Klantbeoordeling: Vermogensbeheer | Martine Hafkamp

JeantineJeantine Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jeantine heeft ontvangen van andere leden.

Beleggen Reacties: 20

13 juli 2016, 19:43

Heb je een Vermogensbeheerrekening? En is Martine Hafkamp jouw beleggingsexpert?

Geef dan hier je mening!
Dit kon voorheen enkel via je persoonlijke bankomgeving, maar we hebben deze mogelijkheid naar het forum verplaatst. De klantbeoordelingen zijn nu tenminste voor iedereen zichtbaar.

Ben je tevreden? Laat het ons weten. Complimenten geven ons energie om door te blijven gaan.
Ben je minder positief? Laat ons weten waarom en deel je suggesties voor verbeteringen. Vervolgens kijk ik samen met Martine Hafkamp of we jouw suggesties en ideeën kunnen implementeren. Dit kan helaas niet altijd, in dat geval zullen streven we ernaar om duidelijk te maken waarom iets niet mogelijk is.

Jouw mening helpt ons om onze producten en services te verbeteren!

Alvast bedankt voor het meedenken over - en meebouwen aan Knab!
Product Manager Beleggen bij Knab
  • nomiar

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten nomiar heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 4

19 augustus 2016, 10:40

Is er niemand die iets te zeggen heeft over deze mevrouw? Ze komt over alsof ze exact weet waar ze over praat, maar heeft ze ook daadwerkelijk mooie resultaten geboekt voor de Knab klanten die haar EUR 25k hebben toevertrouwd?

Of is het beter om voor één van de heren te kiezen?
  • JeantineJeantine Auteur

19 augustus 2016, 11:48

Beste Nomiar,

Onze 3 experts hebben elk hun eigen strategie.
    Martine maakt haar beleggingsbeslissingen op basis van ‘fundamentele analyse’. Dit houdt in dat zij en haar team bijvoorbeeld een bedrijf flink onder de loep nemen en kijken naar de strategie, de cijfers etc om op basis daarvan te bepalen of verwacht mag worden dat het bedrijf het over de langere termijn goed zal doen of zelfs beter dan vergelijkbare bedrijven.
    https://www.knab.nl/beleggen/vermogensbeheer/martine-hafkamp

De strategie van Royce is weer heel anders. Hij kijkt veel meer naar koers-trends en patronen daarin. Op basis hiervan probeert hij bijvoorbeeld te analyseren wanneer een dalende trend zich keert en er verwacht mag worden dat de koers weer gaat stijgen. Hij kijkt dus bijvoorbeeld helemaal weer niet naar de strategie of de winstgevendheid van een bedrijf, enkel naar het koersverloop en patronen daarin.
    https://www.knab.nl/beleggen/vermogensbeheer/royce-tostrams

Sven tot slot heeft weer een andere aanpak. Hij en zijn team hebben wiskundige modellen gebouwd die op basis van verschillende inputs (bijv economische cijfers, koersen) beleggings-aanbevelingen doen.
    https://www.knab.nl/beleggen/vermogensbeheer/sven-bouman

Voor het overzicht heb ik het gemiddeld jaar rendement (vanaf start in Oktober 2012) van de 3 experts naast elkaar gezet (3 van de 5 risico-profielen (we hebben ook nog zeer defensief en zeer offensief) de rendementen zijn te vinden op: https://www.knab.nl/beleggen/vermogensbeheer).

Defensief Neutraal Offensief
    Martine 3,93% 5,97% 6,90%
    Royce 5,78% 7,98% 2,01%
    Sven 5,84% 6,73% 10,07

Het is natuurlijk verleidelijk om op basis van in het verleden behaalde rendementen een keuze te maken. Maar het bekende gezegde geldt ook hier: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
    Het is daarom juist belangrijk om een goed gevoel te hebben bij de strategie die een expert hanteert: fundamenteel, technisch of op basis van modellen. Meer info op onze site.

Nuttig ook om te weten dat de experts een team achter zich hebben staan. Bijgaand de links naar de bedrijven waar onze experts oprichter van zijn en waar nog meer te lezen valt over hun strategie en het team dat achter hen staat.

Martine is oprichtster van Fintessa: www.fintessa.nl
    (overigens las ik dat Fintessa vandaag door het magazine Cash Cow is uitgeroepen tot Beste Vermogensbeheerder van NL)
    Royce is oprichter van Tostrams: www.tostrams.nl
    Sven is oprichter van Saemor Capital: www.saemor.com

Ik hoop dat dit antwoord enigszins helpt bij het maken van een keuze. Succes!

Met vriendelijke groet,
    Jeantine

Disclaimer bij de rendementen: Het gemiddeld jaarrendement is berekend vanaf de start van Knab Vermogensbeheer in oktober 2012 tot en met juli 2016. Rendementen behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De waarde van je beleggingen kan fluctueren.
  • sjon
    Reacties: 12

7 september 2016, 17:16

Over het algemeen ben ik best tevreden. Wel heb ik haar keuze voor een ETF die aan fracking doet (VanEck Unconv Oil & Gas) nooit begrepen. Dit fonds zorgt ook nog eens voor mijn grootste verlies (-20%). Helaas is er geen enkele mogelijkheid om enige invloed op deze keuze uit te oefenen. Ik had dit geld liever in een duurzaam fonds gestoken

Daarnaast stonden de beurzen begin dit jaar behoorlijk in de min; voor mij een perfect moment om te kopen. Helaas geen reden voor mevrouw Hafkamp; want er stond zo'n 15% liquide op mijn rekening en dat heeft maandenlang stilgestaan.
    --

8 september 2016, 09:51

Beste Sjon,

Dank voor je feedback.

Bij een vermogensbeheer-oplossing toegespitst op een breder publiek, is het inderdaad niet goed mogelijk om als individu de beleggingsbeslissingen van de beheerder direct te beinvloeden. Neemt niet weg dat ik je opmerkingen mee zal nemen aangezien wij als aanbieder van het product wel degelijk voorwaarden kunnen stellen en bijv bepaalde investeringen zouden kunnen gaan uitsluiten.

Tav het hebben van 15% cash in de portefeuille. Voor alle risicoprofielen (Zeer Defensief t/m Zeer Offensief) zijn er kaders bepaald waarbinnen het rendement zich mag bewegen. Bij een Zeer Defensief of Defensief profiel is het neerwaarts risico lager dan bijvoorbeeld bij een Zeer Offensief profiel. Deze profielen kunnen dus bijv veel minder in aandelen beleggen (of aandelen ETF's of welke risicovolle beleggingscategorie dan ook) dan de meer offensieve profielen. De defensieve profielen beleggen daarom meer in obligaties. Echter zijn, met de huidige lage rentes, obligaties ook risicovoller geworden (immers wanneer de rente weer gaat stijgen, daalt de waarde van de obligaties). Het verwacht rendement van 'veiligere' obligaties is daarom laag of zelfs negatief. Enige alternatief is daarom vaak om toch een stukje cash aan te houden om zodoende het risico binnen de portfeuille te beperken. Mocht je echter voor de Zeer Offensieve portefeuille gekozen hebben, dan zou ik inderdaad niet verwachten dat er zoveel liquide aangehouden wordt. Echter zal hier toch een bewuste afweging in gemaakt zijn en is het jammer dat deze zich niet op de korte termijn heeft vertaald in rendement (vanwege het missen van een rally). Aan de andere kant is beleggen natuurlijk ook voor de lange termijn het is soms beter om een kortstondige rally te missen dan veel te handelen (wat transactiekosten met zich mee brengt) met het risico om onderhevig te zijn aan een neerwaartse markt-correctie.

Groeten,
    Jeantine
  • sjon

8 september 2016, 13:10

De reden achter het gebrek aan invloed snap ik uiteraard; ik heb bewust gekozen voor een bank met een zeer breed spectrum aan producten waarbij het logisch is dat de diepte van de verschillende functionaliteiten beperkt (maar voldoende) is.

Wb de cash hoeveelheid begrijp ik je redenatie; toch nog twee puntjes:

• De naam 'Vermogens'beheer staat (wellicht bewust) weliswaar niet specifiek voor beleggingen, maar ik zou toch verwachten dat mijn geld wordt belegd ipv liquide blijft. Immers heb ik zelf reeds besloten hoeveel ik liquide (op bijv. een spaarrekening) wil houden, en hoeveel ik wil beleggen. Het is jammer als hier, om onduidelijke redenen, wordt besloten geen beleggingen te kopen; zeker als het moment daar perfect voor lijkt.
    • De betreffende portefeuille heeft een Offensief profiel. Ik vindt het interessant dat je de transactiekosten noemt. Deze zijn voor mij onzichtbaar, immers worden er slechts beheerkosten gerekend. Impliceer je dat de beleggings-experts gelimiteerd zijn in het aantal transacties dat zij doen per portefeuille?
    --

8 september 2016, 16:58

Beste Sjon,

Ik begrijp je punt voor wat betreft liquide deel. Zoals gezegd zal dit mede gedaan zijn om de beweeglijkheid van het rendement (volatiliteit) binnen de gestelde bandbreedte van het betreffende risicoprofiel te houden, alhoewel dit bij een 'offensief' profiel inderdaad niet logisch is. Het is met de kennis van 'nu' makkelijk om te zeggen dat een beheerder andere keuzes had moeten nemen. Was de markt plots de andere kant op gedraaid dan waren we nu blij geweest dat niet alles belegd was. Desalniettemin zal ik vragen aan Martine wat de reden was. Daarbij wel de opmerking dat de beleggingsbeslissingen ter discretie van de beheerder zijn. De beste stuurlui staan vaak toch aan wal (en dat is waar ik sta in ieder geval).

Over transactiekosten (de aan- en verkoop-kosten van bijv aandelen, ETF's en overige instrumenten).
    Bij beleggingsfondsen, maar ook andere vermogensbeheer-proposities van concullega's komen deze kosten indirect voor rekening van de klant. Ze worden namelijk meegenomen in het resultaat van de portefeuille (of fonds). Ik was in de veronderstelling dat wij dit ook deden, vandaar mijn opmerking. Ik heb echter nog even bij operations gecheckt en het blijkt dat wij deze zelf op rekening nemen. Kortom, de klant betaalt geen transactiekosten die eventueel teweeg worden gebracht door het handelen van de expert/beheerder. Goed nieuws dus. Weet wel dat ook in instrumenten belegd worden die zelf kosten met zich meebrengen, zoals ETF's (de Total Expense Ratio (TER)). Deze kosten zijn welk verwerkt in het resultaat.

Er zit overigens geen limiet op het aantal transacties dat een expert kan doen per portefeuille.
    Martine baseert haar beslissingen echter op basis van fundamentele analyse, dus een lange termijn visie. Aangezien een fundamentele mening/visie niet heel snel wijzigt (als het goed is), zal zij ook minder transacties doen dan een expert die meer probeert te profiteren van bepaalde trends (zoals Royce).

Ondanks dat het je niet direct helpt bij het rendement van je belegging, hoop ik toch dat je iets hebt aan dit antwoord.

groeten,
    Jeantine
  • sjon

9 september 2016, 10:11

Bedankt voor je reactie. Wb je 'achteraf' argument; dit onderschrijf ik niet en was ook zeker niet de reden dat ik deze opmerking plaatste. Ik heb destijds het 15% liquide van de rekening afgeschreven en direct weer bijgeschreven in de hoop dat dit aankopen zou triggeren, maar dit bleek niet te werken. Een gebrek aan redenatie op dat moment alsook in de kwartaalrapportage zorgt voor een kleine frustratie waarvan ik blij ben dat ik deze hier kan uitten.
    Ik kan begrijpen dat de expert een gedeelte liquide wil houden om snel te kunnen schakelen; maar de kern van mijn argument is dat ik persoonlijk 100% in beleggingen zou willen zien zitten; en eventuele aankopen zou doen door bestaande beleggingen te verkopen. Ik ben benieuwd naar de redenatie van mevrouw Hafkamp hierover, ze heeft hierover vast een beter inzicht gezien haar ervaring.
    --
  • suitsandbusiness

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten suitsandbusiness heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 6

29 juni 2017, 15:15

Wat mij opvalt aan Martine - enige puntje tot dusver hoor - dat het laatst bericht van 21 oktober 2014 is... Ik zou zeggen of haal het weg of veel en veel beter update dit met grote regelmaat.

Gr.
  • LisaLisa

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lisa heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 461
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

30 juni 2017, 12:44

@SuitsandBusiness,

Hi! Ik vroeg mij af welk berich tuit 2014 je bedoeld? Martine heeft namelijk wel wat vaker updates gegeven. Deze bijvoorbeeld, of deze :-)
    Webcare Moderator bij Knab
  • suitsandbusiness

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten suitsandbusiness heeft ontvangen van andere leden.

2-zits Reacties: 6

30 juni 2017, 12:54

Sinds vandaag zijn ze zichtbaar... tot gisteren zag ik echt alleen die van 2014...
    Top opgelost!
  • PamPam

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pam heeft ontvangen van andere leden.

Moderator Reacties: 563
    Allrounder

Allrounder

Expert

Expert

3 juli 2017, 09:37

Geweldig! Dank voor je berichtje! :)
    Webcare Moderator bij Knab

Reageren

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie