Apple Pay

RTNoorhoff Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten RTNoorhoff heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 16

14 oktober 2016, 18:11

Wie gaat eerder zijn, Knab of ING?
Toon eerste bericht Verberg eerste bericht
  • RTNoorhoff Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten RTNoorhoff heeft ontvangen van andere leden.

8 april 2018, 11:07

David schreef:

RTNoorhoff schreef:

Dat Apple er niet zo blij mee was begrijp ik niet, Apple is nogal aan het pushen om mensen aan de Apple Pay te krijgen. Ik had meer verwacht dat jullie Nederlandse conculega’s geprotesteerd hadden omdat ze nog met Apple aan het onderhandelen zijn en nog hopen op een betere deal.

Voor zo ver ik weet is er vanuit de Nederlandse bankenwereld geen protest geweest. Wat ik wel weet is dat Apple graag de regie in handen wil hebben voor al hun producten, en Apple Pay is daar geen uitzondering op. Zo kunnen klanten van veel Nederlandse banken die een Android toestel hebben al langere tijd contactloos betalen met de mobiel (niet bij Knab overigens, wij hadden het plan om Android en Apple gelijk op te laten trekken). Dit komt omdat Android ontwikkelaars toegang heeft gegeven tot de NFC chip in de telefoon, en Apple heeft dit afgeschermd gehouden. Daarom hebben sommige banken hun eigen apps gemaakt, want ook Google/Android Pay is nog niet (volledig) beschikbaar in Nederland.

Ik neem absoluut van je aan dat Apple graag Pay pushed aan mensen, maar wel in de regio waar zij het hebben geactiveerd. Het is écht zo dat Apple de controle heeft over de uitrol, en niet de banken. We wachten totdat Apple de seinen op groen zet. :)

Groet, David

Aha. Duidelijk. Graag de regie hebben kennen we wel van Apple.

Dat Apple geen toegang tot NFC geeft is voor mij goed te begrijpen. NFC is al 10 zo’n jaar de technologie van de toekomst die ieder moment gaat doorbreken. Apple gebruikt het alleen omdat de banken het graag willen, andere voor de hand liggende toepassingen van NFC, bijvoorbeeld makkelijk koppelen van apparaten (zoals Watch, Pencil, AirPods) gebruiken ze niet. Wat ik van contactloos betalen op Android heb gezien wekt geen vertrouwen. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van een app met NFC op Android, zagen we raar gedrag, er bleek dat de ABN SIM die nodig was voor contactloos betalen andere functies van NFC overhoop gooide. En ABN gebruikt een SIM omdat SIMs goed te beveiligen zijn en Android niet. Ik heb Android onder de motorkap gezien, ik ga er niet voor betalen.
  • Ves

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Ves heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 79
    Allrounder

Allrounder

8 april 2018, 12:15

Em, ABN heeft nooit een NFC SIM gebruikt. Dat waren Rabo en Vodafone.
  • RTNoorhoff Auteur

8 april 2018, 20:35

Ves schreef:

Em, ABN heeft nooit een NFC SIM gebruikt. Dat waren Rabo en Vodafone.

Ah. Ok. Was vast Rabo dan.
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 121
    Allrounder

Allrounder

9 april 2018, 21:20

David schreef:

RTNoorhoff schreef:

Dat Apple er niet zo blij mee was begrijp ik niet, Apple is nogal aan het pushen om mensen aan de Apple Pay te krijgen. Ik had meer verwacht dat jullie Nederlandse conculega’s geprotesteerd hadden omdat ze nog met Apple aan het onderhandelen zijn en nog hopen op een betere deal.

Voor zo ver ik weet is er vanuit de Nederlandse bankenwereld geen protest geweest. Wat ik wel weet is dat Apple graag de regie in handen wil hebben voor al hun producten, en Apple Pay is daar geen uitzondering op. Zo kunnen klanten van veel Nederlandse banken die een Android toestel hebben al langere tijd contactloos betalen met de mobiel (niet bij Knab overigens, wij hadden het plan om Android en Apple gelijk op te laten trekken). Dit komt omdat Android ontwikkelaars toegang heeft gegeven tot de NFC chip in de telefoon, en Apple heeft dit afgeschermd gehouden. Daarom hebben sommige banken hun eigen apps gemaakt, want ook Google/Android Pay is nog niet (volledig) beschikbaar in Nederland.

Ik neem absoluut van je aan dat Apple graag Pay pushed aan mensen, maar wel in de regio waar zij het hebben geactiveerd. Het is écht zo dat Apple de controle heeft over de uitrol, en niet de banken. We wachten totdat Apple de seinen op groen zet. :)

Groet, David

Als Apple de seinen op groen zet, wat gaat er dan gebeuren? Was het een hint? ;)

1 Mei is er weer een update van Q2 FY2018. Hopelijk dan meer informatie.
  • David

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

Community Back-up Reacties: 542
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

10 april 2018, 08:44

oohh schreef:

David schreef:

RTNoorhoff schreef:

Groet, David

Als Apple de seinen op groen zet, wat gaat er dan gebeuren? Was het een hint? ;)

1 Mei is er weer een update van Q2 FY2018. Hopelijk dan meer informatie.

Hahaha! Vanuit mij helaas geen hint. Maar ik denk dat de meeste banken, mits door Apple natuurlijk uitverkoren, allemaal graag stappen zetten om Apple Pay mogelijk te maken. Wij hebben er in ieder geval ook oren naar ;)

Groet, David
    Community Back-up
  • Jack

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jack heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

21 november 2018, 19:05

Ik zou heel graag apple Pay willen gebruiken. Wanneer gaat Knab dit invoeren?

Ik las dat jullie afhankelijk zijn van Apple. Maar jullie houden het gewoon tegenhouden omdat jullie de opbrengsten van de betalingen niet willen delen met Apple. Waarom zou apple het anders niet uit willen rollen in Nederland?!

Op zijn minst zouden jullie wel wat meer moeite kunnen doen om Apple Pay naar Nederland te krijgen.

Volgende week komt Apple Pay naar Belgie, het is al in andere Europese landen. Ik geloof er niets van dat Apple niet wil in Nederland.
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

22 november 2018, 08:30

Hoi Jack!

Jack schreef:

Ik las dat jullie afhankelijk zijn van Apple. Maar jullie houden het gewoon tegenhouden omdat jullie de opbrengsten van de betalingen niet willen delen met Apple. Waarom zou apple het anders niet uit willen rollen in Nederland?!

Op zijn minst zouden jullie wel wat meer moeite kunnen doen om Apple Pay naar Nederland te krijgen.

Volgende week komt Apple Pay naar Belgie, het is al in andere Europese landen. Ik geloof er niets van dat Apple niet wil in Nederland.

Zo! Bam! Die zit er lekker in!

Nou Jack...wij zijn niet verantwoordelijk voor Apple Pay, wij hebben geen invloed op Apple, en we houden wél rekening met de komst van Apple Pay.
    Apple is verantwoordelijk voor wat Apple doet, en zij alleen...probeer dit gesprek maar eens met Apple te hebben en ik ben benieuwd wat voor antwoord zij geven.

Knab verdient niet per pin transactie, elke pin transactie kost geld. De aanname dat wij verdienen op elke transactie is dus niet correct; het gebruik van Maestro voor pinbetalingen en geldopnames is afgedekt in de €5/maand pakket kosten. Wij hebben geen eigenaarschap in het netwerk van pinbetalingen, dus voor ons kost gebruik er van geld.

Ik vermoed dat Apple Pay prima naar Nederland wil komen (en hun kennende trekken zij zich ook van niemand wat aan). Waar ik wel een struikelblok zie voor Apple is met de systemen in Nederland. Kijk maar eens op de bankpasjes; bij Knab zie je als een van de enkele dat je pasnummer lijkt op dat van een creditcard. Bij de andere banken zie je dit niet en hebben zij hun eigen pasnummer er op geplaatst. Hierbij wijkt Nederland af van de meeste andere Europese landen waar ook het creditcard-achtige nummer gebruikelijk is. Als je hier meer over zou willen weten zou je de geschiedenis in moeten duiken. Maar ik geloof dat dit een complicerende factor is voor Apple Pay in Nederland.

Wil je van de hoed en de rand weten van de uitrol van Apple Pay, check met Apple. Wij als Knab zien Apple Pay in ieder geval wel zitten!

Groet, David
    Community Back-up
  • Jack

22 november 2018, 09:51

Dank je voor je duidelijke antwoord David.

Is een beetje extra aanmoediging vanuit Nederlandse banken richting Apple niet mogelijk?

Groet,
    Jack
  • martva

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten martva heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 52

22 november 2018, 11:18

[quote=David]Hoi Jack!

Jack schreef:

Knab verdient niet per pin transactie, elke pin transactie kost geld. De aanname dat wij verdienen op elke transactie is dus niet correct; het gebruik van Maestro voor pinbetalingen en geldopnames is afgedekt in de €5/maand pakket kosten. Wij hebben geen eigenaarschap in het netwerk van pinbetalingen, dus voor ons kost gebruik er van geld.

Dus lopen er ook niet helemaal op leeg..... Kosten worden immers grotendeels verhaald op de klant.

Ik vermoed dat Apple Pay prima naar Nederland wil komen (en hun kennende trekken zij zich ook van niemand wat aan). Waar ik wel een struikelblok zie voor Apple is met de systemen in Nederland.

Of de Nederlandse banken doen er alles aan om dit te blokkeren.
    https://www.onemorething.nl/2018/11/zwitserse-boycot-apple-pay/
    Vermoedens in Zwitserland zijn ook niet mals. Daar zijn immers al invallen gedaan.

Kijk maar eens op de bankpasjes; bij Knab zie je als een van de enkele dat je pasnummer lijkt op dat van een creditcard. Bij de andere banken zie je dit niet en hebben zij hun eigen pasnummer er op geplaatst. Hierbij wijkt Nederland af van de meeste andere Europese landen waar ook het creditcard-achtige nummer gebruikelijk is. Als je hier meer over zou willen weten zou je de geschiedenis in moeten duiken. Maar ik geloof dat dit een complicerende factor is voor Apple Pay in Nederland.

En dit is nu precies waarom het Nederlandse banken achter lopen op de rest van de wereld. Onze (zakelijke) partners uit Noorwegen hebben voor hun bank alleen maar credit card en in sommige gevallen een Mastercard Debit (op speciaal verzoek). In het geval van de CC kunnen ze hier in Nederland nagenoeg niet betalen, omdat een CC gewoonweg door de winkeliers wordt geweigerd. En kunnen ze wel betalen met de CC, dan krijgen ze een 10% bovenop het bedrag doorberekend (wat officieel volgens de voorwaarden niet mag). MasterCard Debit is voor deze con-collega's de enige manier een beetje te kunnen betalen binnen Nederland. En dat is niet het probleem van de klant, maar van de banken en de door hun geleverde apparatuur en exorbitante tarieven die worden gerekend voor betalingen met CC.

Wanneer gaan jullie afstappen van Meastro en de transitie naar Mastercard Debit nemen.
  • oohh

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten oohh heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 121
    Allrounder

Allrounder

22 november 2018, 20:22

David schreef:

Ik vermoed dat Apple Pay prima naar Nederland wil komen (en hun kennende trekken zij zich ook van niemand wat aan). Waar ik wel een struikelblok zie voor Apple is met de systemen in Nederland. Kijk maar eens op de bankpasjes; bij Knab zie je als een van de enkele dat je pasnummer lijkt op dat van een creditcard. Bij de andere banken zie je dit niet en hebben zij hun eigen pasnummer er op geplaatst. Hierbij wijkt Nederland af van de meeste andere Europese landen waar ook het creditcard-achtige nummer gebruikelijk is. Als je hier meer over zou willen weten zou je de geschiedenis in moeten duiken. Maar ik geloof dat dit een complicerende factor is voor Apple Pay in Nederland.

Alle Maestro branded kaarten hebben - net zoals credit cards - een PAN nummer (12-19 cijfers). Ondanks dat niet elke bank dit nummer op de kaart staan, weten zij het nummer wel. Apple Pay kun je op twee manieren toevoegen: handmatig en via een app. Als je handmatig een kaart probeert toe te voegen, heb je het PAN nummer nodig. Als dit nummer er niet op staat, dan moet de bank dus mogelijk maken om de bankpas via de mobiele app aan Apple Pay toe te voegen.

Ik denk dat de meeste Nederlandse banken Apple Pay en andere nieuwe betaalmogelijkheden zo lang mogelijk willen uitstellen, omdat ze geen zin hebben dat andere partijen zich gaan bemoeien met hun core business, en daarbij nog wat van hun marges afsnoepen. Ik heb ooit eens gelezen dat banken per Maestro kaart 10 euro per activatie aan Apple moeten aftikken.

Een paar weken geleden werd Rabobank overigens de eerste Nederlandse bank met Garmin Pay ondersteuning, dus wellicht volgen andere banken binnenkort. Al denk ik dat Garmin geen hoge bedragen in rekening brengt omdat er maar twee mensen met een Garmin horloge in Nederland rondlopen.
  • Jack

22 november 2018, 22:52

David schreef:

Wil je van de hoed en de rand weten van de uitrol van Apple Pay, check met Apple. Wij als Knab zien Apple Pay in ieder geval wel zitten!

Ik snap nog steeds niet dat Belgie nu wel Apple Pay gaat krijgen.
    Zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Er zit meer achter.
    Bank, toon eens aan dat je er echt moeite ingestopt hebt om Apple Pay naar Nederland te halen!

Groet,
    Jack
  • David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

23 november 2018, 08:45

Poeh...heet hangijzertje dit zeg, dat Apple Pay!

Allereerst, ik kan alleen voor Knab spreken en niet voor de andere banken. Daarom nogmaals; wij houden rekening met de komst van Apple Pay naar Nederland. Apple bepaalt, niet Knab.

Eerlijk; ik vind het fascinerend dat het gesprek met ons gevoerd wordt over een systeem dat niet van ons is. Ik vermoed dat dit komt omdat je met Apple sowieso weinig ruimte online kunt vinden om met hun het gesprek aan te gaan. Als Apple nou ook iets zou zeggen, dan zou dat denk ik ontzettend de lucht klaren...maar dat doen ze niet. Waarom ze zo zijn, dat weet ik ook niet. Maar belangrijk vanuit hier; Apple is verantwoordelijk voor wat Apple doet en dat geld ook voor hun Apple Pay systeem en Knab blokkeert niets. Tussen haakjes: we hebben hier ook voldoende collega's zitten die met smart er op zitten te wachten...al jaren.

martva schreef:

David schreef:

Ik vermoed dat Apple Pay prima naar Nederland wil komen (en hun kennende trekken zij zich ook van niemand wat aan). Waar ik wel een struikelblok zie voor Apple is met de systemen in Nederland.

Of de Nederlandse banken doen er alles aan om dit te blokkeren.
    https://www.onemorething.nl/2018/11/zwitserse-boycot-apple-pay/
    Vermoedens in Zwitserland zijn ook niet mals. Daar zijn immers al invallen gedaan.

Ik verwacht niet dat dit een terechte theorie is. Los daarvan kan dit nooit van toepassing zijn op Knab omdat wij geen eigenaarschap hebben in de systemen van het betalingsverkeer.

martva schreef:

david schreef:

Kijk maar eens op de bankpasjes; bij Knab zie je als een van de enkele dat je pasnummer lijkt op dat van een creditcard. Bij de andere banken zie je dit niet en hebben zij hun eigen pasnummer er op geplaatst. Hierbij wijkt Nederland af van de meeste andere Europese landen waar ook het creditcard-achtige nummer gebruikelijk is. Als je hier meer over zou willen weten zou je de geschiedenis in moeten duiken. Maar ik geloof dat dit een complicerende factor is voor Apple Pay in Nederland.

En dit is nu precies waarom het Nederlandse banken achter lopen op de rest van de wereld. Onze (zakelijke) partners uit Noorwegen hebben voor hun bank alleen maar credit card en in sommige gevallen een Mastercard Debit (op speciaal verzoek)...
    ...MasterCard Debit is voor deze con-collega's de enige manier een beetje te kunnen betalen binnen Nederland. En dat is niet het probleem van de klant, maar van de banken en de door hun geleverde apparatuur en exorbitante tarieven die worden gerekend voor betalingen met CC.

Wanneer gaan jullie afstappen van Meastro en de transitie naar Mastercard Debit nemen.

Het ligt nog iets ingewikkelder denk ik, Martva. In de Scandinavische landen voeren de passen vaak een duale functie uit. Bij de kassa geef je aan of je de kaart als debit of credit gebruikt. Alleen als het zin heeft zullen wij een Mastercard Debit aanbieden; we bieden passen voor de Nederlandse markt en zoals je aangeeft zit Nederland goed vast in de Maestro van de V-Pay van Visa. Het is voor Knab niet te doen een Mastercard debit aan te bieden als de winkeliers dat niet willen aanbieden vanwege de kosten. Wij als Knab zijn niet verantwoordelijk de kosten die in rekening worden gebracht voor het gebruik van het betalingsnetwerk. Het netwerk is niet van ons; wij maken er gebruik van en dat kost ons geld. Een wijziging naar Mastercard debit zullen wij niet in de weg gaan zitten. Dit is materiaal voor een los topic.

oohh schreef:

david schreef:

Ik vermoed dat Apple Pay prima naar Nederland wil komen (en hun kennende trekken zij zich ook van niemand wat aan). Waar ik wel een struikelblok zie voor Apple is met de systemen in Nederland. Kijk maar eens op de bankpasjes; bij Knab zie je als een van de enkele dat je pasnummer lijkt op dat van een creditcard. ... Maar ik geloof dat dit een complicerende factor is voor Apple Pay in Nederland.

Ik denk dat de meeste Nederlandse banken Apple Pay en andere nieuwe betaalmogelijkheden zo lang mogelijk willen uitstellen, omdat ze geen zin hebben dat andere partijen zich gaan bemoeien met hun core business, en daarbij nog wat van hun marges afsnoepen. Ik heb ooit eens gelezen dat banken per Maestro kaart 10 euro per activatie aan Apple moeten aftikken.

Een paar weken geleden werd Rabobank overigens de eerste Nederlandse bank met Garmin Pay ondersteuning, dus wellicht volgen andere banken binnenkort. Al denk ik dat Garmin geen hoge bedragen in rekening brengt omdat er maar twee mensen met een Garmin horloge in Nederland rondlopen.

Dat is een behoorlijk bedrag inderdaad. Nu kost elke kaart die wordt aangemaakt sowieso best veel geld maar dat komt door de aansluiting op Maestro. Van Apple Pay zou ik het niet weten, maar het is niet verrassend dat ze daar ook iets voor willen hebben.

Garmin is waarschijnlijk behoorlijk meer open dan Apple; Apple staat verdere ontwikkelingen op hun NFC ook maar beperkt toe. Anders had je natuurlijk al lang contactloos kunnen betalen met je iPhone net als bij Android :P (behalve bij ons dan, want wij wachten voor Android op Apple Pay om de dienstverlening gelijk te laten lopen).

jack schreef:

Ik snap nog steeds niet dat Belgie nu wel Apple Pay gaat krijgen.
    Zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Er zit meer achter.
    Bank, toon eens aan dat je er echt moeite ingestopt hebt om Apple Pay naar Nederland te halen!

Probeer nou eens aan Apple te vragen wat nou de reden is dat ze in Nederland niet uitrollen. Ik heb verteld hoe Knab er in staat, ik heb uitgelegd dat wij het wel zien zitten. Ik heb verteld dat ik niet van de andere banken weet hoe het zit. Ik hoop dat Apple eens van zich laat horen, dat zou fijn zijn. En dat is het in mijn optiek vooral met Apple; je haalt Apple niet...Apple komt naar je toe, op hun tijd.

Groet, David
    Community Back-up
  • Youssef

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Youssef heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 116
    Allrounder

Allrounder

6 februari 2019, 14:49

Is er al een update over Apple Pay ?
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 1081
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

Lezer

Lezer

8 februari 2019, 15:28

Youssef schreef:

Is er al een update over Apple Pay ?

Helaas nog geen update hierover. Er is nog geen enkel signaal vanuit Apple over een Nederlandse implementatie. Het blijft dus nog even afwachten.
    Webcare Moderator bij Knab
  • roynext

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten roynext heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 21
    Allrounder

Allrounder

1 mei 2019, 09:13

Nou het moment is daar! Apple Pay is gelanceerd in Nederland, doet KNAB mee?
    (Zoals beloofd want jullie hadden verder niets tegen Apple Pay en het was enkel wachten op 'groensein van Apple" )

https://www.iculture.nl/nieuws/apple-pay-nederland-aankondiging/
  • Youssef

Allrounder

Allrounder

1 mei 2019, 09:27

Ik hoop het wel! Als Knab hier achter blijft zou ik overwegen een rekening te openen bij de concurrent. Puur om Apple Pay te kunnen gebruiken. Het zou een mooie kans zijn voor Knab om als 1 van de eerste dit te kunnen oppikken als 'kleine bank'

Ben ook benieuwd vanaf wanneer dit beschikbaar word en hoe snel de rest volgt.
  • Stefke81

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Stefke81 heeft ontvangen van andere leden.

3-zits Reacties: 15

1 mei 2019, 12:10

Youssef schreef:

Ik hoop het wel! Als Knab hier achter blijft zou ik overwegen een rekening te openen bij de concurrent. Puur om Apple Pay te kunnen gebruiken. Het zou een mooie kans zijn voor Knab om als 1 van de eerste dit te kunnen oppikken als 'kleine bank'

Ben ook benieuwd vanaf wanneer dit beschikbaar word en hoe snel de rest volgt.

Die extra rekening heb ik hierom al gemaakt bij Bunq. En met de extra functie van het gebruiken van 1 pas voor al je rekeningen denk ik dat ik die ook gewoon aanhoud.
  • Walter

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Walter heeft ontvangen van andere leden.

Kennisbank Reacties: 201
    Allrounder

Allrounder

1 mei 2019, 12:59

Apple Pay komt eraan . . . .

Heel jammer dat dit dankzij ING is. Ik had echt veel liever gelezen dat dit via Knab was gebeurd. Anyway, reden voor Knab om uit de startblokken te komen en de NFC functionaliteit te omarmen?

1 Bijlage

• David

Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

1 mei 2019, 14:45

Hoi allemaal,

Jaja...ING heeft Apple Pay aangekondigd. Heel opmerkelijk, hier komt het voor iedereen als een complete verrassing. Wij zijn in ieder geval niet voor dit feestje uitgenodigd. Natuurlijk willen wij het ook kunnen aanbieden, maar op dit moment kan ik nog geen toezeggingen doen. We hebben geen idee wat voor afspraken ING heeft gemaakt met Apple. We moeten even de ontwikkelingen afwachten. Zodra er aan onze kant nieuws is laten we dat natuurlijk ook weten. :)

Groet, David
    Community Back-up
  • Walter

Allrounder

Allrounder

1 mei 2019, 14:49

David schreef:

Wij zijn in ieder geval niet voor dit feestje uitgenodigd.

Ze hadden door dat de interesse matig was. ;-)
    David schreef:

Natuurlijk willen wij het ook kunnen aanbieden

Dat is het belangrijkste.
    David schreef:

We hebben geen idee wat voor afspraken ING heeft gemaakt met Apple.

Het zal geen kartelvorming zijn.
    David schreef:

Zodra er aan onze kant nieuws is laten we dat natuurlijk ook weten..

We wachten het weer af. Vol spanning en ongeduld, maar dat was je al duidelijk. :-)

Dank voor de feedback in ieder geval.
  • martva

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten martva heeft ontvangen van andere leden.

Hoekbank Reacties: 52

1 mei 2019, 15:38

Dit even van de voorpagina van knab.nl geplukt:

"We omarmen alle slimheid uit de digitale wereld en voegen daar een flinke dosis menselijk begrip aan toe. We zijn transparant, praten in normale taal en blijven altijd bij de feiten. We begeleiden klanten in de financiële wereld, zonder ze te betuttelen."

Jullie mogen dan wel proberen alle slimheid uit de digitale wereld te omarmen, maar wat ik heb meegemaakt is al deze jaren dat ik bij jullie zit is dat dit omarmen wel tenenkrommend langzaam gaat. Zelfs de meest conservatieve bank hier in Nederland (Volksbank groep) heeft al functies beschikbaar (o.a. de betaalverzoek mogelijkheid) waar knab nu nog van droomt. Nu zag ik vandaag een mailtje voorbijkomen dat de betaalverzoek functie er e i n d e l i j k aan zit te komen. In mijn opinie lichtelijk te laat.
    De IBAN check is nu ook beschikbaar in de nieuwe ios app zag ik. Dat is dan eerlijk gezegd een goede toevoeging.

Feit is wel dat er veel te veel in de afwachtende houding wordt verbleven. Veel ideeën die worden aangedragen worden afgewezen. Of duren meerdere jaren voordat deze worden doorgevoerd. Andere zaken worden weer opgedoekt. Zo had ik een gemaksbeleggen rekening lopen. Ik heb daar gretig gebruik van gemaakt, totdat deze de nek omgedraaid werd en verzocht werd om een gewone beleggingsrekening te openen. Erg jammer.

Ook het grote debacle met de Qander credit cards. Het lijkt er op dat jullie met deze boevenclub in een wurgcontract zitten. Sinds een paar jaar heb ik de 'gratis' credit card dan ook de rug toegekeerd. Juist vanwege de belabberde service van Qander. Het forum topic liegt er ook niet om. Als tussenoplossing wordt een AMEX geboden. Een credit card die hier in Nederland met pijn en moeite wordt geaccepteerd. Het is weer een verademing om bij ICS te zitten.

Desalniettemin worden jullie nu, als de bank die vooruit wil, aan alle kanten voorbij gestevend.
    Jullie pretenderen transparant te zijn. Ik merk er weinig van. Als transparantie voorop staat zeggen jullie wat er aan de hand is met Apple Pay. Door juist alles in het ongewisse te laten betuttelen jullie wel degelijk. Dat jullie verrast zijn, kan ik mij wel voorstellen. Ik vraag mij hardop af of jullie zelf al wel eens contact opgenomen hebben met Apple? Vraagt Apple voor Apple Pay een te hoge commissie? Zijn ze te veeleisend?

Wat ik zo her en der op internet lees is Apple degene die hier de touwtjes in handen heeft. Zij bepalen of de dienst beschikbaar komt in een land. Ongeacht hoe groot de vraag is. En dat het bankwezen maar moet wachten. Maar door te zeggen dat jullie geen toezeggingen kunnen doen, geven jullie indirect aan dat de keuze bij KNAB ligt en niet bij Apple. Van wat ik op het grote wereldwijde web kan terugvinden is dat Apple dit dus bepaald.Er zijn genoeg signalen die dit ondersteunen.
    Je had ook kunnen zeggen dat Apple dit nog niet toelaat in Nederland. En hoe ING dat wel voor elkaar heeft gekregen is jullie een raadsel. Ik vermoed dat Apple voor het einde van dit jaar (hoogst waarschijnlijk rondom oktober/november) Apple Pay beschikbaar gaat maken Nederland.

Dus ik zou zeggen, ga alvast alle documentatie doornemen, api's implementeren op de juiste systemen voor Apple Pay. Als dat nog niet is gedaan. Dat Apple Pay eraan komt is duidelijk.
  • Walter

Allrounder

Allrounder

2 mei 2019, 06:56

Kijk . . . het onderstaande is nu exact de reden waarom Knab ApplePay (en NFC in het algemeen) had moeten omarmen. Slechts 23% geeft aan níet van bank te willen wisselen vanwege ApplePay. En van die 23% geeft maar 5% aan niets om Apple Pay te geven. Note: dit is een iCulture-poll dus vanzelfsprekend alleen door fruitliefhebbers ingevuld.

We willen méér klanten zien bij Knab, niet minder. :( Voor Knab fans is dit natuurlijk een heel lastige spagaat.

• Walter

Allrounder

Allrounder

2 mei 2019, 07:02

En hier komt de volgende bank . . . let goed op de tekst in het laatste bericht.

Wellicht goed als de productowner die bij Knab bepaalt welke backlog items er in de volgende sprint worden opgenomen dit draadje even meeleest. :P

• Youssef

Allrounder

Allrounder

2 mei 2019, 12:39

Als ING/ABN op korte termijn Apple Pay beschikbaar maakt en Knab hier in gaat achter lopen zullen er velen een rekening openen bij de concurrent en dan loop je risico dat die klanten weggaan en wegblijven.

https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4696616/apple-pay-google-ing-banken-iphone-betalen-pinpas

Volgens dit artikel zou naast ING ook ABN dus in gesprek zijn met Apple. Wellicht een idee dat Knab dit gesprek ook maar gaat voeren om als 3e bank dit aan te kunnen bieden. Apple is dus open voor discussie blijkt
  • josdegroot

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten josdegroot heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 3

9 mei 2019, 09:58

Is er al meer duidelijkheid rondom ApplePay en KNAB? Anders weet ik of ik mijn rekeningen kan gaan verhuizen. Zou prettig zijn als KNAB hier duidelijkheid over kan geven. Zelf ben ik richting KNAB gegaan omdat ze voorop wilde lopen richting gebruik van nieuwe technologie, alleen krijg ik de indruk dat de focus hierop weg is.

Kortom... Knab laat u horen :).

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie