Basisbankrekening

oohh Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 123
Allrounder

Allrounder

14 september 2018, 21:00

De afgelopen periode heb ik gekeken naar gratis bankrekeningen. Voornamelijk omdat ik Apple Pay wil gebruiken, en mijn huidige banken nog geen ondersteuning bieden. Zodoende ben ik bij een Ierse bank uitgekomen waar je een gratis rekening kunt openen.

Toen kwam ik er ook achter dat Europese banken aan iedereen een uitgeklede bankrekening aan moeten bieden, waar je weinig tot geen kosten aan hebt (zie 2014/92/EU) Nu weet ik dat Knab een "Basis" rekening heeft (of had?) waarmee je geld over kunt maken en kunt ontvangen en een spaarrekening hebt, maar je hebt daarmee geen mogelijkheid om fysieke betalingen te verrichten met een betaalpas.

Het kunnen betalen met een betaalpas is echter wel een van de voorwaarden die Europa stelt aan een basisbankrekening. Mijn vraag is of Knab een basisbankrekening aanbiedt of dat jullie zo'n rekening mogelijk gaan maken.

Meer informatie over dit type rekening:
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-products-and-services/bank-accounts-eu/index_en.htm
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Back-up Reacties: 542
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

17 september 2018, 16:14

Hoi Oohh!

Oohh! schreef:

Mijn vraag is of Knab een basisbankrekening aanbiedt of dat jullie zo'n rekening mogelijk gaan maken.

Uiteraard voldoen we aan deze wet, maar het is natuurlijk wel weer iets genuanceerder dan je op het eerste oog kunt zien.

De basisrekening waarover gesproken wordt in die Europese context, daar voorzien wij al in. Dat is geen gratis rekening (dat wordt ook niet bedoeld) maar gewoon onze Knab Plus rekening. Het doel van de wet is om er voor te zorgen dat alle Europeanen toegang hebben tot het betalingsverkeer.

Er zit nog een haakje/oogje aan. Als iemand uit Ierland het leuk vindt om een rekening bij Knab te openen, dan hoeven wij daar niet direct in te voorzien. Iemand moet wel aannemelijk maken dat er een belang bij gediend is om een rekening in Nederland te hebben in plaats van land waar je
    woonachtig bent. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een vakantiewoning, maar er zijn natuurlijk nog legio andere redenen.

Dit zullen we op individuele basis moeten bekijken, maar je krijgt nu dus niet per definitie een Knab rekening als niet-ingezetene van Nederland.

Groet, David
    Community Back-up
  • oohh Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 123
    Allrounder

Allrounder

25 september 2018, 21:19

Dank voor de uitgebreide uitleg, David. Ik las het artikel net anders en was, door een aantal andere banken, in de veronderstelling dat het om een gratis bankrekening ging. Wel jammer dat het niet mogelijk is om als niet-ingezetene van Nederland geen bankrekening te openen.

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie