen. Knab, gaat er iets aangepast worden ?
    m.vr.gr. Ton
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 967
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

1 november 2018, 21:01

tonk44 schreef:

tonk44 schreef:

Veelvuldig activeren moet nog steeds om de QR-code zichtbaar te krijgen. Knab, gaat er iets aangepast worden ?

Hi Ton, na 1 keer klikken hoort de QR code direct te verschijnen. Dit is de eerste melding die ik hiervan krijg. Mag ik vragen wat je precies bedoelt? Zodra je op de knop klikt hoort het grijze vlak te verdwijnen en de QR te verschijnen.
    Webcare Moderator bij Knab
  • Marco90

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Marco90 heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 25
    Allrounder

Allrounder

2 november 2018, 15:46

Ik doe weinig via de browser, maar vind dit zeker een handige optie. Ook ik heb wel een password manager, maar die gebruik ik alleen offline en zonder browser plugin. Even scannen is dan snel.

Nog beter zou inderdaad een 2-factor zijn in dit verhaal, dan is het makkelijker én veiliger.
  • Wallace78

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Wallace78 heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 38

9 november 2018, 06:06

Marco90 schreef:

Ik doe weinig via de browser, maar vind dit zeker een handige optie. Ook ik heb wel een password manager, maar die gebruik ik alleen offline en zonder browser plugin. Even scannen is dan snel.

Nog beter zou inderdaad een 2-factor zijn in dit verhaal, dan is het makkelijker én veiliger.

Mbt de twee factor authentificatie ben ik het absoluut met je eens!
  • tbeemster

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tbeemster heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

9 november 2018, 10:55

Fijne toevoeging. Volgende stap is inderdaad om het wachtwoord volledig uit te schakelen.
    Er is geen reden meer om een inlog met user/password toe te staan.
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

9 november 2018, 11:12

Pam schreef:

tonk44 schreef:

tonk44 schreef:

Hi Ton, na 1 keer klikken hoort de QR code direct te verschijnen. Dit is de eerste melding die ik hiervan krijg. Mag ik vragen wat je precies bedoelt? Zodra je op de knop klikt hoort het grijze vlak te verdwijnen en de QR te verschijnen.

@PAM: Je vraag lag weer in de spambox van outlook, vandaar de vertraging (zie ook andere meldingen hierover)
    Als ik op de knop klikt verschijnt de QR-code niet. Pas na een 2e of 3e keer komt deze pas.
    m.vr.gr. Ton
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 491
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

9 november 2018, 15:50

Hoi tonk44,
    tonk44 schreef:

Als ik op de knop klikt verschijnt de QR-code niet. Pas na een 2e of 3e keer komt deze pas.

Dat is inderdaad niet zoals het hoort. Kun je mij vertellen op welke browser je zit en welk besturingsysteem (versie nummer e.d.) inmiddels ken je vast het riedeltje wel ;)

Geef ik dat door aan mijn collega om er analyse op te doen om de oplossing voor je te vinden.

Groet, David
    Community Manager
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

9 november 2018, 17:43

David schreef:

Hoi tonk44,

tonk44 schreef:

Dat is inderdaad niet zoals het hoort. Kun je mij vertellen op welke browser je zit en welk besturingsysteem (versie nummer e.d.) inmiddels ken je vast het riedeltje wel ;)

Geef ik dat door aan mijn collega om er analyse op te doen om de oplossing voor je te vinden.

Groet, David

Hey David,
    Hierbij de gerelateerde gegevens.
    Windows 10 Pro NL v1803 build 17134.376; Google Chrome versie 70.0.3538.77 (Officiële build) (64-bits); Microsoft EdgeHTML 17.17134.
    Voor Edge heb ik zojuist getoetst en doende constateer ik eigenlijk iets anders.
    Tot voor kort logde ik bij Knab in met een link vanuit Excel = https://persoonlijk.knab.nl/account/inloggen. Met deze link manifesteert zich het gemelde probleem in zowel Chrome als Edge.

Met het zoeken (in Chrome of Edge) wordt de link https://persoonlijk.knab.nl/inloggen en doet zich het probleem NIET voor.
    Is door het inloggen met QR de inloglink door jullie gewijzigd?
    Het blijkt nu: Door het 1e keer klikken wordt de link gewijzigd in https://persoonlijk.knab.nl/inloggen maar nog geen QR en met een 2e keer klikken verschijnt de QR inderdaad.

Eigenlijk is mijn probleem nu opgelost of .... ? :)
    m.vr.gr. Ton
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 491
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

12 november 2018, 14:36

tonk44 schreef:

Eigenlijk is mijn probleem nu opgelost of .... ? :)

Dat klinkt goed. Als je persoonlijk.knab.nl gebruikt wordt je sowieso altijd doorgeleid naar de inlogpagina. Er hoeft niets achter te staan. De link met "account" er tussen kun je beter niet meer gebruiken; blijkbaar gaat daar iets niet goed en die link communiceren we ook niet actief naar buiten toe.

Blij dat het is opgelost.

Groet, David
    Community Manager
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

12 november 2018, 14:39

@David: Bedankt voor je reactie. De link met "account" er tussen is n.m.m. in het verleden wel van toepassing geweest. Maar goed... het probleem is uit de wereld.
    m.vr.gr. Ton

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie