IBAN - Naam controle

tonk44 Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tonk44 heeft ontvangen van andere leden.

Werkbank Reacties: 367
Allrounder

Allrounder

8 februari 2017, 10:49

Gaat KNAB ook de IBAN-Naam controle invoeren en zo ja wanneer ?
m.vr.gr. Ton
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 109
    Allrounder

Allrounder

8 februari 2017, 16:11

tonk44 schreef:

Gaat KNAB ook de IBAN-Naam controle invoeren en zo ja wanneer ?

Hoi tonk44! Bedankt voor je vraag. Op dit moment hebben wij hier nog geen informatie over. Aanstaande vrijdag (10-02) worden wij door de Rabobank en de Betaalvereniging Nederland voor het eerst geïnformeerd over de oplossing die door de Rabobank is ontwikkeld. Ondanks het bericht dat circuleert dat alle banken dit in de loop van 2017 gaan introduceren kunnen wij hier nog helemaal niets over zeggen; ook voor ons is dit nieuwe informatie dat ons pas gisteren heeft bereikt.

Groet, David
    Community Manager
  • waterkip

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten waterkip heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 16
    Allrounder

Allrounder

14 februari 2017, 10:18

En wat was de uitkomst van de presentatie?
    I think sex is better than logic, but I can't prove it.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Manager Reacties: 109
    Allrounder

Allrounder

14 februari 2017, 18:46

waterkip schreef:

En wat was de uitkomst van de presentatie?

We proberen hier nog duiding aan te geven. Vooralsnog heb ik begrepen dat eerst alleen de grootbanken hiervan gebruik zouden moeten gaan maken, en daarna de kleinere banken. Er moet dus nog meer bekend worden. Het Rabo-nieuws was voor de meesten een grote surprise met nog veel onbekende factoren.

Groet, David
    Community Manager
  • Ves

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Ves heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 56
    Allrounder

Allrounder

14 februari 2017, 21:13

Jammer dat het eerst weer de grootbanken zijn en daarna de kleinere. Dit lijkt mij wel iets dat voor iedereen in een keer moet uitrollen. Of kleine groepen bij elke bank.
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

15 februari 2017, 08:24

Waarom zo'n afwachtende houding ?
    Ik dacht dat Knab een vooruitstrevende en veilige bank zou zijn. Vroeg of laat zal het er toch van moeten komen en waarom dan niet gelijk het voortouw nemen als "kleinere bank".
    m.vr.gr. Ton
  • LisaLisa

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisa heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 443
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

15 februari 2017, 11:11

@Tonk44: Helaas hebben wij als 'kleine bank' niet genoeg gegevens (de check zal niet via het nationale betalingsverkeer gaan maar met de gegevens van de banken zelf) en budget beschikbaar om deze check direct op te zetten.
    Webcare Moderator bij Knab
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

15 februari 2017, 11:21

Als dat betekent dat jullie deze beveiliging niet gaan implementeren er potentiële klanten wegblijven en huidige klanten zullen afhakenen naar andere banken zullen overstappen. En dus nog minder budget.
    Blijkbaar hebben jullie wel budget die niets met het bankwezen te maken hebben zoals KNABLABLA.
    ZEER TRIEST
    m.vr.gr. Ton
  • waterkip

Allrounder

Allrounder

22 februari 2017, 08:58

Beetje felle reactie @Tonk44.

I for one ben blij dat Knab dit nog niet gaat doorvoeren. Vooral omdat ik het niet eens ben met de maatregel. Wat banken echt moeten gaan doen is het terugdraaien van een overboeking. Maw het storneren van een betaling in alle gevallen, niet alleen bij een automatische incasso.

Naam/IBAN controle is irritant voor informele verenigingen met een bankrekeningnummer. Een informele vereninig heeft geen KVK nummer en mag daarom geen zakelijke rekenjng openen en kan dus alleen een rekening openen op naam vd secretaris (of welke andere bestuurder dan ook). Stel dat je dan op een flyer dat rekeningnr zet met de naam vd verenining. En mensen storten geld op je rekening met de naam vd vereniging als ten naam gestelde. Deze use case gaat zo hard breken met de implementatie zoals deze door de Rabo is voorgesteld. Als je denkt dat niet gaat voorkomen, heeeeeeeel veel cliëntenraden zijn informele verenigingen en lopen tegen deze horde op.

Nu heb ik zelf ook een rekening voor als oud collega's geld bijelkaar willen leggen voor een begravenis of iets. Ik kan nu zeggen stort je geld over tnv Vrienden van foo op rekeningnr xx. Dat kan straks niet meer.

Maw, het is een shitoplossing. En dus ben ik heel blij dat Knab dit nog niet doorvoert.
  • tonk44 Auteur

Allrounder

Allrounder

22 februari 2017, 10:32

@Waterkip: Welk recht eigen jij je toe om te oordelen over andermans mening.
    m.vr.gr. Ton
  • waterkip

Allrounder

Allrounder

22 februari 2017, 11:00

Gewoon, Nederlands recht.
  • martva

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten martva heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 37

22 februari 2017, 18:00

@tonk44. Ik ben het eens met @Waterkip. Je reactie geeft een beetje het beeld van doom denken. En inderdaad heeft iedereen het recht om zijn eigen mening te uiten. Ik jouw geval komt het over alsof het niet doorvoeren van de naamscontrole klanten weg zullen blijven. Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Het is nog steeds een hersenspinsel van de Rabo en niet van KNAB. Dit kun je KNAB niet aanrekenen.

Wat betreft het voorstel van Waterkip. Klinkt mij goed in de oren. Zo kunnen overboekingen door typo's alsnog teruggedraaid worden.

Een andere ding dat ik graag zou willen zien is het adres wat aan de bankrekening is gekoppeld terug te zien in de omschrijvingen van transacties. Ik weet dat dit het geval is als je geld ontvangt. Maar niet als je geld stuurt.
  • ArdaXi

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten ArdaXi heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 17

20 april 2017, 11:15

waterkip schreef:

Beetje felle reactie @Tonk44.

I for one ben blij dat Knab dit nog niet gaat doorvoeren. Vooral omdat ik het niet eens ben met de maatregel. Wat banken echt moeten gaan doen is het terugdraaien van een overboeking. Maw het storneren van een betaling in alle gevallen, niet alleen bij een automatische incasso.

Naam/IBAN controle is irritant voor informele verenigingen met een bankrekeningnummer. Een informele vereninig heeft geen KVK nummer en mag daarom geen zakelijke rekenjng openen en kan dus alleen een rekening openen op naam vd secretaris (of welke andere bestuurder dan ook). Stel dat je dan op een flyer dat rekeningnr zet met de naam vd verenining. En mensen storten geld op je rekening met de naam vd vereniging als ten naam gestelde. Deze use case gaat zo hard breken met de implementatie zoals deze door de Rabo is voorgesteld. Als je denkt dat niet gaat voorkomen, heeeeeeeel veel cliëntenraden zijn informele verenigingen en lopen tegen deze horde op.

Nu heb ik zelf ook een rekening voor als oud collega's geld bijelkaar willen leggen voor een begravenis of iets. Ik kan nu zeggen stort je geld over tnv Vrienden van foo op rekeningnr xx. Dat kan straks niet meer.

Maw, het is een shitoplossing. En dus ben ik heel blij dat Knab dit nog niet doorvoert.

Ik snap de use case, het gaat wat problemen opleveren. Echter, de naamcontrole zoals deze door Rabobank voorgesteld wordt is puur ter informatie voor de opdrachtgevende klant. Als de tenaamstelling niet klopt krijgt de gebruiker een waarschuwing en de keuze om alsnog door te gaan. Binnen de SEPA regels is een bank verplicht om elke opdracht te accepteren zolang er een geldig IBAN mee is gegeven, ongeacht de tenaamstelling.

Je zult in eerste instantie op je flyer of aan je collega's moeten vermelden dat ze die waarschuwing veilig kunnen negeren. Met de tijd gok ik dat dit bij de meeste mensen wel bekend zal zijn voor dit soort gevallen en lost het probleem zichzelf op.
  • waterkip

Allrounder

Allrounder

7 mei 2017, 13:14

Het is niet logisch en heel erg not done om gebruikers te leren om waarschuwingen weg te laten klikken want "het geld komt toch wel aan als je het wegklikt". Dan kan je net zo goed geen waarschuwing geven en de complete functionaliteit moeten droppen (niet dat ik daar issues mee heb, aangezien ik het inderdaad een gevolgoplossing vind, men lost niet het daadwerkelijke probleem op dat je niet kan storneren op normale overboekingen).

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie