Overstappen spannend?

LisaLisa Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisa heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 522
Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

7 augustus 2016, 14:49

Ondanks de lagere tarieven en betere dienstverlening die nieuwe banken bieden, durven veel klanten niet over te stappen vanaf de grootbanken. Uit een artikel uit de Volkskrant blijkt dat de stap vaak te groot is door het wijzigen van het rekeningnummer en ‘al het geregel’ wat hier bij komt kijken. Het meenemen van het oude rekeningnummer naar een andere bank zal niet snel mogelijk worden, maar een Overstapservice neemt een groot deel van ‘al het geregel’ over. Bij Knab is het voor iedereen mogelijk om een Overstapservice aan te vragen.

Wat doet de Overstapservice?
De Overstapservice duurt 13 maanden. Gedurende die periode informeren wij alle bedrijven en instanties die automatisch bij jou incasseren over je nieuwe rekeningnummer. Zodat bijvoorbeeld de automatische incasso van je zorgverzekeraar gewoon doorloopt vanaf je nieuwe rekening. Handig: omdat de Overstapservice 13 maanden loopt, worden ook je jaarlijkse incasso's meegenomen.

Alle bijschrijvingen op je oude rekening, zoals je salaris, worden 13 maanden lang doorgeleid naar je nieuwe rekening. Informeer wel zelf de partijen van wie je geld ontvangt over je nieuwe rekeningnummer, zodat je die bijschrijvingen ook na afloop van de Overstapservice blijft ontvangen.

Na 13 maanden loopt de Overstapservice af en ben je volledig gewisseld van bank, zonder rompslomp.

Knab Zakelijk
Nu de overstapproblemen door de Overstapservice zijn verminderd, kan de klant op zoek naar de voordeligste betaalrekening die het best bij hem of haar past. Uit de vergelijking die financieel onderzoeksbureau Moneyview deze maand heeft gepubliceerd komt Knab Zakelijk als voordeligste zakelijke rekening uit de bus.

Zie de links voor meer informatie over de Overstapservice of het aanvragen van Knab Zakelijk .

Webcare Moderator bij Knab
  • marcello

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten marcello heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 48
    Allrounder

Allrounder

13 augustus 2016, 16:25

Wel al weer wat geleden, maar een beetje spannend was het toch nog:

1. Een automatische incasso net na de ingang van de overstapservice liep mis, omdat de oude bank (ABN Amro) dit ivm onvoldoende dekking afgewezen heeft, in plaats van het door te leiden. Je moet dus een overgangstijd geld op allebei rekeningen laten staan. Dit deed ik niet.

2. Een aantal bedrijven hebben steeds weer van de oude rekening afgeschreven en de nieuwe rekeningnummer niet automatisch verwerkt. Ik moest een paar briefen sturen voor afloop van de 13 manden om ze er op te wijzen, anders was het na 13 manden mis gegaan.

Helemaal zonder rompslomp dus niet. Ik denk inderdaad, dat veel klanten gewoon er op wachten, dat ze hun rekeningnummer mee mogen nemen. Of dat ivm SEPA kan? Misschien gewoon de overstapservice van 13 manden na 1300 manden verlengen, dan is het probleem ook opgelost. 8-;
  • Redmer

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Redmer heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 2

2 september 2016, 08:59

Wat mij nu handig lijkt is een overzicht ( of een alert bij incasso) te ontvangen van de bedrijven die - ondanks de overstapservice - het oude rekeningnummer niet aangepast hebben naar Knab.

Mijn overstapservice loopt eerdaags af en ik ben nu aan het uitvlooien bij wie ik het handmatig moet gaan aanpassen
  • LisaLisa Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

2 september 2016, 09:18

redmer schreef:

Mijn overstapservice loopt eerdaags af en ik ben nu aan het uitvlooien bij wie ik het handmatig moet gaan aanpassen

Dat zou inderdaad handig zijn Redmer, ik zal je suggestie noteren! Voor nu heb ik nog wel een handige tip voor je: Je kan via Knab een overzicht laten maken van personen/bedrijven die je oude rekeningnummer nog gebruiken. Stuur hiervoor even een e-mail naar service@knab.nl!
  • sjon
    Reacties: 12

8 september 2016, 13:36

Bij mij is de overstap-service vlekkeloos verlopen, zowel inkomsten als uitgaven zijn netjes overgegaan. Heb de oude rekening nog een aantal maanden na afloop aangehouden maar deze gelukkig vrij snel op kunnen zeggen.

marcello schreef:

Ik denk inderdaad, dat veel klanten gewoon er op wachten, dat ze hun rekeningnummer mee mogen nemen. Of dat ivm SEPA kan?

De kans hierop lijkt me extreem klein; de overstapservice was een concessie om nummerportabiliteit (die 500 miljoen zou kosten om te introduceren) niet te hoeven introduceren. Daarnaast heeft IBAN de drempel ook weer verhoogd door de naam van de bank in het rekeningnummer op te nemen.

Ik kan me goed voorstellen dat er inderdaad behoorlijke kosten verbonden zullen zijn hieraan en we hoeven van de grote banken niet te verwachten dat ze dit uit eigen initiatief gaan doen, immers zal het enige effect zijn dat zij meer klanten kwijtraken.
    --
  • tonk44

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 529
    Allrounder

Allrounder

18 oktober 2016, 12:54

Een kanttekening voor Overstapservice in het algemeen.
    Bij de vertrekkende bank na de start van de overstapservice alle rekeningen opgezegd, anders blijf je de maandelijkse kosten voldoen.
    Mijn ervaringen (2x overgestapt) zijn dat de bij de vertrekkende grootbanken je europas direct ongeldig wordt en dus ook het inloggen in je bankomgeving onmogelijk. Inzage wat er al die 13 maanden gebeurd blijft voor je verstoken.
    Te voorkomen door pas op te zeggen na afloop van de overstapservice - kosten 13x € 5,00 ??
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

18 oktober 2016, 13:38

tonk44 schreef:

Te voorkomen door pas op te zeggen na afloop van de overstapservice - kosten 13x € 5,00 ??

Om extra kosten te vermijden is het inderdaad aan te raden om ongeveer twee weken na de start van de Overstapservice je oude rekening op te zeggen. Het kan kloppen dat je bij sommige banken dan geen inzicht meer hebt in je rekening, terwijl ik mij kan voorstellen dat dit nog wel handig is. Wellicht dat er in overleg met je oude bank iets geregeld kan worden? Bij Knab is het in ieder geval zo dat je nog 15 maanden nadat je rekening is gesloten kan inloggen en je transacties kunt inzien.
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

18 oktober 2016, 13:55

Mijn ervaring is dat bij de grote banken NIETS te regelen valt. Slechte verliezers gedrag.:(
    Inzage bij Knab ook na de uitrol eind dit jaar - readerless banking ?
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa Auteur

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

18 oktober 2016, 14:10

tonk44 schreef:

Mijn ervaring is dat bij de grote banken NIETS te regelen valt. Slechte verliezers gedrag.:(
    Inzage bij Knab ook na de uitrol eind dit jaar - readerless banking ?

Ja, ook als we overgaan op mobiel signeren, zal je na het sluiten van je rekening inzage houden in je gegevens bij Knab.
  • tonk44

Allrounder

Allrounder

18 oktober 2016, 14:17

Bravo :)
    m.vr.gr. Ton

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie