IBAN-naam check

LisanneLisanne Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisanne heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 75
Allrounder

Allrounder

10 augustus 2018, 19:38

Vorig jaar werd door de Rabobank de IBAN-naam check doorgevoerd. De check is doorgevoerd om fraude en vergissingen te voorkomen. Uit onderzoek van de betaalvereniging bleek namelijk dat driekwart van de verkeerde overboekingen berust op een vergissing.

Hoe werkt het?
Wanneer je de naam van begunstigde en het rekeningnummer invoert, dan wordt de naam gecheckt voordat je de overboeking uitvoert. Wanneer er een afwijking wordt geconstateerd, krijg je een waarschuwing. Er zijn drie type waarschuwingen:
  • Een foutmelding als de naam helemaal niet overeenkomt;
  • Wanneer er een typefout wordt gemaakt in de naam;
  • Wanneer er geen controle kan worden uitgevoerd.
Wat je met de waarschuwing doet, is aan jou. Je blijft dus zelf verantwoordelijk voor de overboeking. Volgens de Europese wet blijft het IBAN leidend voor de overboeking, je kunt de overboeking dus ondanks de waarschuwing gewoon uitvoeren.

Onterechte waarschuwing
Het kan soms voorkomen dat er onterecht een waarschuwing wordt gegeven terwijl de naam wel overeenkomt met het IBAN nummer. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer een rekeningnummer nieuw is, (bijna) niet gebruikt wordt, wanneer er nog niet eerder een overboeking is gedaan naar het IBAN nummer of wanneer de tenaamstelling op factuur (voor bedrijven) afwijkt van de gegevens die bekend zijn bij de bank. Knab is op dit moment niet aangesloten op de IBAN-naam check database. Dit betekent dat we geen gegevens uitwisselen. De gegevens worden verzamelt door aangesloten banken op basis van inkomende en uitgaande betalingen.

Wanneer gaat Knab de IBAN-naam check invoeren?
Op dit moment is er afgesproken dat eerst de grootbanken de IBAN-naam check zullen invoeren en dat Knab daarna zo spoedig mogelijk volgt. Helaas kunnen we nog geen specifieke tijdsindicatie geven. Uiteraard houden we je op de hoogte.

Heb je nog vragen omtrent de IBAN-naam check? Laat het ons weten!
Webcare Moderator bij Knab
  • martva

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten martva heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 52

14 augustus 2018, 12:09

Rijst bij mij toch een vraag op.
    Ten eerste wil ik zeggen dat ik blij hiermee ben. Geeft je iets meer zekerheid in overboeking.
    Maar wat als je geen waarschuwing krijgt en het toch blijkt dat het om een fraudeleuze ontvanger gaat. Wie is er dan verantwoordelijk voor de transactie. Werken jullie dan ook mee om dit adequaat aan te pakken. Zo ik het hier lees blijft veratntwoordelijk ten alle tijden bij de overboeker liggen. De bank neemt absoluut helemaal geen verantwoordelijk. Dat neemt niet weg dat jullie als bank een zorgplicht hebben naar jullie gebruikers toe. Ik zou graag zien dat als iemand slachtoffer is geworden van fraude dat jullie (na aangifte van de politie) de NAW gegevens van de ontvanger kan overleggen. Maar ik vermoed met de nieuwe privacy regels het vaarwel is met je geld.

Het is mij helaas eerder gebeurd dat de ontvanger andere bedoeling dan een verkoop. Maar destijds werkte mijn oude helemaal niet mee. Mijn schuld zeiden ze. Daarom pleit ik nog steeds het kunnen storneren van zelf gedane betalingen. Of complete openheid van ontvangende en versturende NAW gegevens in je rekening overzicht, zodat de politie snel actie kan ondernemen.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Back-up Reacties: 542
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

14 augustus 2018, 14:54

Hoi Martva,
    martva schreef:

Ten eerste wil ik zeggen dat ik blij hiermee ben. Geeft je iets meer zekerheid in overboeking.

Da's fijn!

martva schreef:

Maar wat als je geen waarschuwing krijgt en het toch blijkt dat het om een fraudeleuze ontvanger gaat. Wie is er dan verantwoordelijk voor de transactie. Werken jullie dan ook mee om dit adequaat aan te pakken. Zo ik het hier lees blijft veratntwoordelijk ten alle tijden bij de overboeker liggen. De bank neemt absoluut helemaal geen verantwoordelijk. Dat neemt niet weg dat jullie als bank een zorgplicht hebben naar jullie gebruikers toe.

De verantwoordelijkheid van de opdracht ligt inderdaad bij de opdrachtgever van de overboeking. Als je overboekt naar het rekeningnummer van iemand en je ziet een afwijkende naam, dan kun je met dit systeem navraag doen bij de ontvanger of eventueel andere actie ondernemen. Wanneer iemand frauduleus een rekening heeft geopend dan heeft de IBAN-naam check ook geen zin. Onze zorgplicht strekt heel erg ver, er werkt een team hier constant aan fraudebestrijding. We zijn hier heel erg proactief in en het lukt heel erg vaak om de frauduleuze rekening aan te merken nog voordat er schade is aangericht. Mocht er schade zijn door fraude, dan is aangifte belangrijk én doen wij ons best voor je om te redden wat er te redden valt.

martva schreef:

Ik zou graag zien dat als iemand slachtoffer is geworden van fraude dat jullie (na aangifte van de politie) de NAW gegevens van de ontvanger kan overleggen. Maar ik vermoed met de nieuwe privacy regels het vaarwel is met je geld.

Ook met de oude privacyregels worden niet zomaar contactgegevens overlegd. Na de aangifte werken wij samen met de autoriteiten en zullen wij ook met de autoriteiten netjes meewerken wanneer de gegevens worden opgevraagd binnen de wettelijke mogelijkheden. Dit doen wij niet op deze manier omdat wij iets vinden, maar omdat we binnen de wettelijke kaders moeten werken.

martva schreef:

Het is mij helaas eerder gebeurd dat de ontvanger andere bedoeling dan een verkoop. Maar destijds werkte mijn oude helemaal niet mee. Mijn schuld zeiden ze. Daarom pleit ik nog steeds het kunnen storneren van zelf gedane betalingen. Of complete openheid van ontvangende en versturende NAW gegevens in je rekening overzicht, zodat de politie snel actie kan ondernemen.

Spijtig dat het je een keer is overkomen, Martva. Ondanks dat iemand zelf de betaling doet willen wij altijd ons best doen om verder te helpen, maar zoals eerder aangegeven moeten wij ook opereren binnen de wettelijke kaders. Ik verwacht niet dat de banken afspraken zullen maken over het kunnen storneren van bedragen; dit heeft er mee te maken dat mensen daar ook misbruik van gaan maken en onterecht bedragen gaan storneren. De NAW gegevens worden juist steeds meer afgeschermd in nieuwe regelgeving. Dat neemt niet weg dat banken elkaar wel onderling helpen om de fraudeurs samen met de politie en autoriteiten op te sporen en te laten berechten.

Groet, David
    Community Back-up
  • alexisderoode

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten alexisderoode heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

17 augustus 2018, 16:30

Betekent dit dat iemand met een Rabo-rekening geen overmaking naar mijn zakelijke KNAB rekening kan doen? Ik kreeg net bericht van een klant dat hij een foutmelding krijgt.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Back-up Reacties: 542
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

17 augustus 2018, 19:20

Hoi Alexisderoode,
    alexisderoode schreef:

Betekent dit dat iemand met een Rabo-rekening geen overmaking naar mijn zakelijke KNAB rekening kan doen? Ik kreeg net bericht van een klant dat hij een foutmelding krijgt.

Nee, dit zou niet tot gevolg moeten hebben dat iemand geen overboeking kan doen naar je Knab rekening. Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand. Als het rekeningnummer klopt, dan kan jouw klant het beste contact opnemen met de Rabobank om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Groet, David
    Community Back-up
  • LisanneLisanne Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisanne heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 75
    Allrounder

Allrounder

20 augustus 2018, 16:48

David schreef:

Hoi Alexisderoode,

alexisderoode schreef:

Nee, dit zou niet tot gevolg moeten hebben dat iemand geen overboeking kan doen naar je Knab rekening. Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand. Als het rekeningnummer klopt, dan kan jouw klant het beste contact opnemen met de Rabobank om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Groet, David

Hi Alexisderoode

Kleine toevoeging op de reactie van David. Wanneer je klant een foutmelding krijgt, betekent niet dat ze de overboeking niet kunnen uitvoeren. Dit horen we helaas veel, maar dit is dus niet het geval. De desbetreffende klant krijgt waarschijnlijk een foutmelding omdat je rekening nog niet bekend is in de Iban-naam check database.

Groet, Lisanne
  • alexisderoode

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten alexisderoode heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

21 augustus 2018, 22:19

ok, bedankt!
  • brascopolo

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten brascopolo heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 2

25 februari 2019, 16:11

Lisanne schreef:

David schreef:

Hoi Alexisderoode,

alexisderoode schreef:

Groet, David

Hi Alexisderoode

Kleine toevoeging op de reactie van David. Wanneer je klant een foutmelding krijgt, betekent niet dat ze de overboeking niet kunnen uitvoeren. Dit horen we helaas veel, maar dit is dus niet het geval. De desbetreffende klant krijgt waarschijnlijk een foutmelding omdat je rekening nog niet bekend is in de Iban-naam check database.

Groet, Lisanne

DIt is precies waarom men een foutmelding krijgt (laat dat waarschijnlijk maar weg). Het is een enorm probleem. Ik ondervind al maanden enorm veel last bij het innen van zakelijke betalingen. Een zakenpartner gaat geen foutmelding negeren en de betaling toch uitvoeren, die kijken wel uit.. de betaling wordt dan gewoon geannuleerd.
    Precies om deze reden is een zakelijkerekening bij KNAB momenteel dus waardeloos.
    Wat vooral enorm stoort is dat KNAB geen enkele moeite lijkt te willen doen om haar klanten hiervoor binnen afzienbare tijd een oplossing te bieden. Ik heb me omtrent deze problematiek al geregeld tot de klantenservice gewend, daar wordt vooral ontwijkend gereageerd op hele concrete vragen over dit probleem. Er wordt gereageerd met standaard replies waarbij telkens wordt geadviseerd mijn klanten te benaderen en hen op te roepen betalingen ondanks de waarschuwingspopups toch te verrichten.
    KNAB gaat hiermee voorbij aan een zeer uitgebreide reeks redenen waarom het opvolgen van een dergelijk advies niet gaat werken; veel betalingsverkeer verloopt bijv. via de financiële afdeling en niet via de contactpersoon van opdrachtgever. Dit is slechts 1 van de vele redenen waarom het KNAB advies compleet van elke realiteitszin verstoken en bijzonder ergerniswekkend is. Het lijkt erop dat KNAB de huidige status quo omtrent dit euvel heeft geaccepteerd en de problemen die haar klanten hierdoor ondervinden voor lief neemt. Waarschijnlijk is het component klanten wat gebruik maakt van een zakelijke rekening voor KNAB te klein om de kosten van een oplossing te verantwoorden.
    Met deze redenering kun je dus niet veel anders concluderen dan dat KNAB niet bijzonder veel waarde aan haar klanten hecht. Wellicht komt dit doordat KNAB een dochteronderneming van Aegon is die in essentie natuurlijk vooral het handelen in verzekeringen als core business heeft. Het bankieren doen ze er dus bij en zal wellicht geen doel op zich zijn maar misschien meer een middel binnen de totale bedrijfsvoering van Aegon.
    De mentaliteit die ik bij KNAB/Aegon meen waar te nemen betekend voor mij persoonlijk iig dat ik nooit meer van noch KNAB dan wel Aegon in de toekomst een product of dienstverlening zal aanschaffen.
    Wat betreft de Iban naam check is het dus afwachten of KNAB het nog mag behagen om de problemen waar ze haar klanten mee opzadelt op te lossen. Voor nu dus zaak om de afweging te maken of de ellende die gepaard gaat met al je betalingsverkeer overhevelen naar een andere bank opweegt tegen de ellende die de Iban naam check oplevert bij gebruikmaking van mijn KNAB account.
  • marcello

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten marcello heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 48
    Allrounder

Allrounder

28 februari 2019, 20:02

David schreef:

Hoi Martva,

martva schreef:

Spijtig dat het je een keer is overkomen, Martva. Ondanks dat iemand zelf de betaling doet willen wij altijd ons best doen om verder te helpen, maar zoals eerder aangegeven moeten wij ook opereren binnen de wettelijke kaders. Ik verwacht niet dat de banken afspraken zullen maken over het kunnen storneren van bedragen; dit heeft er mee te maken dat mensen daar ook misbruik van gaan maken en onterecht bedragen gaan storneren. De NAW gegevens worden juist steeds meer afgeschermd in nieuwe regelgeving. Dat neemt niet weg dat banken elkaar wel onderling helpen om de fraudeurs samen met de politie en autoriteiten op te sporen en te laten berechten.
    Groet, David

Indien ik het goed gehoord heb, is er degelijk wel een afspraak / procedure tussen banken om binnen 10 dagen gewone SEPA overboekingen (dus ik bedoel hier niet het terugboeken na een machtiging en afboeking) terug te roepen. Alleen, dit eist de toestemming van de ontvanger en hun bank, anders mag het niet. Dit is dus alleen een hulp, om de ontvanger te benaderen en later kunnen aantonen, dat hij bewust het geld niet terug gaf, indien hij het verzoek afwijst. Want inderdaad kan een bank niet "gewoon" de adresgegevens van een ontvanger eruit geven. Aan de adresgegevens kom je anders alleen via aangifte bij de politie.

Graag bevestigen, dat ik dit goed gesnapt heb.
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 1086
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

4 maart 2019, 13:11

brascopolo schreef:

DIt is precies waarom men een foutmelding krijgt (laat dat waarschijnlijk maar weg). Het is een enorm probleem. Ik ondervind al maanden enorm veel last bij het innen van zakelijke betalingen. Een zakenpartner gaat geen foutmelding negeren en de betaling toch uitvoeren, die kijken wel uit.. de betaling wordt dan gewoon geannuleerd.
    Precies om deze reden is een zakelijkerekening bij KNAB momenteel dus waardeloos.
    Wat vooral enorm stoort is dat KNAB geen enkele moeite lijkt te willen doen om haar klanten hiervoor binnen afzienbare tijd een oplossing te bieden. Ik heb me omtrent deze problematiek al geregeld tot de klantenservice gewend, daar wordt vooral ontwijkend gereageerd op hele concrete vragen over dit probleem. Er wordt gereageerd met standaard replies waarbij telkens wordt geadviseerd mijn klanten te benaderen en hen op te roepen betalingen ondanks de waarschuwingspopups toch te verrichten.
    KNAB gaat hiermee voorbij aan een zeer uitgebreide reeks redenen waarom het opvolgen van een dergelijk advies niet gaat werken; veel betalingsverkeer verloopt bijv. via de financiële afdeling en niet via de contactpersoon van opdrachtgever. Dit is slechts 1 van de vele redenen waarom het KNAB advies compleet van elke realiteitszin verstoken en bijzonder ergerniswekkend is. Het lijkt erop dat KNAB de huidige status quo omtrent dit euvel heeft geaccepteerd en de problemen die haar klanten hierdoor ondervinden voor lief neemt. Waarschijnlijk is het component klanten wat gebruik maakt van een zakelijke rekening voor KNAB te klein om de kosten van een oplossing te verantwoorden.
    Met deze redenering kun je dus niet veel anders concluderen dan dat KNAB niet bijzonder veel waarde aan haar klanten hecht. Wellicht komt dit doordat KNAB een dochteronderneming van Aegon is die in essentie natuurlijk vooral het handelen in verzekeringen als core business heeft. Het bankieren doen ze er dus bij en zal wellicht geen doel op zich zijn maar misschien meer een middel binnen de totale bedrijfsvoering van Aegon.
    De mentaliteit die ik bij KNAB/Aegon meen waar te nemen betekend voor mij persoonlijk iig dat ik nooit meer van noch KNAB dan wel Aegon in de toekomst een product of dienstverlening zal aanschaffen.
    Wat betreft de Iban naam check is het dus afwachten of KNAB het nog mag behagen om de problemen waar ze haar klanten mee opzadelt op te lossen. Voor nu dus zaak om de afweging te maken of de ellende die gepaard gaat met al je betalingsverkeer overhevelen naar een andere bank opweegt tegen de ellende die de Iban naam check oplevert bij gebruikmaking van mijn KNAB account.

Goedemiddag Brascopolo,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Graag reageer ik hierop.

Allereerst vind ik het erg vervelend dat je hiermee veel problemen ervaart bij het innen van zakelijke betalingen. Graag wil ik een aantal zaken ophelderen.

Je geeft in je reactie aan dat je het gevoel hebt dat wij geen oplossing hiervoor bieden, omdat het component klanten wat gebruik maakt van een zakelijke rekening waarschijnlijk te klein is om de kosten voor een oplossing te verantwoorden. Ongeveer de helft van onze klanten bankiert zakelijk bij Knab en we hechten absoluut waarde aan elke klant (of dit nou een groot of een klein deel van de meerderheid is). Echter in deze situatie gaat het niet om een specifiek probleem aan onze kant, of iets wat wij kunnen oplossen. De melding die klanten in hun bankieren app krijgen is namelijk geen 'foutmelding'. Een foutmelding impliceert dat er iets fout is en dat is in feite niet zo. De melding die klanten krijgen, is “de tenaamstelling van de tegenrekening kan niet gecontroleerd worden”. Dat is geen fout van Knab óf een fout van de bankieren App van bank X, maar komt doordat het rekeningnummer nog niet herkent wordt. Als iemand dus een nieuwe rekening opent bij een nieuwe bank, kent in principe nog geen enkele andere bank de tenaamstelling van deze rekening en dús kan de tenaamstelling niet worden gecontroleerd.

Je kunt dit ook teruglezen op de website van IBAN-naam check. 'Kunnen we de naam die u intoetst niet controleren, dan krijgt u daarvan ook een melding. Het komt bijvoorbeeld voor dat de rekeninghouder nog niet in het systeem staat van de IBAN-Naam Check. Bijvoorbeeld als de rekening net geopend is. Of als het een buitenlands IBAN is.'

Zodra je met je Knab rekening dus naar verschillende banken die de IBAN naam checker gebruiken een overboeking hebt gedaan, verdwijnt de melding op termijn vanzelf (want: elke bank leert de tenaamstelling kennen). Mocht dat onverhoopt toch niet zo zijn, kan Knab contact kan opnemen met SurePay om te controleren welke tenaamstelling in de IBAN Naam Checker staat geregistreerd. Dit kan eventueel ook worden aangepast (indien nodig).

Ik hoop dat dit iets meer opheldert. We nemen je feedback heel serieus, maar helaas is het dus geen probleem aan onze kant dat wij kunnen oplossen.

Groet, Pam
  • PamPam

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

4 maart 2019, 13:16

marcello schreef:

Indien ik het goed gehoord heb, is er degelijk wel een afspraak / procedure tussen banken om binnen 10 dagen gewone SEPA overboekingen (dus ik bedoel hier niet het terugboeken na een machtiging en afboeking) terug te roepen. Alleen, dit eist de toestemming van de ontvanger en hun bank, anders mag het niet. Dit is dus alleen een hulp, om de ontvanger te benaderen en later kunnen aantonen, dat hij bewust het geld niet terug gaf, indien hij het verzoek afwijst. Want inderdaad kan een bank niet "gewoon" de adresgegevens van een ontvanger eruit geven. Aan de adresgegevens kom je anders alleen via aangifte bij de politie.

Graag bevestigen, dat ik dit goed gesnapt heb.

Hi Marcello,

Als je per ongeluk naar een verkeerd rekeningnummer hebt overgeboekt, kun je bij jouw bank een procedure “onverschuldigde betaling” starten. Er is helaas geen enkele garantie dat je door deze procedure ook daadwerkelijk het geld retour krijgt. Wel kun je uiteindelijk, als de ontvanger besluit het geld niet terug te boeken, de NAW gegevens van deze persoon ontvangen. Let op: Je kunt deze procedure niet starten als het gaat om oplichting of een zakelijk geschil (leverancier betaald maar levert niet). Een procedure om SEPA overboekingen te storneren is er niet.

Hier kun je meer lezen over het proces van onverschuldige betaling.

Groet, Pam
  • brascopolo

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten brascopolo heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 2

2 april 2019, 19:51

Pam schreef:

Goedemiddag Brascopolo,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Graag reageer ik hierop.

Allereerst vind ik het erg vervelend dat je hiermee veel problemen ervaart bij het innen van zakelijke betalingen. Graag wil ik een aantal zaken ophelderen.

Je geeft in je reactie aan dat je het gevoel hebt dat wij geen oplossing hiervoor bieden, omdat het component klanten wat gebruik maakt van een zakelijke rekening waarschijnlijk te klein is om de kosten voor een oplossing te verantwoorden. Ongeveer de helft van onze klanten bankiert zakelijk bij Knab en we hechten absoluut waarde aan elke klant (of dit nou een groot of een klein deel van de meerderheid is). Echter in deze situatie gaat het niet om een specifiek probleem aan onze kant, of iets wat wij kunnen oplossen. De melding die klanten in hun bankieren app krijgen is namelijk geen 'foutmelding'. Een foutmelding impliceert dat er iets fout is en dat is in feite niet zo. De melding die klanten krijgen, is “de tenaamstelling van de tegenrekening kan niet gecontroleerd worden”. Dat is geen fout van Knab óf een fout van de bankieren App van bank X, maar komt doordat het rekeningnummer nog niet herkent wordt. Als iemand dus een nieuwe rekening opent bij een nieuwe bank, kent in principe nog geen enkele andere bank de tenaamstelling van deze rekening en dús kan de tenaamstelling niet worden gecontroleerd.

Je kunt dit ook teruglezen op de website van IBAN-naam check. 'Kunnen we de naam die u intoetst niet controleren, dan krijgt u daarvan ook een melding. Het komt bijvoorbeeld voor dat de rekeninghouder nog niet in het systeem staat van de IBAN-Naam Check. Bijvoorbeeld als de rekening net geopend is. Of als het een buitenlands IBAN is.'

Zodra je met je Knab rekening dus naar verschillende banken die de IBAN naam checker gebruiken een overboeking hebt gedaan, verdwijnt de melding op termijn vanzelf (want: elke bank leert de tenaamstelling kennen). Mocht dat onverhoopt toch niet zo zijn, kan Knab contact kan opnemen met SurePay om te controleren welke tenaamstelling in de IBAN Naam Checker staat geregistreerd. Dit kan eventueel ook worden aangepast (indien nodig).

Ik hoop dat dit iets meer opheldert. We nemen je feedback heel serieus, maar helaas is het dus geen probleem aan onze kant dat wij kunnen oplossen.

Groet, Pam

Hallo Pam,

Dank je voor je reactie. Ik zou graag direct ingaan op je volgende stelling:

"...in deze situatie gaat het niet om een specifiek probleem aan onze kant, of iets wat wij kunnen oplossen. De melding die klanten in hun bankieren app krijgen is namelijk geen 'foutmelding'. Een foutmelding impliceert dat er iets fout is en dat is in feite niet zo. De melding die klanten krijgen, is “de tenaamstelling van de tegenrekening kan niet gecontroleerd worden”. Dat is geen fout van Knab óf een fout van de bankieren App van bank X, maar komt doordat het rekeningnummer nog niet herkent wordt."

-het gaat wel degelijk om een zeer specifiek probleem aan 'jullie' kant: KNAB heeft de IBAN-Naam Check NIET geïmplementeerd.
    Rabobank, ING Bank, SNS Bank, Regiobank, ASN Bank & ABN AMRO hebben dit wel!
    (Bestaande) Klanten van die banken ondervinden dus geen last van dit probleem. Klanten van KNAB wel.
    Het niet implementeren van de IBAN-Naam Check is een keuze. KNAB heeft er dus voor gekozen om het NIET te implementeren en heeft daarmee er dus voor gekozen het een probleem van haar klanten te laten zijn.
    Het feit dat ik als zakelijke klant niet actief hierover ben geïnformeerd én het feit dat in elk gesprek wat ik hier met KNAB over probeer te voeren stelselmatig wordt beweerd dat het probleem en de oplossing ervan buiten de macht van KNAB ligt irriteert me.

-Dan de kwalificatie/benaming van de melding..; Het maakt feitelijk niet uit hoe je de melding noemt; noem 'm wat mij betreft paas ei. Het resultaat voor jullie zakelijke rekeninghouders blijft hetzelfde. Houders van de tegenrekening krijgen een melding dat er 'iets niet klopt' en dus annuleren ze de betaling.
    Uit het citaat van de website van de ontwikkelaar van de IBAN-Naam Check, dat je aanhaalt en een discussie over de labeling of benaming van de melding trek je vervolgens de conclusie: "helaas is het dus geen probleem aan onze kant dat wij kunnen oplossen".
    Hoe je tot deze gevolgtrekking komt ontgaat mij compleet. Het voelt als een afleidingsmanoeuvre.
    Het betreft hier helemaal geen nieuwe rekeningen. Het betreft hier geen buitenlandse rekeningen. Het betreft hier gewone, al heel lang lopende Nederlandse bankrekeningen van legitieme rekeninghouders.
    De enige variabele is de IBAN-Naam Check die KNAB nog niet heeft geïmplementeerd en dat kun je vanuit jullie kant WEL oplossen. Je kunt de IBAN-Naam Check namelijk, net als andere banken dat hebben gedaan, gewoon implementeren.

Is het voor KNAB nu echt zo moeilijk om gewoon de waarheid te zeggen:
    'Sorry beste klant, in tegenstelling tot de meeste andere Nederlandse banken heeft KNAB de IBAN-Naam Check niet geïmplementeerd. Voorts hebben wij van KNAB onze klanten niet actief van de consequenties hiervan op de hoogte gebracht. Wij realiseren ons dat dit het betalingsverkeer voor onze zakelijke klanten ernstig bemoeilijkt en dat onze zakelijke klanten ten gevolgen daarvan financiële schade kunnen oplopen, onnodig geconfronteerd worden met administratieve rompslomp en onprofessioneel overkomen. Een schadeloosstelling in de vorm van het kwijtschelden van de pakketkosten totdat het probleem is opgelost zou hier op z'n plaats zijn maar KNAB heeft ervoor gekozen om haar klanten op geen enkele manier tegemoet te komen'.

Door het gekronkel van KNAB krijg ik extra het gevoel niet serieus genomen te worden en het is enorm beledigend om allerlei wartaal als reactie te krijgen. Zeg dan niets. Met het aanvoeren van argumentatie waaruit zou moeten blijken dat de problematiek niet het directe gevolg is van een bewuste beleidskeuze van KNAB en waarvan een blind paard nog kan zien dat het geen enkele correlatie heeft tot de feitelijke oorzaak is echt beledigend. als klant wordt je zodoende eigenlijk voor gek versleten.
    Het feit blijft: bij Rabobank, ING Bank, SNS Bank, Regiobank, ASN Bank & ABN AMRO hebben ze de IBAN-Naam Check ingevoerd en bij KNAB niet.
    Mijn vraag is nu: wanneer voert KNAB de IBAN-Naam Check in en hoe gaat KNAB haar klanten, tot die tijd, vrijwaren van problemen die samenhangen met het feit dat de IBAN-Naam Check bij KNAB momenteel nog niet is geïmplementeerd?
  • PamPam

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

6 mei 2019, 16:48

brascopolo schreef:

Mijn vraag is nu: wanneer voert KNAB de IBAN-Naam Check in en hoe gaat KNAB haar klanten, tot die tijd, vrijwaren van problemen die samenhangen met het feit dat de IBAN-Naam Check bij KNAB momenteel nog niet is geïmplementeerd?

Hi Brascopolo,

Bedankt voor je reactie. Hierbij een update. We zijn inmiddels bezig met het invoeren van de IBAN-Naam Check. We zijn dit gefaseerd aan uit uitrollen, voor Android en iOs. We streven ernaar het deze maand volledig live te hebben. De website (persoonlijke bankomgeving) volgt hierna.

Groet, Pam

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie